חג הפסח הינו אחד החגים הבודדים, בהם עדיין קיימת חשיבות להתקהלות והאספות כל בני המשפחה מסביב לשולחן אחד, וקריאת ההגדה בליל הסדר בצוותא כל המשפחה.


למרות מחלוקות ויריבויות הקיימות במהלך השנה בין בני המשפחה, מצליח עדיין "ליל הסדר" לגשר ולשמש אירוע מאחד, אליו נקבצים אחים ואחיות סביב שולחן אחד למשך ערב שלם. ניתן לומר בוודאות, כי במרבית המושבים בארץ, לא יחגגו גם השנה את ליל הסדר כל בני המשפחה כשהם מסבים יחדיו לשולחן, בשל סיבה אחת, המשותפת למגזר שלם, מגזר ההתיישבות החקלאית – מינויו של "בן ממשיך" במשק ההורים.


אנו מזמינים לליל הסדר מגוון רחב של דמויות המצויות בכל משפחה ומשפחה, ובהם הבן החכם, הבן הרשע, הבן התם ואפילו את הבן שאינו יודע לשאול אנו מארחים, אבל את הבן הממשיך, שהוא אחינו ובשרנו, זה שמונה ע"י ההורים להיות ממשיך דרכם ומי שיקבל את זכויותיהם לאחר פטירתם, אותו סביר להניח שלא נזמין לשולחן ליל הסדר!


הבן הממשיך הינו למעשה הבן החמישי בהגדה שהיה חלק אינטגרלי מהמשפחה במשך שנים, והפך ביום בהיר אחד לבן המועדף על הוריו, מנוכר מצד אחיו, כמי שהפנה עורף לאחיו בכך שאבטח את ירושתו כבר במהלך חייו.


תחילת הקרע המשפחתי


לא אחת נדרשות משפחות רבות בקרב המגזר החקלאי, לקבל החלטה בנוגע למינויו של "בן ממשיך", בנחלה, החלטה שמביאה לא אחת להרס מרקם היחסים בתא המשפחתי וליריבויות בין בני המשפחה לאורך שנים רבות.


הורים רבים בוחרים בדרך של מינוי בן ממשיך בנחלה כדרך שהינה קלה, ומפתה לביצוע העברת זכויות בנחלה לדור ההמשך במושב. החלטה זו נעשתה בעבר ממניעים הגיוניים שהתאימה לזמנים בהם החקלאות היתה ערך לאומי, והגישה שרווחה היתה, כי חלוקתו של משק חקלאי בין יורשים אחדים, יכולה לפגוע בכושר קיומו של המשק כמשק חקלאי.


בנסיבות אלו, התפתח במשקים חקלאיים המושג "בן ממשיך" שהוא הבן שמעבד את המשק יחד עם הוריו ולאחר מלאת ימיהם, עתיד הוא להיכנס לנעליהם ולהיות בעל הנחלה במקומם.


לא אחת, נעשה המינוי של אחד הילדים כבן ממשיך, מתוך אינטרסים שונים של בעלי הזכויות בנחלה, רצון לצרף את הבן כחבר אגודה, השתתפות בבחירות, בניית יחידת מגורים נוספת בנחלה וכד', בחלק מהמקרים, לצדדים הנוטלים חלק בהליך המינוי, לא היתה כל כוונה אמיתית לצקת למינוי תוקף מחייב אשר יביא בסופו של יום לאחר פטירת ההורים להעברת הזכויות בנחלה לבן הממשיך.


בחלק מהמינויים הצדדים כלל אינם מודעים לכך, כי הליך המינוי של הבן הממשיך, משמעו "התחייבות בלתי חוזרת", הם אינם יודעים, כי ההליך אינו ניתן לביטול, וכי יש צורך בהסכמת שני הצדדים או הוכחת קיומן של נסיבות חריגות בכדי שיהיה ניתן לבטלו.


משמעות מינויו של בן ממשיך


מינויו של בן ממשיך, כמוהו כתחילתו של תהליך בו מצהירים ההורים על העברת זכויותיהם בנחלה לבנם בעודם בחיים, ולמעשה בכך ניטלת מהם הזכות והאפשרות להחליט על נכסיהם באופן עצמאי ולבצע בהם טרנזקציה מכל סוג שהוא.


אומנם, על פי הפסיקה, עצם ההכרה בבן כ-"בן ממשיך", אינה מעניקה לו זכויות קניניות בנחלה, אך היא מעניקה הרבה יותר מסתם הצהרה של ההורים שכן בעצם המינוי, הופכות זכויותיהם של ההורים בנחלה לזכויות הנושאות "הגבלה" אשר תלווה את הצדדים מיום המינוי ואילך.
דעתם של בתי המשפט אינה נוחה מכל מה שמייצג מינויו של הבן הממשיך, והדרך בה הדבר נעשה, ובוודאי שלא כיום במאה ה-21, בה השיקול החקלאי אינו רלבנטי עוד.


מינויו של "בן ממשיך" במשק והכתרתו של הבן כיורש כבר בחיי ההורים כשהדבר נעשה ללא הסכמת האחים ו/או ללא ידיעתם, כאשר הדבר מעניק זכויות לבן אחד וגורע מזכויותיהם של יתר האחים, כמוהו כהצהרת כוונות ברורה על העדפת הבן הממשיך על פני יתר האחים.


ההכרח להעניק את זכויות המשק החקלאי רק לאחד הבנים, בהתאם להוראות רשות מקרקעי ישראל, מציב אתגר לא פשוט בפני ההורים, אתגר הטומן בחובו סכנה לפגיעה ביחסיהם של ההורים עם יתר הילדים, וחמורה מכך היא הסכנה לפגיעה אנושה במערכת היחסים שבין האחים העשויה להביא להתפוררות התא המשפחתי והיחסים המשפחתיים שבין האחים.


אל תחכו שהחוק ישתנה, או שרשות מקרקעי ישראל תשנה את החלטותיה, עליכם להתאים את המציאות הקיימת אליכם בחוכמה ובתבונה, תפעלו כבר היום בהגינות ובשקיפות מול ילדיכם, אל תגרמו לבן הממשיך להימצא מחוץ לשולחן הסדר, כי מהר מאוד הוא ימצא עצמו מורחק גם מיתר בני המשפחה. אין כמו חג הפסח, המשקף ומסמל את האחדות, כדי להדגיש את חשיבות שמירת התא המשפחתי ולקבל החלטות מושכלות, אשר ישפיעו על עתידם הכלכלי והמשפחתי של בעלי הנחלה וצאצאיהם.

 

עו"ד גלעד שרגא הינו עו"ד מומחה בדיני מושבים, פיצול נחלה, בן ממשיך, נחלות ומשקים חקלאיים.

 

רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כיעוץ משפטי ו/או כתחליף ליעוץ משפטי. אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה. כמו כן, אין להעתיק, לפרסם ולהפיץ מבזק זה, כולו או חלקו, ללא קבלת אישור מאת עו"ד גלעד שרגא