בית משפט השלום בראשון לציון דן לאחרונה בעניינה של ילדה שנפגעה בתאונת דרכים בעת שהייתה בת 9, לפני כ-4 שנים. הילדה והוריה תבעו את חברת הביטוח כדי לקבל פיצויים לאחר שנפגעה באופן קשה בתאונה, כשעיקר הפציעות שלה הן בתחומי האורתופדיה, פלסטיקה ופסיכיאטריה.


חוות הדעת הרפואיות שניתנו בתיק זה קבעו כי הילדה נחבלה באופן קשה בבטנה ואף סבלה משבר בעמוד השדרה המותני. כתוצאה מפציעות אלה היא נדקקה, בין השאר, לניתוח חירום וכריתה של חלק מהמעי. בתחום הפלסטיקה, נותרה הילדה עם צלקות משמעותיות כתוצאה מהניתוח בגבה וכן בצלקת נוספת על דופן הבטן.


בתחום הפסיכיאטרי, נקבע כי הילדה סבלה לאחר התאונה מתסמינים נפשיים כמו הרטבת לילה, חרדות וקשיים בשינה וכי היא פיתחה פחד מנסיעה במכוניות וממקומות סגורים כמו מעלית. בשל פציעתה, הפיזית והנפשית, מהתאונה, הילדה הפסיקה ליטול חלק בחוגים אליהם נהגה ללכת, ובהם התעמלות קרקע ושיעורי היפ הופ, זאת בעקבות כאבי גב.

 

אין מחלוקת מצד התביעה כי הילדה זכאית לפיצוי
חברת הביטוח טענה באמצעות בא כוחה כי היא אינה מערערת על זכותה של הילדה לפיצוי, והדיון התמקד בגובה הנזק שנגרם לה בעקבות התאונה, ממנו ייגזר גובה הפיצוי. בעוד התביעה ניסתה לטעון כי התאונה פגעה ביכולותיה הלימודיות וההתנהגותיות של הילדה, באה כוחה של חברת הביטוח טענה כי הילדה סבלה מהפרעות קשב וריכוז עוד לפני התאונה ואלו אינם נובעים ממנה.


כמו כן, חברת הביטוח חלקה על חוות הדעת הרפואית מטעם המומחה הפלסטי, והדגישה כי מיקום הצלקות הוא בבטן ובגב, משמע – הן אינן בולטות ומוסתרות מתחת לבגדים בדרך כלל. באשר לפגיעה האורתופדית, חברת הביטוח הוסיפה כי הילדה נסעה למספר טיולים בחו"ל לאחר התאונה, משתתפת באופן קבוע בחוגי ספורט ויוצאת לטיולי שטח – מה שמעיד על כך שמצבה הוא נטול מגבלה תפקודית וכי פציעתה לא מונעת ממנה פעילות פיזית.


הערכת שכר עתידית של הילדה משפיעה על גובה הפיצויים שתקבל
אף שהתובעת הייתה בת 9 בזמן התאונה, לחישוב שכר עתידי (בבגרותה) יש משקל בהכרעה על גובה הפיצויים שתקבל מחברת הביטוח. לפיכך, נערך לילדה חישוב פוטנציאל השתכרות שהתחשב בהישגיה הלימודיים של הילדה שלא היו גבוהים כדי ללמד על הצלחתה התעסוקתית בעתיד או על עתידה המקצועי. בית המשפט התרשם כי מדובר בנתון דינמי שעשוי להשתנות עם השנים, אך מיקם את הילדה כמי שעתידה להרוויח משכורת חודשית הקרובה בסבירות גבוהה לגובה השכר הממוצע במשק.


באשר להשפעת שיעור הפגיעה הרפואית על השכר העתידי של הילדה, השופט סבר כי הפגיעות שנשארו לצמיתות, ובעיקר לשתי הצלקות הגדולות שנותרו בגופה, יכולות להשפיע על תחומי העיסוק של הילדה בעתיד. למשל, יכולות להיות עבודות אותן היא לא תוכל לבצע בשל הצלקות, וכן ביטחונה העצמי עלול להיפגע ולהשפיע על התנהלותה הכוללת, לרבות בהקשר המקצועי.


פסיקת בית המשפט: פיצוי על הנזק בהווה והנזק הצפוי בעתיד
בית המשפט פסק לטובת הילדה כי השתכרותה בעתיד אכן תיפגע כתוצאה מנזקי התאונה. נוסף על כך, השופט לקח בחשבון את ההוצאות הרפואיות שהוציאה המשפחה לאחר התאונה על הטיפולים אליהם נדרשה הילדה, לרבות טיפולים נפשיים, פיזיותרפיה ומורים פרטיים עקב ההיעדרות הממושכת מהמסגרת החינוכית. לפיכך, הפיצויים על הפגיעה הצפויה בהשתכרות הילדה בעתיד עומדים על 181,968 שקלים.

 

עם זאת, בית המשפט התחשב בטענת חברת הביטוח שמשפחתה של הילדה לא נשאה בעלויות הטיפול הנפשי עבורה, שכן הוא ניתן לה במסגרת בית הספר. נוסף על כך, נטען כי הילדה אכן נעדרה מהלימודים לאחר התאונה, אך תקופת מגפת הקורונה בה המוסדות החינוכיים גם כך היו סגורים הייתה הסיבה העיקרית לכך, ולא תקופת ההחלמה הממושכת. עוד טענה של חברת הביטוח בה התחשב השופט היא העובדה שהילדה כן הצליחה לחזור לתפקוד, לפחות בכל הקשור לפעילויות גופניות, טיולי שטח ונסיעות לחו"ל.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות דרכים | פיצויים לנפגעי תאונות דרכים

 

בשקלול כלל הנתונים שהובאו בפניו, קבע בית המשפט כי הילדה זכאית לפיצוי בגין כל הטיפולים הרפואיים בעבר ובעתיד והסיוע הצמוד של משפחתה, בגובה של 35,000 שקלים. באשר לפיצוי על הכאב והסבל שנגרם לה וכן אחוזי הנכות הרפואית שעומדים על 24%, תשלם חברת הביטוח לילדה 48,527 שקלים נוספים. אם כן, סך כל הפיצויים שנפסקו לטובת הילדה בעקבות הנזקים שנגרמו לה מהתאונה עומדים על

265,495 שקלים.

 

ת"א 20946-10-20


עודכן ב: 23/07/2023