מאת: עו"ד איתמר קורן (קורצמן)

המוסד לביטוח לאומי הינו גוף סוציאלי הפועל עפ"י חוק ומטרתו העיקרית לפרוש רשת ביטחון כלכלית וחברתית לאזרחי המדינה. בין היתר, מסייע המוסד לביטוח לאומי באמצעות מתן קצבאות לנכים ולמוגבלים שנפגעו כתוצאה מתאונות, מחלות שונות או מומים מולדים, אשר אינם יכולים להשתכר למחייתם וזקוקים לעזרה בתפקוד היום יומי.

מבוטח אשר נפגע בתאונה ואשר איבד את כושרו להשתכר, זכאי להגיש "תביעה לתשלום דמי תאונה" למוסד לביטוח לאומי בתוך 90 יום ממועד התאונה. יש למלא את חוברת התביעה בכללותה ולצרף תעודה רפואית ראשונה לנפגע בתאונה.

עובד שכיר זכאי לתשלום דמי תאונה בשיעור 75% מהשתכרותו הממוצעת בשלושת החודשים שקדמו לתאונה בתנאי, שלא קיבל תשלום לפי חוק אחר. עובד עצמאי זכאי לתשלום דמי תאונה בשיעור 75% מהכנסתו לפיה משלם את דמי הביטוח.

חשוב לציין, כי גם מבוטח אשר איננו משתכר וכן עקרת בית זכאים לתשלום דמי תאונה בשיעור 25% מהשכר הממוצע במשק (למעט תשלום דמי תאונה בעד 14 הימים הראשונים שלאחר התאונה). דמי התאונה ישולמו לתקופה של עד 90 יום ולאחר מכן, זכאי הנפגע לפנות למחלקת נכות כללית לבדיקת המשך זכאות.

דמי התאונה לא ישולמו במקרים המפורטים להלן:

א. כאשר הנפגע זכאי לתשלום בגין התאונה עפ"י תקנון של קופת גמל.

ב. כאשר התאונה אירעה תוך כדי עבודה.

ג. כאשר הנפגע מצוי במוסד לטיפול רפואי או סיעודי שניתנים בו איכסון וכלכלה (בתנאים מסוימים), בשירות צה"ל או במאסר.

על החלטת המוסד ניתן להגיש ערעור לבית הדין האזורי לעבודה הסמוך למקום מגוריו של הנפגע וזאת, בתוך 6 חודשים ממועד קבלת תשובת המוסד.

הכותב הינו עו"ד המתמחה בדיני נזיקין. כל המידע הנכלל במאמר זה הינו בבחינת מידע כללי בלבד ואינו בגדר חוות דעת או ייעוץ משפטי מוסמך. על המשתמש לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה משפטית או אחרת המסתמכת על המאמר.