1. בחנו האם אתם באמת רוצים להתגרש.

 

חשוב לזכור בתחילה כי עליכם לבחון האם גירושין זו החלופה הממשית המתאימה לכם יותר מהחלופות הממשיות האחרות העומדות לרשותכם.

 

רצוי שתערכו חשיבה מעמיקה עם עצמכם במטרה לברר מה בעצם אתם יכולים להשיג באמצעות גירושין, איך בדיוק ישתפרו חייכם לאחר גירושין, וכמובן מהי הדרך הנכונה לעשות זאת, קרי:

 

 

מהן האלטרנטיבות הקיימות בחייכם בנסיבות העניין?

מה ההסתברות שאלו תממשנה?

 

שאלות אלו הן אבני יסוד בבניית אסטרטגיית גירושין נכונה במקרה שלכם.

 

 

באם אתם שואלים את עצמכם לשם מה נחוצה לי אסטרטגיה והצבת מטרות?

 

 

התשובה פשוטה, במלחמה חלילה, בין אם אתם נגררים אליה ובין באם אתם הם יוזמיה בלית ברירה, באם מלחמה זו נערכת ללא כל מטרה מגובשת וזו אינה כוללת בתוכה אסטרטגיה מדוקדקת – אתם תיכשלו ותפסידו!

 

 

למה אתם שואלים? פשוט מאד! כי אין לכם מושג מה עושים עכשיו ובצעד הבא? מה רוצים בדיוק להשיג? והכיצד ניתן לעשות זאת בדרך מחושבת? ולכן, כיצד תגיעו לכתובת במקום כלשהו באם אינם יודעים את הכתובת והמקום! מה שיקרא לכם וקרא לרבים אחרים אתם מתברברים סביב עצמכם ולבסוף נכשלים.

 

 

אגב קחו עצה לכל דבר בחייכם ותגיעו להישגים רבים, שהרי נאמר "אין חכם כבעל ניסיון".

 

 

2. הכינו את עצמכם לגירושין

 

אם כן, מה עושים? ראשית ובשלב הראשון יש לעשות עבודת הכנה מרובה, חשאית ומדוקדקת – איסוף מידע מכל מקור אפשרי, ריכוז מודיעין, תיעוד ראיות, צילום מסמכים המעידים על זיקה לרכוש או לזכויות, מסמכי הוצאות וכל מסמך אחר בעל השלכה כספית.

 

 

כמו כן, כדאי מאד להקליט או לצלם בחשאי, ולתעד כל שיחות "מפלילות" עם בן הזוג, שיש באלו להוכיח את טענותיכם כלפיו במישורים שאינם מעצם העניין בינו לבינה וקשים להוכחה בדרך אחרת. אגב, ע"פ החוק אתם זכאים לצלם כל שיחה שאתם שותפים בה.

 

 

כדאי מאוד להתייעץ עם עורך דין מנוסה שידריך אתכם בדרכם כהלכה ומכאן באה העצה הבאה.

 

 

3. בדוק את זכויותיך ואת מצבך המשפטי.

 

תגידו כאשר יש בעיה במנוע ברכב, או בעיות בריאותיות קשות מאד חלילה, האם אתם מטפלים בעצמכם תוך כדי קריאה על כך באינטרנט ומקווים לטוב? או שמא אתם מסתמכים על בעל מקצוע מנוסה שיטפל בבעייתכם?

 

 

באם אתם מטפלים לבד, אתם לא במצב בו אתם צריכים עצות מכותב מאמר זה, אתם חכמים ונבונים דיו (אגב, אני לצערי עדיין הולך למומחה).

 

 

במקרה השני, בו אתם כמוני מתייעצים ופונים למומחים, כלל חשוב ביותר הינו להיוועץ בבעלי מקצוע (במקרה זה עורכי דין המתמחים בדיני משפחה) על מנת לקבל מושג על מהות החובה והזכויות כלפי בן/בת זוגך וילדיך בהליכי הגירושין ולאחריו.

 

יעוץ כזה יתייחס לנושא של מזונות אישה, מזונות ילדים, חלוקת הרכוש המשותף, פירוק שיתוף הדירה, משמורת ילדים, אלימות במשפחה, חובות משותפים, חברות ועסקים בבעלות , סדרי ראייה וכו'.

 

 

4. הכנה ואיסוף ראיות.

 

אני מסכים כי יכול להיות שעמדתם היא הצודקת אולם זה לא רלוונטי אם אין לכם הוכחות לכך. לפיכך, יש להקדיש זמן לא רק לגיבוש טענותיכם, אלא במיוחד לאיסוף הראיות, ורצוי שראיות אלו יהיו מוצקות וחוקיות בהיבט המשפטי (שוב לא לשכוח להיוועץ במומחים).

 

כך, אין להתפתות למעקבים וצילומי סתר בלתי חוקיים ולהסתבך בפלילים. יש להעדיף אמצעים חדשניים המבטיחים תוצאה טובה יותר בעלות נמוכה יותר. בין כך ובין כך, יש להקליט ולצלם כל מה שאפשר ובלבד שהדבר ייעשה בצורה חוקית.

 

 

5. תקדימו את בן זוגכם בהגשת התביעה.

 

חברה לפני ששמים את נעלי ההתעמלות ומחילים לרוץ, ראוי לזכור!

 

 

לא תמיד צריך להגיש תביעה לבית המשפט לענייני משפחה ו/או לבית הדין הרבני תיכף ומיד עם פרוץ סכסוך בין בני זוג. אולם אם יש סיכוי שבן/בת הזוג יקדימו אותך - מהר/י לבית המשפט או לבית הדין הרבני שוב בהתאם למצב הספציפי בכל תיק ותיק.

 

 

זכרו - הגשת תביעות שלא לצורך עלולה לגרום להסלמת המצב ולאיבוד שליטה. והחשוב מכל אי הבנה מה עושים והיכן כדאי לגשת במצבכם המשפט הספציפי ולהגשת התביעות לערכאה הרצויה לכם - עשויה להעמידך במצב נחות וקשה ביותר, ומכאן אני מגיעים לאמרה הידועה...

 

 

6. "לגבר תמיד עדיף לתבוע בבית הדין הרבני, ולאישה בבית משפט לענייני משפחה"

 

טוב, אולם זה לא בהכרח נכון!!!.

 

השיקולים שיש לקחת בחשבון כאשר קובעים לאיזו ערכאה אתם צריכים לפנות (בית דין רבני או בית משפט לענייני משפחה) ולהגיש את תביעתכם הינם רבים, מורכבים ותלויים תמיד בנסיבות המיוחדות של המקרה שלכם.

 

לא פעם במסגרת הנסיבות הספציפיות בתיק מביאות למסקנה כי דווקא לגבר כדאי לתבוע בבית המשפט לענייני משפחה ולא בבית הדין הרבני, ולהיפך.

 

חשוב להבין כי קיימים מקרים שדווקא לאישה עדיף להגיש את תביעתה בבית הדין הרבני: כגון שהאישה צברה במהלך הנישואין רכוש רב הרשום על שמה, בעוד שלבעלה אין כל רכוש הרשום על שמו.

 

בדוגמה זו כדאי לבעל להגיש תביעה בבית המשפט לענייני משפחה ולטעון כי הוא זכאי למחצית מכל הרכוש הרשום על שם האישה וזאת מתוקף הנישואין.

 

כך שבאם הגבר היה מגיש את התביעה בבית הדין הרבני, סביר שהיה נפסק על פי דין תורה כי אין לו חלק ברכוש הרשום על שם האישה, שכן בבית הדין הרבני הבעלות נקבעת לרוב על פי הרישום הפורמאלי.

 

7. שימרו על קור רוח ושיקול דעת.

 

מקובל לחשוב שבהליך גירושין אתם עוברים לפחות 7 שלבים: הפאניקה, ההכחשה, הצער, הזעם, ההכרה, המשא ומתן והשלום. השלבים הראשונים הם קשים ביותר.

 

זכרו זה סביר שאתם נמצאים במצב לא קל, ושרויים במתח רב. יחד עם זאת חובה עליכם להימנע מפעולות אימפולסיביות, ומנקיטת הליכים בטרם חשיבה ותכנון מדוקדק, אתים מחויבים לא לתת לרגשות הזעם, האכזבה, נקמה ו/או בלבול לשבש את הגיונכם הבריא. נסו, ככל שניתן, לפעול בתבונה, ותמיד לאחר שיקולים רציונאליים.

 

 

8. התעלמו מעצות אחיתופל שתקבלו.

 

 

בשעת משבר כדאי ורצוי לקבל תמיכה רגשית ואחרת מחברים ובני משפחה קרובים, אך בשום אופן אל תתפתו ל"עצות" מ"ניסיונם האישי", אלו למרות דאגתם הרבה בדרך כלל אינם בעלי השכלה משפטית מתאימה בעניינים אלו, וכן אין ביכולתם לאמוד את הפעולות וההשלכה הכלכלית ופסיכולוגית שלהם ובאם היא מתאימה למקרה הספציפי,

 

 

בדיוק כשם שאם אם יש תקלה באותו רכב מסוג מזדה אף אם הוא אותו סוג בדיוק – לעולם אין להניח שחייבים להחליף את המנוע גם עם זה רכב זהה – כל רכב והבעיות שלו! וזה בדיוק המצב בעניין הזה – והדבר מקבל משנה תוקף במיוחד אם אלו בכלל אינם מומחים בטיפול ובתכנון אסטרטגיית גירושין.

 

 

9. אל תשתמשו בילדיכם.

 

הרבה זוגות אוהבים להשתמש בילדיהם במכשיר ניגוח בבן הזוג, זו טעות רבה ונפוצה.

 

זכרו - אל תשתמשו בילדים ככלי ניגוח. אל תהפכו אותם לשופטים, לשונאים, למתווכים או למעבירי מסרים שליליים – עזבו את אלו בצד, גם כך הללו עוברים מסכת רגשית קשה ביותר כאשר אין להם בגילת הצעיר כלים להתמודד באובדן ההורה – פיזי ופסיכולוגי, אם הניחו להם.

 

עירוב הילדים בסכסוך, גורם לא אחת, למשבר מורכב יותר בו הילדים נדרשים "לבחור צד" דבר המעצים את תחושת התסכול שלהם ועלול ואף גורם במקרים רבים לטראומה לכל החיים.

 

 

ומנגד, מהי התועלת? הרי עירוב הילדים בסכסוך לא עשוי להקנות להם שום יתרון, ומאידך, הוא עלול לגרום דווקא להעברתם לצד השני, לפגיעה רגשית קשה ביותר ובעיות שונות בלימודיהם ובמקומות שונים, כל אלו מקבלים משנה תוקף מיוחד אם בית המשפט מינה מומחה לבדיקת מצבם.

 

 

10. שמרו על יחסים טובים עם הסביבה

 

ידוע לכולם כי סכסוך הגירושין הוא הסכסוך הקשה ביותר אליו תקלעו במהלך חייכם. במצב דברים זה , מנסה כל בן זוג לגייס תמיכה "בצד שלו", שכן "לדעת הקהל" יש משמעות לא קטנה בהליכי גירושין.

 

 

אם כן, הציגו בפני הקרובים שלכם את עמדתכם בצורה מתחשבת וחכמה על מנת לקבל את תמיכתכם בצד שלכם , שכן לסביבתכם הקרובה השפעה פסיכולוגית רבה עליכם במהלך סכסוך הגירושין ולאחריו – זכרו – תמיכה רגשית ופיזית יקרה מפז במצבים אלו וחשובה ביותר לכם במהלך הליך הגירושין.

 

 

 

משרדנו ישמח לענות על כל שאלה ולקיים עימכם פגישה על כל בעיה בנושא.