מהי תביעה ייצוגית? 

 

בשנים האחרונות מתרבות התביעות הייצוגיות המוגשות לבתי המשפט ברחבי הארץ. זהו מכשיר רב עוצמה של הצרכן והאזרח הקטן כנגד גופים משפטיים וחברות גדולות. הליך זה מאפשר ליחיד להגיש תביעה בשם קבוצה גדולה של אנשים אשר נגרם להם נזק שהינו קטן מכדי להצדיק הגשת תביעה אישית של כל אחד מיחידי הקבוצה.

 

בתי המשפט מעודדים הגשת תביעה ייצוגית של תובעים פוטנציאלים ע"י מתן תמריצים ופוסקים שכר טרחה לעורך הדין המייצג את התובעים ובחלק מהמקרים פוסקים גם פיצוי לתובע – היוזם מעבר לחלקו היחסי בפיצוי שיפסק לכלל חברי הקבוצה. תמריץ נוסף הינו פטור מאגרה, או תשלום אגרה נמוך יחסית לסכומי התביעה, שהינם לרוב מליוני שקלים.

 

מי יוזם את התביעה

 

היוזם של התביעה בד"כ הינו עורך הדין המנהל אותה, אשר התמריץ שלו לתבוע הינו שכר הטרחה שייפסק לו בסוף ההליך, או תובע בעל יוזמה שבית המשפט עשוי לפסוק לו בסוף ההליך פיצוי על מאמציו למען הקבוצה.

 

שיקולי בית המשפט

 

סכום התביעה נע בד"כ על עשרות מיליוני שקלים והחברה הנתבעת עלולה במקרה של מתן פסק דין כנגדה להתמוטט, לפיכך ועל מנת למנוע תביעות סרק, במטרה לסחוט  חברות ענק, מפעיל בית המשפט שורה של אמצעי סינון ושוקל, בין היתר, את השיקולים הבאים:

  • תום ליבו של התובע .
  • רצינות התביעה וסיכוייה.
  • יכולת התובע לייצג את חברי הקבוצה באופן הולם.
  • הוכחה  כי לתובע נגרם אישית נזק וישנה עילה לתבוע .
  • גודלה של הקבוצה.
  • התובענה הינה הדרך היעילה להכרעה במחלוקת.
  • הנזק  ניתן לחישוב פשוט.
  • עורכי הדין המנהלים את התביעה הינם בעלי נסיון.

כיצד מתנהלת התביעה

 

תביעה חייבת לעבור בשלב ראשון אישור בית המשפט המאשר, כי ניתן להגישה בדרך של תובענה ייצוגית, במסגרת הליך זה נחקרים התובעים והנתבעים .

 

 במידה ובית המשפט מאשר את התביעה כתובענה ייצוגית, עשויים להפוך כל חברי הקבוצה לשותפים פסיביים בהליך, הדבר קורה לאחר שבית המשפט מודיע לאחר אישור התובענה כתובענה ייצוגית לכל חברי הקבוצה על הגשת התובענה במסגרתה הם מיוצגים.

 

 מטרת ההודעה לאפשר לחברי הקבוצה להיות מודעים בדבר התובענה שהוגשה בשמם. ברוב החוקים המסדירים הליכים של תובענה, חברי הקבוצה נחשבים כמיוצגים בתביעה כל עוד לא הודיעו אחרת.

 

 במידה והתובענה תצליח, יזכה כל אחד מהתובעים הנכלל בקבוצה, גם אם לא השתתף בפועל בהליך המשפטי, בפיצוי יחסי מכלל הסכום שיפסק לזכות התובעים. לעיתים יורה   בית המשפט לכל אדם המעוניין לפצותו על הנזק שנגרם לו להגיש תצהיר ולפרט את הנזק.       

 

דוגמאות לתביעות ייצוגיות

 

החזר ארנונה לחיילי צה"ל – התביעה הוגשה כנגד עיריית ת"א על גביה בלתי חוקית של ארנונה מחיילי צה"ל. התביעה הוכרה כתביעה ייצוגית והעירייה חויבה להחזיר את הכספים שגבתה בניגוד לחוק לחיילים תושבי העיר.

 קנקנים של בריטה – תביעה שהוגשה, בין היתר, כנגד החברה המפיצה קנקני בריטה בארץ על הטעית ציבור הצרכנים, שכן לא הובא לידיעתם, כי הרתחת מים שעברו דרך גרם לפירוק גופי החימום. בפשרה שהושגה חויבה בריטה להקים קרן לשיפור איכות המים לחלק קנקנים ולהבהיר את הוראות השימוש.

 

כולסטרול בביצים – תביעה ייצוגית כנגד חברה שהפיצה ביצים שלפי פירסומיה הביצים הינם נטולי  כולסטרול. בית המשפט הכיר בתביעה זו כתביעה ייצוגית.

 

אגרת מס שבח – בית המשפט הכיר בתביעה כנגד המדינה להחזר אגרת ערר מס שבח שגבתה המדינה.

 

סיליקון בחלב תנובה – בית המשפט הכיר את התביעה כנגד חברת תנובה כתביעה ייצוגית.

 

בזק בפרסום "פראייר מי שמשתמש מהסלולרי מהבית" – הוגשה תביעה כנגד הפרסום – התביעה הוכרה כתביעה ייצוגית, שכן המדובר על פניו בפרסום מטעה .        

 

לסיכום

 

הגופים הגדולים מעמידים משרדי עורכי דין גדולים ומפורסמים כנגד התובעים, התובע ייצוגי ישכיל לעשות שימוש במכשיר התביעה הייצוגי באופן זהיר ומדוייק, כיוון שלעיתים נדרשו תובעים ייצוגים לשלם הוצאות כבדות.

 

מכאן הדימיון בין התביעה הייצוגית לנשק "בלתי קונבנציונאלי" וזאת בשל היותה הליך חריג, המטיל סיכון גדול הן על מי שמוגשת תביעה כנגדו והן על מגיש התביעה. 
 
אבקש להודות לעו"ד דניאל מקליס בהכנת הכתבה.