בס"ד


השפעת המיתון על נוטלי משכנתאות

המצב הכלכלי בו שרוי המשק בחצי השנה האחרונה משפיע בחיי היום יום על עשרות אלפי בתי אב אשר לצורך רכישת בית חלומותיהם נטלו משכנתא.

בימים הטובים ההם, כאשר לא מעט עובדים שכירים השתכרו משכורות נאות ומכובדות , חילקו הבנקים הלוואות במימון של 90% משווי הדירה ובהחזר חודשי של 6,000 ₪ ומעלה.

המיתון הקשה ומכת הפיטורין הביאו נוטלי משכנתאות רבים לחוסר יכולת להחזיר היום לבנק את ההלוואה אותם נטלו.

בעבר הלא רחוק, לווה אשר איחר בפירעון המשכנתא פעם או פעמיים נאלץ להתמודד תוך פרק זמן קצר עם עוה"ד של הבנק אשר בהליך מקוצר ומזורז התמנה לכונס הנכסים של הדירה,גובה החוב קפץ פלאים וזאת היות והוצאות שכר הטרחה של כונס הנכסים נגזרו מגובה יתרת כל ההלוואה שנותרה ללווה.

כיום , לאחר תיקון שבוצע בשנת 2002 בחוק ההוצאה לפועל לא ניתן לממש את המשכנתא באופן מיידי אלא לאחר פרק זמן ולאחר נקיטת מס’ הליכים כפי שיפורט להלן:

ראשית,הבנק יוכל להגיש לביצוע המשכנתא בקשה אך ורק את החוב שבפיגור (ולא לביצוע מלוא חוב ההלוואה).ההבדל הינו רב ועצום מאחר ואם הלווה אינו משלם במשך שלשה חודשים אזי ניתן לתבוע ממנו את סכום החוב של החודשים שבפיגור וזאת בניגוד לעבר שבו היה ניתן לתבוע את כל סכום כל ההלוואה מיד עם פתיחת תיק ההוצאה לפועל.

שנית, את הבקשה לביצוע המשכנתא ניתן להגיש לביצוע רק אם חלפו 6 חודשים ממועד התשלום הראשון שלא שולם ע"י הלווה וכן התשלום לא שולם עד תום 6 החודשים האמורים.יודגש,כל תשלום ששולם בתוך 6 החודשים האמורים לעיל,ייזקף על חשבון התשלום הראשון שלא שולם ע"י הלווה.

לאחר שחלפו 6 החודשים והלווה לא שילם את החוב שבפיגור,יוכל לשוב הלווה ולשלמו בכל עת עד תום 90 ימים מיום מינוי כונס נכסים לדירה וזאת בשני האפשרויות הבאות: או שישלם את כל החוב שבפיגור בתוספת אגרות,שכר טרחה,ריבית והצמדה ושאר מרעין בישין או שישלם 50% מיתרת החוב שבפיגור תוך התחייבות לראש ההוצאה לפועל כי בתום 6 חודשים מיום תשלום מחצית החוב ישולמו יתרת החוב שבפיגור.

זאת ועוד, המחוקק אפשר ללווה לפנות לראש ההוצאה לפועל ולהודיע לו כי בכוונתו למכור את הדירה בעצמו לצורך פירעון מלא ההלוואה. אם קיבל ראש ההוצל"פ את הבקשה מעוכבים באופן אוטומטי הליכי ביצוע המשכנתא ע"י הבנק לתקופה של 90 ימים נוספים בהם ינסה הלווה למכור ללא לחץ מיותר.

תיקון החוק נועד ללווים נורמטיביים אשר נקלעו למשבר כלכלי זמני אשר לעיתים נפתר תוך כמה חודשים .לווים אלו יכולים לשמור על דירתם תוך נקיטת הליכים העומדים לזכותם.

הכלל החשוב ביותר הינו "לא לטמון את הראש בחול". התעלמות מפניות הבנק לא תפתור את הבעיה אלא רק תחמיר אותה.

אם נקלעתם לחוסר יכולת לשלם את המשכנתא או אם יש ספק אם תוכלו להמשיך ולשלם פנו מיד לעו"ד מנוסה בתחום זה ע"מ שתקבלו סיוע משפטי חשוב אשר ידריך אתכם כראוי.

וישנגרד צבי,עו"ד

הוצאה לפועל

פשיטות רגל

ביטול הגבלת חשבונות בנק