לאחר כשלושה שבועות של הפגנות ומחאה, במהלכם זכו לתמיכה תקשורתית וציבורית רחבה, מסתיימת הבוקר שביתת העובדים הסוציאליים. השביתה הסתיימה לאחר דיון אשר נערך בבית הדין הארצי לעבודה, בו ביקשו משרד האוצר ופרקליטות המדינה להביא להפסקת השביתה על ידי מתן צו מניעה.

 

בעוד הדיון מתנהל, החליט איגוד העובדים הסוציאליים לקבל את מסגרת הסכם אשר גובש בין ההסתדרות (הארגון היציג של העובדים) לבין האוצר לפני כשבוע. על פי מסגרת זה, העובדים הסוציאליים יהיה זכאים, ככל הנראה, לתוספות שכר כוללות בשיעור של כ-25%. אחת הסוגיות אשר בהן טרם גובשה הסכמה בין העובדים לבין האוצר עוסקת בזכויות העובדים במהלך השביתה.

 

יש לכם שאלה?

פורום זכויות עובדים

פורום בית הדין לעבודה

 

זכותם של עובדים לשבות מהווה חלק בלתי נפרד מעולם העבודה. נשיא בית הדין הארצי לעבודה בדימוס, סטיב אדלר, התייחס לכך בפסיקתו. "השביתה הינה חלק מתהליך המשא ומתן שבין מעביד לעובדיו", כותב אדלר, "מדובר אפוא בכלי לגיטימי של העובדים בבואם להפעיל את כוחם, במטרה לשפר את תנאי עבודתם. חרות השביתה, שהיה זכות יסוד, נובעת מחרות ההתארגנות של העובדים ומהווה חלק בלתי נפרד מהמשטר הדמוקרטי". כיצד, אם כן, צריך המעסיק להתייחס לעובדים במהלך השביתה ולאחריה.

האם עובד זכאי לשכר במהלך השביתה?

 

על פי החוק, מעביד חייב לשלם את שכרו של עובד כל אימת שהוא עומד לרשותו ומוכן לבצע את העבודות המוטלות עליו במסגרת תפקידו. במקרים בהם עובדים שובתים ואינם מגיעים לעבודה, המעביד אינו חייב לשלם שכרם בתקופה זו. עם זאת, ישנם מקרים בהם העובדים והמעסיק מגיעים להסכמה, בעת סיום השביתה, לכך ששכרם ישולם בעבור ימי השביתה, באופן מלא או חלקי.

 

לעיתים, עובדים אחרים, אשר אינם קשורים לשביתה באופן ישיר, מנועים מלבצע את עבודתם בעקבות השביתה. עובדים אלו, אשר עבודתם נמנעה שלא באשמתם, לא אמורים להיפגע בפרנסתם. אי לכך, המעסיק חייב לשלם את שכרם של אלה חרף העובדה שעבודתם לא בוצעה הלכה למעשה.

 

האם דמי לידה ייפגעו בגין השביתה

 

דמי לידה נועדו לפצות אישה בגין אובדן שכרה לאחר לידה ובתקופה בה היא אינה יכולה להגיע לעבודה. דמי הלידה מחושבים, לפי החוק, בהתאם לשכרה הממוצע של העובדת במשך שלושת החודשים האחרונים שלפני היציאה לחופשת הלידה. במידה ושכרה של עובדת נפגע בחודשים אלו בגין השביתה, חישוב השכר לא ייפגע לצורך דמי הלידה לא יופחת.

 

אישור מחלה בזמן שביתה

 

סוגיה נוספת היא האם עובד אשר הציג למעביד אישור מחלה, הנוגע לימים שבמהלך השביתה, זכאי לשכרו בעבור ימים אלו. על פי הוראות התקשי"ר, עובדים אשר המציאו למעביד אישורי מחלה החלים בימי שביתה יקבלו את שכרם עבור ימים אלו.

 

חופשה שנתית אשר אושרה לפני השביתה

 

עובדים אשר שהו במהלך השביתה בחופשה שנתית, שאושרה על ידי המעסיק בטרם פרצה השביתה, לא יאבדו את זכותם לקבל שכר בעבור החופשה השנתית. עם זאת, ימי החופשה ינוכו מימי החופשה הכלליים של העובד ולא יהיה ניתן לטעון לצבירתם בהמשך.

 

העסקת עובדי קבלן במהלך השביתה

 

האם המעביד ראשי להעסיק במהלך השביתה עובדי קבלן תחת העובדים השובתים. מדובר במקרים בהם עובדים שובתים ושביתתם גורמת לנזקים כלכליים משמעותיים למעסיק. קבלני כוח אדם פועלים מכוח חוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם, תשנ"ו-1996. חוק זה קובע באופן מפורש, בסעיף 16, כי עובדי קבלן לא יועסקו במקום עובדים המשתתפים בשביתה. אי לכך, העסקתם של עובדי קבלן תחת העובדים השובתים איננה אפשרית מבחינת החוק. עם זאת, העובדים אינם רשאים לשבש את פעילות המפעל במתכוון וזאת כמחאה על סחבת או מבוי סתום במשא ומתן.