בית המשפט העליון קבע כי המרכז לרפואה משפטית ישלם פיצויים בסך כחצי מיליון שקלים בגין ביצוע ניתוח לאחר המוות ללא קבלת הסכמה מדעת. מדובר בתביעת פיצויים אשר הוגשה על ידי אלמנת המנוח ושתי בנותיו. המנוח נרצח וגופתו הועברה למרכז לרפואה משפטית. במסגרת תביעה אשר הוגשה על ידי האלמנה והבנות, נטען כי הללו לא ידעו שדגימות נלקחו מגופו של המנוח והדבר התברר להן בדיעבד מאוחר יותר.

 

יש לכם שאלה?

פורום רשלנות רפואית בניתוח

פורום דיני נזיקין ונזקי גוף

 

המרכז לרפואה משפטית טען כי התקבלה הסכמה מדעת לביצוע הנתיחה על ידי האלמנה. האלמנה טענה, לעומת זאת, כי הסכמתה ניתנה לאחר שהופעל עליה לחץ מסיבי ובלתי חוקי מצד המשטרה. בית המשפט העליון קיבל טענות האלמנה. בפסק הדין נכתב כי הסכמתה של האלמנה לניתוח לא התקבלה כחוק ולמעשה לא הוסברו לאחרונה נחיצות הניתוח, מידת הפגיעה בשלמות הגופה ואופי הניתוח. "הסכמתה של האלמנה לנתיחת גופת בעלה המנוח הייתה פיקציה ולא מדובר בהסכמה אמיתית", קבעו השופטים.

 

פגיעה בכבוד המת - פגיעה ישירה בבני המשפחה


הפיצויים נפסקו לטובת התובעות בעקבות "הזעזוע ועוגמת הנפש" אשר נגרמו להם לאחר שגילו כי דגימות מגופתו של בעלם\אביהם המנוח לא נקברו עימו ונשארו למעשה במרכז לרפואה משפטית. אי לכך, נקבע כי כל אחת מהתובעות זכאית לפיצויים בעקבות הפגיעה באוטונומיה שלה בנפרד. בפסק הדין עסק בג"צ בזכותם של בני משפחתו של המנוח לתבוע פיצויים בעקבות רשלנות רפואית מצד המרכז לרפואה משפטית לאחר המוות.

 

"במידה ולא נכיר בכך כי הזכות לכבוד המוות מקפלת בתוכה גם את זכותם של קרובי המת – תהיה זכותו של המת לכבודו ריקה מתוכן. בתי המשפט לא היססו, מסיבה זו, לקבוע כי כבודו של המת הינו גם כבודם של יקיריו. ההכרה בקשר שבין כבוד המת לכבוד בני משפחתו חייבת להוביל למסקנה כי פגיעה בכבוד המת היא פגיעה ישירה במשפחה".