שריפה פרצה בדירה שכורה וגרמה נזקים קשים לנכס. האם השוכרים צריכים לפצות את בעל הבית בגין הפגיעה במושכר? מי אשם בנזקי השריפה, השוכרים אשר היו אמורים לעזוב את הנכס בתוך מספר ימים, לאחר שגרו בו כשלוש שנים, או בעל הבית בגין הסיבה לפרוץ השריפה – מערכת החשמל בדירה? מדובר במחלוקת אשר התגלגלה בכל הערכאות המשפטיות והונחה לאחרונה לפתחו של בית המשפט העליון.

 

יש לכם שאלה?

פורום פינוי שוכר

פורום תביעת ביטוח

פורום מקרקעין | נדל"ן


המשכירים טענו כי אחריותם של השוכרים הינה מוחלטת. בנוגע למערכת החשמל, נטען כי השוכרים, בעת חתימתם על חוזה השכירות, הצהירו כי הם בדקו את הנכס ומצאו אותו מתאים לצרכיהם. לטענתם, השוכרים התחייבו להשיב לידיהם את הנכס כאשר הוא תקין ונקי מכל ציוד. אי לכך, השבת הדירה השרופה מהווה אפוא הפרת התחייבות חוזית, לשיטת התובעים.


השוכרים הציגו גרסה אחרת לדברים. לטענתם, הם פטורים מאחריותם, הן מתוקף חוק השכירות והשאילה, תשל"א-1971, והן מכוח חוק השומרים, תשכ"ז-1967. לדבריהם, המטרה העיקרית להימצאותם במקום הייתה שכירות, ואילו שמירת הנכס הייתה מטרה שולית בלבד. כמו כן, השוכרים ציינו כי בתי המשפט בערכאות הקודמות דחו טענות רשלנות שנטענו לגבי התנהלותם בנכס.

 

העליון: השוכרים אינם חייבים בפיצויים


בית המשפט העליון קבע כי השוכרים לא גרמו כל נזק לנכס ולא ניתן לקבוע רשלנות מצדם בגין השריפה אשר פרצה במקום. סעיף 24 לחוק השכירות והשאילה קובע כי שוכר הינו כשומר שכר אשר מטרתו העיקרית היא מגורים בנכס ומטרת השמירה הינה טפלה להחזקת המקרקעין. שומר שכר מוגדר בחוק השומרים באופן הבא – שומר שכר הינו אחראי לאבדן הנכס או לנזקים אשר נגרמו לנכס, וזאת כל אימת שאלו נגרמו כתוצאה מנסיבות אשר השומר לא יכול היה לחזותן מראש ולא יכול היה למנוע תוצאותיהן. היות ושמירה על הנכס הינה טפלה למטרה העיקרית של החזקתו, השומר פטור אם הנזקים אשר נגרמו לנכנס לא נגרמו באשמתו.


במילים אחרות, אחריותו של שוכר כלפי המשכיר, בגין נזקים אשר נגרמו לנכס בעת שהנכס היה בחזקתו של השוכר, הינה כאחריות שומר שכר – מטרת השמירה אינה העיקרית. במקרה דנן, בית המשפט קבע כי היות והשוכרים לא היו אלה אשר הרכיבו את מערכת החשמל במקום, והיות ולא הוכחה רשלנות מצדם (כאשר נטל ההוכחה לעניין זה הונח על כתפי התובעים), אין הנתבעים חייבים בפיצויים.

 

אמת, קבע בית המשפט, אחריות חוזית הינה התחייבות מוחלטת אשר איננה תלויה באופי ההפרה. עם זאת, גם כאשר עסקינן באחריות חוזית, יש להתייחס לחובת תום הלב של הצדדים לחוזה. אי לכך, לא ניתן לקבל את טענותיהם של בעלי הבית לכך שהנכס לא הושב במצב שנמסר לידי השוכרים. מערכת החשמל הינה באחריות בעלי הבית, ואי לכך גם האחריות לשריפה רובצת לפתחם.