ההסלמה בדרום הארץ, אשר החלה עם הפיגוע הקטלני והמשולב בגבול ישראל-מצרים, הכניסה מאות אלפי תושבים בישראל ל"כוננות ספיגה". במהלך הבוקר ירו פלשתינאים מרצועת עזה עשרות רקטות ופצצות מרגמה לכיוון ישובי ישראל, לרבות הערים אשקלון ובאר-שבע. אחד הטילים פגע באולם בית ספר תיכון אשר היה ריק מתלמידים היות ומדובר בתקופת החופש הגדול. אזרחים רבים עוזבים את הדרום ועוברים לגור לזמן מה בצפון הארץ ובמרכזה. כמו כן, עסקים לא מעטים סופגים מכה קשה בשל התחממות המצב הביטחוני בדרום.

 

יש לכם שאלות?

פורום נזקי רכוש

פורום תביעות ביטוח

פורום ועדה רפואית

פורום אחוזי נכות

פורום נזיקין

 

לצערנו, נפילות טילים בישראל, ופגיעה בבתים פרטיים ועסקים, איננה תופעה חדשה בנוף המקומי. תושבי המקום נאלצים לא אחת להתמודד עם נזקים כלכליים, בריאותיים ונפשיים בעקבות התקפות אלו. על פי החוק בישראל, ישנן מספר דרכים לזכות בפיצויים בגין נזקים אשר נגרמו כתוצאה מתקיפות טילים אלו.

 

פגיעה בבית

 

במידה וקסאם או גראד פגע בביתכם, והנכס ניזוק, מומלץ לפנות למחלקת פיצויים לפעולות איבה ברשות המיסים. חשוב לציין כי צוות המחלקה מגיע לאזור האירוע, ועורך תיעוד של הרכוש שנפגע. אי לכך, בעת הפניה למחלקת הפיצויים לפעולות איבה, אין חובה בתיעוד בכתב. הנפגע יכול לבחור בשתי דרכים באמצעותן יזכה לפיצויים בגין נזקיו. האחת, הניזוק יכול לקבל סכום כסף אשר ייקבע באמצעות שמאי המעריך את הנזק, ולשפץ את הנכס בעצמו. השנייה, לבקש מרשות המיסים חברה משקמת אשר תהיה אחראית על שיקום מלא של הנכס עד לשביעות רצונו של הנפגע.

 

במידה והדירה נהרסה לחלוטין, ולא ניתן לגור בה, המדינה מממנת לניזוק ולבני משפחתו מגורים חלופיים על חשבונה. בשלב ראשון, מגורים אלו יהיו בבית מלון, ולאחר מכן, בשכירות. המדינה מממנת עבור נפגעים אלו מגורים גם בעיר אחרת, ועבור דירה אשר דומה לדירה שנפגעה. דיור חלופי זה ניתן לפרק זמן סביר למען שיקום הנכס והשבתו למצבו הקודם.

 

ביטוח לגבי תכולת הבית

 

פגיעות טילים בבית עלולות לגרום גם לפגיעות משמעותיות ברכוש הנמצא בתוך הבית ולא מדובר רק בפגיעה חיצונית בקיר או בתקרה. תכולת הבית מכוסה בהתאם לגודל המשפחה, ועד לגובה מסוים. לדוגמא, במידה ובמקום גר אדם אחד, ריהוט עבורו מכוסה עד 16,000 שקלים. במידה ובזוג עסקינן, הפיצוי בגין ריהוט יהיה עד 30,000 שקלים וכך הלאה. הדברים משתנים בהתאם לפיצויים נוספים כגון עבור  ביגוד, מכשירי חשמל וכדומה. עם זאת, החוק איננו מעניק לנפגע פיצויים בגין פגיעה בכסף מזומן, חפצי אומנות או תכשיטים.

 

באזור הדרום פועלים מוסדות לימוד רבים כגון מכללת ספיר, אוניברסיטת בן גוריון ועוד. אי לכך, צעירים רבים משכירים דירות בבאר שבע ובישובים והערים בקרבתה. יצוין כי גם חפציו של דייר המתגורר במקום בשכירות מבוטחים. ניתן להרחיב את הכיסוי הביטוחי על ידי תשלום פרמיה סבירה בהחלט בשיעור של 0.3% ואז הפיצוי עבור תכולת הבית יכול להגיע עד סכום של כ-750,000 שקלים.

 

מתי מקבלים הפיצויים?

 

תשלום הפיצויים משולם לניזוק בתוך מספר ימים לאחר שרשות המיסים והניזוק מגיעים להסכמה בנוגע לשיעורו.

 

ערעורים

 

ניזוק אשר איננה שבע רצונו מהחלטתם של נציגי מס רכוש, רשאי לערער על החלטה זו בפני ועדת ערר. סמכותה של ועדה זו מקבילה לבית משפט שלום ומדובר בועדה בלתי תלויה אשר ממונה על ידי משרד המשפטים. ניזוק אשר אינו מרוצה מהחלטת הועדה, ראשי לערער על החלטה זו לבית המשפט המחוזי.

 

בעלי עסקים

 

בעלי עסקים עלולים להיפגע אף הם בעקבות התקפות הטילים על דרום הארץ. בעל העסק זכאי לפיצויים באופן מעט שונה כאשר כל היבט של העסק נבחן בנפרד. הפגיעה במחזור העסקי, הפגיעה בעסק כמבנה במקרה של פגיעה, פיצויים לעובדים וכדומה. השמאות בגין הפיצוי עבור פגיעה בעסק שונה מהשמאות בגין פגיעה בדירת מגורים. חשוב לציין כי בעלי עסקים אשר עסקם נפגע בגין פעולות איבה, אם במהלך עופרת יצוקה ואם בגזרת הצפון במלחמת לבנון השנייה, מעידים על דרך חתחתים בדרך לקבלת הפיצוי. כמו כן, רבים מבעלי עסקים אלו הלינו על פיצויים נמוכים באופן משמעותי מהמצופה. היות ופיצוי עבור עסק כולל סוגיות שונות כגון רווחים, הפסדים, עובדים, מיסים וכדומה, מומלץ לפנות בהקדם לעורכי דין מטעמכם, ויפה שעה אחד קודם.

 

פגיעה במכונית

 

אדם אשר מכוניתו נפגעה בגין פגיעת טיל או רקטה, זכאי לפיצויי בהתאם לנזק אשר נגרם לרכב. במידה והרכב נפגע ברמת טוטאל-לוסט, יזכה בעליו לפיצויים בשיעור מחיר מחירון. אדם אשר הרכב משמש אותו לצורכי פרנסתו, רשאי לתובע פיצויים בגין אובדן רווחיים וזאת בכפוף להוכחת נזק.

 

נזק עקיף


לעיתים, הנזק אשר נגרם בעקבות נפילה ופגיעה של טיל הינו נזק עקיף. מדובר נזק אשר בא לידי ביטוי באובדן רווח או הפסד אשר נגרמו לניזוק. דוגמא טובה לנזק עדיף הינה ירידה בהכנסות אשר נגרמו לעסק בגין נפילת קסאמים באזור. לדוגמא, שכר דירה בעקבות הפעלת העסק במועדים בהם העסק היה סגור מחמת התקפת טילים. יצוין כי לאו דווקא מדובר במקומות בהם קסאמים נפלו באופן קבוע, ודי בכך שהעסק מוגדר כ"ישוב ספר" על פי חוק מס רכוש. מפה של ישובי הספר ניתן למצוא באתר רשות המיסים. זכות להגשת תביעה עומדת לבעלי עסקים גם כאשר העסק אינו נמצא בישובי הספר, וזאת כאשר עובדים רבים של העסק גרים באזורים אלו ונמנע מהם להגיע לעבודתם בשל המצב הביטחוני.

 

פגיעה בגוף ובנפש

 

מיותר לציין כי אדם אשר נפגע בגופו או בנפשו בגין נפילת קסאמים זכאי לפיצויי מהמדינה. במידה ואתם סבורים כי אתם סובלים מנזקים גופניים או נפשיים בעקבות נפילת קסאמים או גראדים, עליכם לפנות בעניין למוסד לביטוח לאומי ולבקש הכרה כנפגעי פעולות איבה. תביעה זו מוגשת על גבי טופס תביעה מתאים שניתן להורידו מאתר הביטוח הלאומי או לקבלו בכל סניף של המל"ל.

 

עליכם למלא את הטופס ולצרף אליו מסמכים רפואיים התומכים בגרסתכם. הביטוח הלאומי מקשה לא אחת את דרכם של תובעים אלו, קל וחומר כאשר לא מדובר בנזק פיסי כתוצאה מפגיעה ישירה של הטיל. אי לכך, מומלץ לפנות לעורכי דין העוסקים בתחום זה. כאשר הביטוח הלאומי מכיר באדם כנפגע פעולות איבה בשל נפילת קסאם, מוזמן האחרון לועדה רפואית אשר בודקת מהו שיעור הנכות ממנה סובל האחרון, ומהם הפיצויים המגיעים לו. 

 

לסיכום, 

 

לכאורה, הליך קבלת הפיצוי מסודר ופשוט. עם זאת, משפחות ובעלי דין אשר התמודדו עם פגיעות קסאמים וגראדים בביתם, מעידים אחרת. לדוגמא, סדרת כתבות באתר "הארץ" מביאה את סיפוריהם של בעלי נכסים בדרום הארץ והתמודדותם מול הרשויות האחריות לתשלום הפיצויים. מכתבות אלו עולה כי ההליך של פגיעת טיל, ביקור אנשי מס רכוש בבית (בליווי מהנדסים ושמאים), וקבלת הפיצויי איננו פשוט כפי שהוא נשמע. לא אחת, קיימת מחלוקת של ממש בין הניזוק לבין הגורמים מטעם המדינה. משפחות אשר ביתם נפגעה מעידות על ויכוחים מרים עם שמאי המקרקעין, המהנדסים ונציגי מס רכוש. לדוגמא, ויכוחים על צביעת קירות, עלות ניקיון הבית וכדומה. אי לכך, מומלץ כבר מתחילת ההליך להיפגש עם עורכי דין מטעמכם ולדאוג לשמירה על זכויותיכם.