שורה של נתונים בנוגע לשיקים חוזרים בישראל מתפרסמים הבוקר (12.12). שישה מיליארד שקלים, זהו הסכום הכולל של השיקים החוזרים בישראל בשנה הנוכחית. מדובר אמנם בסכום משמעותי אך יש לציין כי עסקינן בירידה של כ-7% ממספר השיקים החוזרים בשנת 2010. כמו כן, על פי הנתונים, קיים בישראל שימוש נמוך בשיקים לעומת העולם וערכו הממוצע של השיק הישראלי עומד על כ-6,000 שקלים.

 

יש לכם שאלה?

פורום גביית חובות | שיקים חוזרים

פורום חשבון מוגבל


בשנת 2011, חזרו בישראל שיקים בסך כולל של כשישה מיליארד שקלים. גורמים במגזר העסקי מעריכים כי מדובר בכמיליון וחצי המחאות. סקירה אשר נערכה בעניין העלתה כי כאחוז אחד מהשיקים בישראל חוזר ללא כיסוי (אחד מכל מאה המחאות) ומדובר בכ-0.7% מסך ערך התשלומים אשר מבוצעים בשיקים אשר נמשכו בשנה החולפת. כאשר משווים את הנתונים למדינות אחרות, עולה כי השימוש בשיקים בישראל נמוך באופן משמעותי מהשימוש באמצעי תשלום זה ברחבי העולם. כפועל יוצא מכך, סך התשלומים אשר משולמים על ידי המחאות בישראל קטן אף הוא מהסך העולמי. עם זאת, בבחינת השיקים החוזרים, שיעורם בישראל גבוה מהממוצע העולמי.


ישראל לעומת העולם


לדוגמא, בשנת 2010 מסרו תאגידים ופרטים בישראל כ-151 מיליון שיקים בסכום כולל של כ-906 מיליארד שקלים. סכום זה היווה 5% בלבד מסך כל ערך התשלומים בשנה זו. בסינגפור, לעומת זאת, היוו השיקים כ-68.6% מסך התשלומים בתקופה המקבילה. נתונים גבוהים ניתן למצוא גם במדינות נוספות כגון ארה"ב (43%), קוריאה (43.1%), אוסטרליה (11.2%) וקנדה (31.3%). עם זאת, ישראל איננה סוגרת את הרשימה ואחוז התשלומים במדינות כמו אנגליה (1.6%) או בלגיה (1.1%) עודנו נמוך באופן יחסי לארץ הקודש. יצוין כי הסכום הממוצע השנתי של שיק בישראל עומד על כ-6,000 שקלים, זהה לשיק הצרפתי ונמוך מהשיק האנגלי הממוצע העומד על כ-24,000 שקלים.


עם זאת, מבחינת השיקים החוזרים, ישראל נמצאת במקום מוביל בהשוואה למדינות המערב. בעוד כ-0.5% מהשיקים באנגליה חוזרים, וכ-0.9% מהשיקים בארה"ב, 2.5% מהשיקים בישראל לא משלימים מטרתם. אחוז אחד מהשיקים הנ"ל חוזר בגין העדר כיסוי, והיתרה (1.5%) בגין סיבות אחרות כגון ביטולים טכניים או העדר חתימה. יצוין כי ביטולים רבים מבוצעים על מנת למנוע הגבלת חשבון בנק, וזאת למרות שמדובר בשיקים ללא כיסוי. המגמה הכללית מבחינת חזרת השיקים בישראל נמצאת בירידה. בשנת 2009 חזרו בישראל כ-2 מיליון שיקים, ובשנה החולפת חזרו "רק" מיליון וחצי המחאות. הצפי לגבי השנה הקרובה הוא לירידה נוספת של כ-8% בשיעור חזרת השיקים.
 


עודכן ב: 28/04/2014