שיקים חוזרים, לצערנו הרב, אינם תופעה נדירה במשק הישראלי. מדובר בהמחאות אשר חוזרות מחמת סיבות שונות המקשות לא אחת על חיי המסחר ומערערות את ביטחון בעל העסק ואו הלקוח בנוגע לתמורה הכספית. במידה וקיבלתם שיק אשר חזר, חשוב לדעת כי אתם לא צריכים לוותר על החוב. פתוחה בפניכם הדרך לאתר את פרטיו של החייב ולנהל הליך גבייה מושכל אשר יכול במקרים רבים להוביל לפירעון החוב.

 

יש לכם שאלה?

פורום שיקים חוזרים

פורום חשבון מוגבל

פורום פשיטת רגל


שיק ניתן לגבות באופן עצמאי או באמצעות עורך דין מקצועי. מיותר לציין כי עורכי דין העוסקים בתחום זה מעורים היטב בחוק ובפסיקה ויודעים כיצד להפעיל את ההליכים באופן היעיל והאפקטיבי ביותר. אי לכך, מומלץ לשקול פנייה לעורך דין העוסק בתחום, קל וחומר כאשר מדובר בסכומים משמעותיים.


גבייה באורח עצמאי


פעמים רבות, בעלי עסקים מבקשים לגבות את השיק החוזר באופן עצמאי. בעלי עסקים אלו מאתרים את פרטיו של מושך השיק ופונים אליו (בטלפון, במכתב, במייל וכדומה). חרף הנחישות היוזמה, לא אחת פעולות אלו לא יניבו את התוצאה המבוקשת – פירעון השיק. כאן המקום לציין כי פנייה לגורמים שלישיים ובלתי חוקיים הינה עבירה פלילית אשר עלולה לגרום לנזק יותר מאשר לתועלת. אי לכך, הימנעו בכל מקרה מניסיונות גביית שיק תוך שימוש בגורמים עבריינים, וזאת משום שאתם עלולים למצוא עצמכם בצד הנאשם ולא המאשים.


גבייה באמצעות עורך דין


בעלי עסקים רבים סבורים כי הפנייה לעורכי דין לשם גביית שיק כרוכה בעלויות גבוהות והדבר מייתר את משמעות פירעון השיק. כמו כן, לא אחת סבורים בעלי עסקים אלו כי מערכת ההוצאה לפועל אינה בעלת הכלים לטפל בסוגיה ולהביא לפירעון השיק והסדרת החוב. חשוב לדעת כי פנייה לעורכי דין מנוסים יכולה במקרים רבים מאד להביא בסופו של היום לפירעון השיק. עורך הדין פועל לאיתורו של החייב, לפנייה אליו במכתב רשמי החתום על ידי עורך דין, ואף יכול להתחקות אחר נכסיו ומקורות הכנסתו באמצעות כלים שונים (כגון רשויות וחוקרים פרטיים).


חשוב לדעת כי במידה והזוכה בוחר לפעול כנגד החייב באמצעות עורך דין מטעמו, בעת פתיחה התיק בלשכת ההוצאה לפועל מתווסף לחוב – באופן אוטומטי – גם שכ"ט עורך דין. דהיינו, במידה והחוב ייגבה במסגרת ההוצאה לפועל, החייב ישלם סכום נוסף בגין שכר טרחתו של ב"כ הזוכה.


ניהול הליכי הוצאה פועל כנגד החייב על ידי פתיחת תיק כנגדו והפעלת הליכים וסנקציות מקובלות, יכולים לסייע לא אחת לפירעון החוב ביעילות ובמהירות. פירעון החוב יכול להיות על ידי הסכמה בין החייב לזוכה, או במסגרת מימוש רכוש מעוקל של החייב. במידה ופניתם לעורך דין אשר יסייע לכם בעניין זה, תזכו לעדכונים שוטפים ושקיפות מלאה בנוגע להליך הגבייה והסטאטוס בהוצאה לפועל בו מצוי התיק.
גביית שיקים חוזרים באמצעות הלשכה להוצאה לפועל


אדם אשר מעוניין לממש שיק שלא כובד יכול לפנות ללשכה להוצאה לפועל ולפתוח תיק כנגד החייב. גביית שיקים על ידי ההוצאה לפועל משתמשת למעשה בכלים שונים כגון עיקולים ומכתבי אזהרה. במידה והחייב נפטר, ההוצאה לפועל יכולה לפעול כנגד עיזבונו ו\או יורשיו. על מנת לפתוח תיק בהוצאה לפועל, יש לפנות לאחת מלשכות ההוצאה לפועל ברחבי הארץ. יש להגיע ללשכה עם השיק המקורי. כמו כן, מומלץ לשלוח התראה לחייב ולהביא העתק ממכתב התראה זה ללשכת ההוצאה לפועל. בלשכת ההוצאה לפועל תידרשו לשלם אגרה בסכום המשתנה בהתאם לסעדים המתבקשים.


מערכת ההוצאה לפועל, לאחר פתיחת התיק, תפעל בהתאם לנהלים המקובלים. ראשית, תישלח לחייב אזהרה לפיה הוא יתבקש להסדיר את תשלום החוב בתוך פרק זמן מסוים. במידה והחייב איננו מסדיר את החוב, הזוכה רשאי לפנות לראש ההוצאה לפועל ולבקש ממנו להפעיל כנגד החייב סנקציות והליכים נוספים (עיקולים, מכירת מיטלטלין, צווי הבאה, מאסר, עיכוב יציאה מהארץ וכדומה.


גביית שיקים בהליך מקוצר


באוגוסט האחרון נכנס לתוקפו התיקון בחוק ההוצאה לפועל ובמסגרתו נקבע הליך מקוצר לגביית שיקים חוזרים בסכום של עד 10,000 שקלים (ללא סיוע של עורך דין). המטרות העיקריות של מסלול זה הינן להקל על כל הצדדים, הן על החייבים (בהפחתת תוספות תשלום בגין שכ"ט עורך דין) והן על הזוכים (ההוצאה לפועל תפעל בשמם ותחסוך מהם את הצורך להיות מעורבים באופן אינטנסיבי בתיק). כמו כן, התיקון לחוק מאפשר לרשויות וגופים, אשר נתקלים לא אחת בתופעה של שיקים חוזרים, לחסוך הוצאה שירותי עורכי דין לניהול ההליכים הללו.


הגבייה במסגרת המסלול המקוצר נעשית באמצעות יחידה חדשה בהוצאה לפועל אשר אמונה על גביית חובות בגין פסקי דין כספיים, שטרות ושיקים, אשר הסכומים בהם אינם עולים על עשרת אלפים שקלים (וכל עוד החייב אינו מוגבל באמצעים ולא נפתח לא תיק איחוד). אנשי היחידה הינם בעלי גישה למאגרי מידע נרחבים בהם הם יכולים להיחשף לפרטי החייב, כתובתו, נכסיו, חובותיו, מצבו הכלכלי, וכדומה.