דורית בייניש, נשיאת בית המשפט העליון, נפרדה היום מתפקידה והעבירה את "כס נשיאות" בית המשפט לנשיא הנכנס, השופט אשר גרוניס. בייניש נשאה בטקס הפרידה דברים רבים הנוגעים לכלל ההיבטים העומדים על סדר יומה של הרשות השופטת בכלל, ובית המשפט העליון בפרט.

 

הנשיאה היוצאת פתחה את נאומה בסקירה קצרה של הרקע המשפחתי אשר ממנו הגיעה עד לנשיאות בית המשפט העליון. "ספגנו את ערכיה של המדינה, אשר קמה על מנת להיות בית לעם היהודי. האמנו תמיד בחשיבות עצמאותה של המדינה, ביכולתה להשיב אליה את פזורי העם, בחוסנה ובחברתה המגוונת". בייניש הזכירה בנאומה גם את בני משפחתה אשר נספו בשואה והודתה למשפחתה כאשר היא נחנקת מדמעות.


בייניש, אשר הגיעה לבית המשפט העליון לאחר שירות ארוך בפרקליטות המדינה (שהגיעה לשיאו בתפקיד פרקליטת המדינה), אמרה כי היא "התייחסה לבית המשפט ופרקליטות המדינה כדרך חיים ולא כמקום עבודה". "החירות אשר ניתנה לי לבטא מחשבה עצמאית, והיכולת לפעול בשמו של האינטרס הציבורי, בו אני רואה מטרה וייעוד, היו החשובים בעיני ביותר", אמרה בייניש. היא הוסיפה כי למרות שהמדיניות במשטר בישראל נקבעת על ידי הרשות המבצעת, דהיינו הממשלה הנבחרת, הרי שתפקידה של הרשות השופטת הינו "להציב קווים אדומים אותם נציגי המדינה אינם רשאים לחצות". לדוגמא, אמרה הנשיאה היוצאת, חשוב כי המדינה תפעל במסגרת החוק ולא תקדש לשווא את שמו של הביטחון.


"בית המשפט העליון, כבר מיום היווסדו, תרם תרומה של ממש לביסוס זכויות האדם בישראל", אמרה בייניש, "זכויות אדם הינם הערובה והבסיס לקיומו של משטר דמוקרטי". לדבריה, פסיקתו של בית המשפט העליון נתנה אפוא "מסד איתן לערכים אותם ביקשו להנחיל אבותיה המייסדים של המדינה".

 

המהפכה החוקתית


בייניש התייחסה בנאומה גם ל"מהפכה החוקתית". לטענתה, מהפכה משפטית זו נולדה במקביל לשינוי בתפיסות החברתיות שהחל בשנות ה-80 של המאה ה-20. בנושא זה, הדגישה בייניש, בחרה היא ללכת בעקבות קודמיה בתפקיד. בתקופה האחרונה נשמעים קולות שונים בדבר עצמאותו של בית המשפט העליון. התומכים בעצמאותה של הרשות השופטת מקפידים לציין כי מדובר במעין "שומר סף" המרסן את הרוב מלפגוע במיעוט. מתנגדי ה"אקטיביזם השיפוטי" גורסים כי אל לו לבית המשפט ליטול לידיו סמכויות אשר אמורות להינתן בידי הרשויות האחרות (הכנסת והממשלה). הנשיאה היוצאת התייחסה גם היא לסוגיה זו בנאום הפרידה.


"בית המשפט העליון בישראל אוחז בידיו בתפקיד חברתי ומוסרי ראשון במעלה. אי לכך, חשוב – לעניות דעתי – לשמור על אי תלותו, עצמאותו, ויכולתו ליישם את הערכים המהותיים היושבים בבסיסה של הדמוקרטיה", אמרה, "בית המשפט העליון בישראל הגיע למעמדו הרם בארץ ובעולם, בזכות המקצועיות, אי התלות, והעצמאיות, וכן בזכות ריחוקו המתחייב מהזירה הפוליטית". מערכת המשפט, לדידה של בייניש, איננה יכולה להיות מושפעת בידי קבוצות כאלה ואחרות, אך עליה להיות קשובה לרחשי ליבו של הציבור. פסיקות נכונות אינן בהכרח פסיקות פופולאריות, ציינה.


תגובות המערכת הפוליטית


במערכת הפוליטית הדעות חלוקות בנוגע לגישתה של בייניש למקומה של הרשות השופטת במשטר הדמוקרטי בישראל. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודה לבייניש על תרומתה למערכת המשפט הישראלית וציין בפניה כי "אני סבור שעמדת בצורה מרשימה בפרץ וסייעת בהגנה על עצמאות בית המשפט שהינה דבר הכרחי ומובנה".


שר המשפטים, יעקב נאמן, אשר נחשב לאחר מיריביה הקשים של הנשיאה היוצאת, נשא אף הוא נאום קצר. "אני נמצא במשרד המשפטים מזה שלוש שנים ובמהלך תקופה זו מונו שבעה שופטים לבית המשפט העליון ונשיא אחד המחליף את גברתי. אני מעוניין להודות לך על קיומם של דיונים לגופו של עניין בחדר לשכתך הסגור, ללא רעמים וברקים. לדידי, זוהי הינה הדרך הנאותה ואני מקווה שהיא תימשך. ברצוני להודות לך ולמשפחתך על ההקרבה שעשיתם".


ח"כ יעקב כץ (האיחוד הלאומי), אשר נחשב אף הוא למתנגד חריף לבייניש, אמר בכנס ירושלים של העיתון 'בשבע' כי "במשך שנים ניהלה בייניש מלחמה נגד ערכים מקודשים כגון צה"ל, השב"כ, יהודה ושומרון, ערוץ 7 ועוד נושאים רבים אחרים. לא אחת היא לקחה את הנקודה הטפלה והפכה אותה לעיקרית". כץ הוסיף ואמר כי "הצלחות צה"ל, ההתיישבות הענפה ביהודה ושומרון, היו כולם למרות בייניש. מדובר בשופטת אשר ניכסה לעצמה כוח לנהל את המדינה, וזאת למרות שלא נבחרה לניהול זה. היא ביטלה חוקים חשובים ונטלה לידיה את החוק".


יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', שיבחה את הנשיאה היוצאת והגדירה אותה "מנהיגה חשובה" אשר "ידעה להתמודד באומץ לב ובנחישות מול לחצים של ראשי השלטון בניסיונותיהם לפגוע בעצמאות בית המשפט העליון ושלטון החוק". יחימוביץ' הזכירה גם פסיקות תקדימיות אשר ניתנו על ידי בייניש במהלך תקופת כהונתה כגון מניעת הפרטת הכלא ואיסור על הכאת ילדים. "פועלה הוא שילוב נדיר בין ממלכתיות ובין הגנה על זכויות הפרט", אמרה יחימוביץ'.