תא (ת"א) 16590-08


חוק זכויות החולה קובע כי כל מטופל זכאי לקבל מידע מלא אודות הליך רפואי אשר עומד להתבצע בגופו. מידע רפואי זה כולל פירוט אודות האבחנה הרפואית, מהות ההליך הרפואי, מטרת ההליך, התועלת הצפויה ממנו וכדומה. כמו כן, במסגרת המידע הנ"ל, הרופא מחויב למסור למטופל מידע אודות סיכונים וסיכויי הצלחה של הטיפול. ברור אפוא כי חובה זו מוטלת על הרופא לפני ביצוע ניתוח מורכב. עם זאת, החוק איננו מבדיל בין טיפולים ארוכים בבתי החולים לבין טיפולים "שכיחים ושגרתיים".

 

יש לכם שאלה?

פורום רשלנות בטיפולי שיניים

 

חובת מסירת המידע חלה גם על רופאי שיניים, וגם כאשר מדובר ב"טיפול נפוץ" כמו טיפול שורש. להלן דוגמא למקרה בו מטופל אשר נגרמו לו נזקים בעקבות טיפול שורש רשלני, הגיש תביעה כנגד רופא השיניים שטיפל בו. ההליך הרפואי נשוא התובענה במקרה זה היה "חידוש טיפול שורש" אשר גרם לפגיעה בעצב הטריגמינלי. מדובר בפגיעה קשה אשר הביאה למעשה לשיתוק מחצית מפניו של התובע.

 

המומחים הרפואיים מטעם הצדדים, וכן המומחה הרפואי אשר מונה מטעם בית המשפט, היו תמימי דעים בנוגע לקשר שבין חידוש טיפול השורש לבין הנזק שנגרם למטופל. יצוין כי הנזק אשר נגרם לתובע במקרה דנן הוערך בנכות צמיתה בשיעור של 20% לפי תקנות הביטוח הלאומי.


בית המשפט קבע כי גם אם הוכח שהטיפול אשר ניתן לתובע היה "סביר", העובדה כי הרופא לא פירט בפני המטופל אודות הסכנות העלולות להיגרם לו מזריקת ההרדמה, הרי שעסקינן ברשלנות רפואית. בית המשפט הגדיר את נזקיו של התובע כ"פגיעה נוירולוגית קשה בעצבי הפנים".

 

"כתוצאה מפגיעה זו מחצית מפני התובע נשארו משותקים. אני מאמין לתובע שהוא סובל מתחושת נימול במקום המשותק וכי דבר זה מקשה עליו בשנתו ונאלץ הוא לישון על הצד המשותק בכדי להעלים את תחושת הנימול", נכתב בפסק הדין, "כמו כן, למרות שהתובע יכול לדבר, אני מקבל את טענותיו לכך שדיבור ממושך מעייף אותו וכן שהוא סובל מחוסר תחושה וכתוצאה מכך נוהג לנשוך את הצד הרדום דבר הגורם לו לשטפי דם".


בית המשפט פסק פיצויים לתובע באופן הבא:

  1. הפסדי פנסיה ותנאים סוציאליים 5,000 ₪
  2. הוצאות רפואיות ונסיעות 20,000 ₪
  3. הפסדי השתכרות לעתיד 50,000 ₪
  4. נזק לא ממוני 40,000 ₪

     סה"כ – 150,000 שקלים.