במסגרת הליכי הוצאה לפועל, כונס נכסים נדרש – בטרם מכירת נכס בבעלות החייב – לאפשר לחייב להשמיע את טיעוניו בנוגע להליך המכירה. בית המשפט השלום בראשון לציון קבע במסגרת פסק דין אשר ניתן על ידו לאחרונה כי הימנעותו של כונס הנכסים משמיעת טענות החייב הינה עילה לביטול עסקת המכר.

 

מדובר במקרה בו חייב נטל הלוואה מהבנק אך לא השכיל לעמוד בפירעונה. אי לכך, מונתה כונסת נכסים אשר הייתה אמונה על מכירת דירה וחנות ששועבדו לטובת הבנק לשם הבטחת פירעון ההלוואה. בסופו של היום, ולאחר הליכים שונים, החנות נמכרה לצד שלישי כאשר רשם ההוצאה לפועל בכפר סבא מאשר את המהלך.

 

החייב עתר לבית המשפט לבטל את עסקת המכר. בבקשה נטען כי טרם ביצוע ואישור העסקה, דעתו לא נשמעה. החייב טען כי היה די במימוש אחד מהנכסים על מנת לפרוע את החוב, אך טענתו לא נבחנה על ידי כונסת הנכסים. מנגד, כונסת הנכסים טענה כי לא היה מקום לבטל את העסקה, וזאת בין השאר משום שהיא אושרה על ידי בית המשפט. יתרה מכך, כונסת הנכסים הדגישה כי שוויים של שני הנכסים גם יחד היה נמוך מגובה החוב.

 

זכות הטיעון - זכות בסיסית

 

בית המשפט קיבל את טענותיו של החייב. בפסק הדין הודגש כי זכות הטיעון הינה זכות יסוד בשיטת המשפט הישראלית. מטרתה של הזכות הנ"ל, נכתב בפסק הדין, הינה לאפשר לגוף המחליט לקבל את החלטתו על סמך "כל תכולת ארגז הכלים" ובאופן ראוי, צודק והוגן. השופט ארניה הדגיש כי זכות הטיעון נועדה לאפשר לחייב, מי שהיה עלול להיפגע מההחלטה דנן, הזדמנות נאותה וסבירה להביע בפני הגוף המחליט את טענותיו. השופט הדגיש כי לא אחת, אי עמידה זכות הטיעון יכולה "להספיק" בכדי לבטל החלטות אשר התקבלו בלעדיה.

 

במקרה דנן, בית המשפט עמד על כך שטענותיו של החייב נגעו באופן מהותי לגובה החוב מחד, ולשווי הנכסים מאידך. אי לכך, והיות וכונסת הנכסים לא שמעה כלל את טענותיו של המבקש, נקבע כי יש לבטל את עסקת המכר. עם זאת, בית המשפט לא התעלם גם מהפגיעה האפשרית בזכויותיו של הצד השלישי (אשר רכש את הדירה כדין, שילם את תמורתה, והשכיר אותה). בית המשפט קבע כי האיזון הראוי בין זכויות המעורבים במקרה זה יבוא לידי ביטוי על ידי החזרת עניינו של החייב בפני רשם ההוצאה לפועל, ומתן אפשרות לאחרון לשטוח את טענותיו בנוגע לשווי הנכסים וגובה החוב.

 

"ככלל, מכר מקרקעין לא יבוטל כאשר הוא קיבל את אישורו הסופי של ראש ההוצאה לפועל", נקבע בפסק הדין, "עם זאת, ניתן להורות על ביטול עסקת מכר כאשר יוכח שנפלו בה פגמים מהותיים". בנוגע לשאלה – מהם אותם פגמים מהותיים, בית המשפט הביא את דבריו של השופט הנדל כפי שניתנו על ידו במסגרת בר"ע (ב"ש) 563/05 שמיס נ' כלל חברה לביטוח בע"מ: "הפגמים המהותיים אשר מצדיקים ביטול עסקת מכר אינם רשימה סגורה. ביניהם ניתן למנות קנוניה בין הכונס לקונה, אי תיאום הליכים עם המוציא לפועל, פעילות כונס בניגוד לצו המינוי, הימנעות ראש ההוצאה לפועל משמיעת טענות מהותיות של החייב, אי קיום הליך ישר והוגן ועוד".