רבות דובר על המוח הישראלי אשר הוגה רעיונות יצירתיים רבים ומעוררי השראה. ואכן, לא בכדי ישראל נחשבת ממש למעצמת פטנטים עולמית. על פי מאמר אשר פורסם לפני כשנתיים בעיתון היומי "ישראל היום", ישראל ממוקמת בין עשרת המדינות המובילות בעולם מבחינת הגשת בקשות פטנטים בינלאומיות. למעשה, במספרים מוחלטים, ישראל אף עוקפת מדינות חזקות וותיקות כגון אוסטרליה, דנמרק, נורווגיה, ספרד ורוסיה (נתונים אלה הוצגו על בסיס דו"ח של הארגון העולמי לקניין רוחני). נשאלת אפוא השאלה, כיצד אפשר לעשות מזה כסף? או במילים מקצועיות, איך הופכים פטנט לסוגיה מסחרית?

 

יש לכם שאלה?

פורום הקמת חברות ושותפויות | ייעוץ לחברות ושותפויות
פורום משפט מסחרי ודיני חברות
פורום קניין רוחני
פורום פטנטים
פורום סימני מסחר | מדגמים


להלן מספר כללים אשר יכולים לשמש כמורה נבוכים עבור ממציאי פטנטים למיניהם. ראשית, במידה והגיתם רעיון לפטנט, חשוב לא רק להגיש בקשה לרישום הפטנט אלא גם לדאוג כי אתם מבצעים רישום המגן גם על המוצר אותו ברצונכם לייצר. פעמים רבות, בקשות לרישום פטנטים מאבדות מכוחן כאשר המוצר - במרוצת הזמן - מתפתח בכיוונים שונים. כמו כן, בכדי לצקת לפטנט כדאיות כלכלית, מומלץ לדאוג לכך שהוא יכוסה ביותר מארץ אחת. גם כאן, חשוב לדאוג להגנה גם על המוצר.


עורכי פטנטים מדגישים לא אחת כי יש להקפיד על רישום נכון ומדויק של זכויות הבעלות. למשל, כאשר מספר גורמים שותפים להמצאה, חשוב לבצע רישום נכון של הבעלות. זאת על מנת למנוע מצבים עתידיים של תקלות ומחלוקות בשלבים הקריטיים של הפיכת הפטנט למסחרי.


גיוס משקיעים - אמון ורלבנטיות


אחד השלבים החשובים ביותר ביצירת אופק מסחרי מפטנט הינו גיוס המשקיעים. גיוס משקיעים מושכל מאפשר לממציא הפטנט ליצור את התשתית הכלכלית הדרושה לשם פיתוח ושיווק המוצר. בשלב זה, שומה על ממציא הפטנט לבחון היטב האם המשקיע העומד לפניו מסוגל לשאת בעלויות הדרושות ומהו הערך האסטרטגי הנוסף אשר הוא יכול לספק להליך. לדוגמא, במידה והפטנט עוסק בתחום הרפואה, מומלץ לגייס משקיעים המגיעים מרקע זה. כך, שילוב בין המצאה איכותית לגב כלכלי מתאים יכול להיות בהחלט מתכון להצלחה עסקית. כלל זהב נוסף הוא לחשוף בפני המשקיע את מלוא הפרטים הרלבנטיים. פעמים רבות, בעלי פטנטים חוששים מפני חשיפת המידע בפני המשקיע. אין ספק כי עסקינן בחשש מובן. עם זאת, חוסר אמון בין משקיע לבעל פטנט עלול ליצור מחלוקות עתידיות. זכרו, עדיף אמון מלא בין המשקיע לבעל הפטנט על פני עוצמה מלאכותית במשא ומתן.


הכירו את המתחרים


בטרם אתם פונים עם הפטנט ישירות לייצור והשקעה, מומלץ לערוך סקר שוק וללמוד את השטח באופן מעמיק. לדוגמא, בדקו היטב את מהותם של הפטנטים המתחרים ועמדו על איכותם של מוצרים דומים אשר עלולים להוות מכשול עסקי עבורכם. בין השאר, סקר השטח הנ"ל חשוב לפעילות השיווק העתידית. ככל שתכירו יותר את המתחרים האחרים בשוק, כך תוכלו להתמודד בצורה ראויה יותר עם טענות כנגד הפטנט שלכם בעתיד. חשוב להבין כי פטנט איננו ייחודי בעולם ובאקלים העסקי ישנם מתחרים רציניים שאסור לזלזל בהם (גם כאשר הם "קטנים" כמוכם).


הגשת פטנט הינה עניין מורכב אשר חשוב לעשותו בזהירות ובמיומנות. מומלץ לפנות לעורכי פטנטים או עורכי דין העוסקים בתחום. כמו כן, במידה ואתם מגישים בקשת רישום פטנט במספר מדינות, הקפידו לנהל תיק מסודר של הבקשות והמסמכים. ככל שהתיק יהיה מסודר יותר, וככל שתדאגו שלא להחסיר פרטים רלבנטיים, כך תמנעו עיכובים מיותרים. לעיתים, ניתן להשיג הגנות נוספות לפטנט מעבר לרישום הפורמאלי הרגיל. לדוגמא, ניתן להגיש בקשה לרשום על המוצר הסופי מדגם או להגיש בקשות פטנט עבור רכיבים אחרים חדשים של המוצר. ככל שתציבו יותר הגנות, כך תוכלו למנוע מצבים של העתקה והפרת פטנט על ידי גורמים עסקיים אחרים. חשוב להזכיר פעם נוספת כי בעולם העסקים אתם עלולים להתמודד עם גורמים אשר יבקשו לפעמים "לנצל" אתכם בכדי להפיק רווח אישי. הקפידו להגן היטב על הפטנט ואל תבחלו בהגנות נוספות כאמצעי אבטחה.


פנו לייעוץ מקצועי


כפי שצוין לעיל, רישום פטנט הינו עניין אשר אדם מן היישוב איננו בקיא באופן ביצועו. אכן, ניתן למצוא כיום חומר רב בנושא באינטרנט ובמאגרי המידע. עם זאת, ברור כי אין כמו מומחה העוסק בתחום בכדי ליעל ולפשט את ההליכים. מומחים אלה, אשר סייעו בעבר להגשת בקשות פטנטים במדינות שונות, יוכלו לסייע מתוך ניסיונם לשיפור סיכויי ההצלחה. עם זאת, בעת התקשרות עם מומחה מהתחום, חשוב להקפיד על החתמת המומחה על חוזה סודיות. עריכת חוזה סודיות צריכה אף היא להיות בהדרכת איש מקצוע (עורך דין פטנטים מטעמכם).