מעוניינים לסגור מרפסת? רוצים לבנות מחסן או לגדר חצר? האם דרוש לכך היתר בנייה או שמא ניתן לבצע עבודות מצומצמות ללא היתר? כיום, חוק התכנון והבנייה קובע מסלול פשוט ומהיר באופן יחסי אשר מאפשר קבלת היתר לסוג עבודות מצומצמות. מדובר אפוא בתקנות התכנון והבנייה (היתר לעבודה מצומצמת), תשס"ג-2003.

 

יש לכם שאלה?

פורום משפט מנהלי, עתירות, בג"צ ורשויות מקומיות
פורום בתים משותפים | תביעות למפקחת
פורום מקרקעין - נדל"ן
פורום תכנון ובניה | היתרי בניה


ראשית, עלינו להבין מהו המונח "עבודה מצומצמת". עבודה מצומצמת מוגדרת בחוק ובתקנות כעבודה במבנה קיים או לידו, של אחת מהתוספות המפורטות לעניין זה בחוק. עבודה מצומצמת איננה מביאה לשינוי "אלמנטים מבניים" של שלד המבנה הקיים והיא איננה גורמת לפגיעה במערכות ובטיחות המבנה. מהנדסים ואדריכלים מסוימים מכנים זאת כ"פטור מהיתר בנייה לעבודה מצומצמת". למעשה, השימוש במונח המטעה - "פטור" - עלול לבלבל במקרים מסוימים. חשוב להדגיש כי עבודה מצומצמת היא אמנם עבודה קטנה, אך לא מדובר בעבודה ללא היתר. למעשה, המשמעות מבחינת חוק התכנון והבנייה הינה כי ההליך לקבלת היתר בניה לעבודה מצומצמת פשוט ומזורז ביחס להליך "הרגיל" בנושאים "מורכבים" יותר.


עבודה מצומצמת יכולה להיות אחת מפעולות הבאות:

  • התקנת צלחת לוויין, קווי זינה למתקן תקשורת או מובילים לקווי זינה. זאת כאשר מדובר במתקן אשר גודלו חריג וטעון אמצעי בטיחות הנדסיים.
  • הצבת דוד שמש.
  • התקנת תורן לאנטנת רדיו או טלוויזיה (כאשר עסקינן באנטנות "סטנדרטיות" אשר דורשת אחריות מהנדס ליציבותן והצגת חישוב סטאטי). 
  • התקנה פרגולה (מצללה). פרגולה מוגדרת בתקנות כמבנה ללא קירות אשר תקרתו הינה משטח הצללה מישורי (לא נטוי או משופע) הסמוך על עמודים. המרחקים בין העמודים צריכים להיות שווים ולהוות 40% משטח ההצללה. 
  • התקנת מתקן גז (במיכל נייח).
  • סגירת מרפסת בתריסים - לא מדובר בסגירת מרפסת על ידי בניית קיר אלא סגירה של מרפסת באופן "קל". הפיכת מרפסת לחדר נוסף בבית דורשת היתר בנייה מורכב יותר.
  • בניית גדר סביב חצר אשר איננה גבוהה ממטר וחצי.
  • התקנת מתקן הסקה (בהתאם להגדרתו של מתקן הסקה לפי תקנות הבנייה).
  • התקנת סוכך עונתי (מדובר בד"כ בכלל בסוכך הפופולארי במסעדות ובתי עסק בעונת החורף).
  • בניית מתקן לפינוי אשפה כאשר עסקינן במבנה ממש הדורש היתר בנייה.
  • שיפור דרכי הנגישות, אל הבניין ובתוכו (הכשרת משטח חנייה, התאמת דרכי גישה, הקמת כביש גישה, התקנת מדרגות וכדומה).
  • פירוק אסבסט ממבנה קיים.
  • התקנתה של מערכת מיזוג אוויר או טיהור אוויר.

חשוב לציין כי ישנם שינויים פנימיים הנעשים בבניין ברמת עיצוב הפנים שאינם דורשים היתר וזאת משום שהם לא מביאים לשינויי מערכות המבנה הקיים. כל אימת ששינויים אלה אינם דורשים מעורבות של מהנדס, הם יכולים להיכנס בגדרה של הרשימה שלעיל. לדוגמא, פיצול דירה והפיכת חלק מהבית ליחידת דיור נפרדת דורש היתר בנייה של ממש.


פטור לעבודה מצומצמת מהיתר בנייה יכול להינתן על ידי מהנדס מטעם הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. המהנדס יעניק את הפטור האמור במידה והוא שוכנע כי הפטור לא יגרום לפגיעה בבריאות ו/או בבטיחות הציבור ומשתמשי הבניין.


כיצד מקבלים את ההיתר?

כפי שצוין לעיל, הליך קבלת היתר בנייה לעבודה מצומצמת נועד לעודד את ביצוען של עבודות פשוטות, ללא עכבות מחד, ובאופן חוקי מאידך. ואכן, מדובר ללא ספק בעבודות אשר נפוצות בקרב כמעט כל הבתים הפרטיים בישראל. החוק ביקש אפוא להקל על בעלי הבתים והדיירים המעוניינים בעבודות אלה. למשל, ניתן לבקש גם היתרי בנייה לעבודה מצומצמת בדיעבד. דהיינו, לבקש לגליזציה של העבודה לאחר ביצועה. מדובר במהלך משפטי אשר מאיין את היותו של בעל הנכס "עבריין בנייה" חרף אי קבלת היתר מבעוד מועד. עם זאת, עורכי דין העוסקים בתחום ממליצים שלא להגיע למצב של הכשרה בדיעבד וזאת משום שהדבר עלול לגרור התדיינויות משפטיות מיותרות.
על מנת לקבל היתר בנייה לעבודה מצומצמת יש לנקוט בצעדים הבאים:

  1. הגשת טופס בקשה להיתר לעבודה מצומצמת. הטופס צריך להיות מוגש בשלושה עותקים.
  2. צירוף תשריט של שלושה עותקים ובמסגרתו פירוט מבחינת דרישות מהנדס הוועדה לתכנון ובנייה (בד"כ מדובר בתשריט פשוט).
  3. ישנן בקשות מסוימות לעבודה מצומצמת אשר דורשות פרטים נוספים כגון פרטים באשר לרכיבי המתקן ו/או חישובים סטטיסטיים (למשל, בעת בניית פרגולה).

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה רשאית כעת לאשר את ההיתר ו/או לקבוע תנאים נוספים בעבור הענקתו. תנאים אלה יכולים לנגוע בסוגיות כגון עיצובו האדריכלי של הבניין, יציבות המבנה או בטיחות הציבור.