המודעות בציבור הישראלי בנוגע לסוגיית הרשלנות הרפואית הולכת וגוברת מדי שנה.


יש לכם שאלה?


פורום רשלנות רפואית שיניים
פורום מימוש זכויות רפואיות כספיות
פורום רשלנות בניתוח | רשלנות רפואית בניתוחים פלסטיים


יותר ויותר ישראלים מבינים כיום כי טיפול רפואי רשלני יכול להיות במקרים רבים גם עילה להגשת תביעה. אחד התחומים ה"נפוצים" בענף משפטי זה הינו רשלנות רפואית בטיפולי שיניים. מדי שנה, מונחות לפתחן של הערכאות המשפטיות בישראל תביעות רבות בגין רשלנות בטיפולי שיניים. רשלנות זו יכולה לבוא לידי ביטוי בשורה ארוכה של מקרים. לדוגמא, רשלנות בטיפול שורש, אבחון לקוי של נזקים בשיניים, רשלנות ביישור שיניים, רשלנות בטיפול לשיקום הפה ועוד.


רפואת השיניים בישראל, בניגוד לתחומי רפואה כלליים אחרים, איננה כלולה במסגרת חוק ביטוח בריאות ממלכתי. ואכן, מדובר בטיפולים הידועים כיקרים במיוחד. לדוגמא, בשנת 2010, משרד הבריאות פרסם דו"ח לפיו טיפולי שיניים מהווים 10% מההוצאות המשפחתיות על בריאות בישראל. יודגש כי בשנה זו (2010) הממשלה החליטה על מהפך ברפואת השיניים ונקבע כי ילדים יזכו לטיפולי שיניים חינם במסגרת ממלכתית. החוק "הושק" בהחלת טיפולי שיניים חינם עבור ילדים עד גיל 8. הזכאות הורחבה בשנת 2012 לילדים "עד גיל 12", ובשנת 2013 הוא אמור לכלול גם ילדים בגילאי 13-14. סגן שר הבריאות הדגיש כי המטרה הסופית מאחורי הרפורמה הינה להרחיב את הכיסוי עבור רפואת שיניים עד גיל 18.


רשלנות בטיפולי שיניים - תופעה נפוצה


כיום, למרות ההקלות המסוימות, עדיין ניתן לראות כי ההוצאה על טיפולי שיניים איננה נמוכה וזאת בלשון המעטה. אי לכך, רשלנות בטיפולי שיניים יכולה בהחלט לגרום לנזק כלכלי למטופל, וזאת משום שייתכן והוא יזדקק לטיפולים נוספים (ויקרים) בגין רשלנות רופא פלוני. כמו כן, בדומה לכל תחום הנוגע לרשלנות רפואית, גם רשלנות בטיפולי שיניים גוררת (מן הסתם) כאב, סבל ונזקים גופניים. אי לכך, ברור אפוא מדוע רפואת שיניים הפכה זה מכבר לעילה "פופולארית" בתביעות רשלנות המונחות לפתחן של הערכאות המשפטיות בישראל.


ובכן, נשאלת השאלה, מהי רשלנות בטיפולי שיניים? מומחים בתחום מעריכים כי רשלנות בתחום זה נוגעת בדרך כלל לפעולות כושלות מבחינת טיפולי שיקום הפה (מבנים, גשרים, שתלים וכתרים). כמו כן, התקנתן של שיניים תותבות יכולה אף היא לגרור רשלנות רפואית מבחינת רופא השיניים. רופאי שיניים מתרשלים גם בטיפולי שורש, עקירות, סתימות, טיפולי אורתודנטיה, הלבנת שיניים ועוד.


בדומה לכל תחום רפואי, גם רשלנות בטיפולי שיניים יכולה לבוא לידי ביטוי בכל אחד מהשלבים של הטיפול. החל מאבחון הבעיה, דרך בחירת המענה המתאים וכלה במתן הטיפול בפועל. לדוגמא, רופא אשר יאבחן טיפול שורש במקום בו יש לבצע עקירה עלול בהחלט לגרום לסבל רב עבור המטופל. ניתן לומר כי בחירת תוכנית טיפול שגויה מהווה עילה ברורה לכך שעסקינן ברשלנות רפואית. כמו כן, גם ביצוע טיפול באופן רשלני יכול להיות סיבה להגשת תביעה כנגד הרופא. ואכן, העילות העומדות מאחורי תביעות רשלנות רופאי שיניים בישראל הינן רבות ומגוונות. להלן דוגמא למספר מקרים אשר זהו עניינם.


ת"א (ירושלים) 8167/05


רופא שיניים הציע טיפול שהחזיק מעמד לתקופה קצרה בלבד. המטופלת, אשר נאלצה לעבור לאחר מספר שנים טיפולים מורכבים נוספים, הגישה תביעת רשלנות רפואית כנגד הרופא. במהלך התביעה, נטען כי הרופא, בעל מרפאה פרטית, הציע לתובעת טיפולים אשר היו אמורים להחזיק כשלוש-ארבע שנים בלבד. זאת במקום להציע לאחרונה טיפולים מקיפים לשיקום הפה אשר יסדירו את מצוקותיה "אחת ולתמיד".


במסגרת תביעה אשר הוגשה על ידי המטופלת, האחרונה טענה כי מגיעים לה פיצויים מחמת טיפול ללא הסכמה מדעת ומבלי שהוצגו בפניה שלל האופציות הרלבנטיות. יש להדגיש בעניין זה כי רופאי שיניים, בדומה לרופאים בתחומים אחרים, מחויבים על פי חוק למסור למטופל את מלוא המידע אודות מצבו הרפואי. יתרה מכך, שומה עליהם להציג בפני המטופל את האופציות הרפואיות העומדות לפניו ולאפשר לאחרון לבחור את הדרך המתאימה לו ביותר. במקרה הנ"ל, לא רק שהרופא לא הציג את מלוא האופציות הרפואיות, אלא שהוא בחר גם באופציה טיפולית שגויה. בסופו של היום, התובעת זכתה לפיצויים בעבור עוגמת הנפש, הכאב, הסבל, וכן טיפולי שיקום הפה להם היא נדרשה בגין הטיפול הרשלני של הנתבע (סה"כ הפיצויים - 118,000 ₪).


ת"א 16590-08


טיפול שורש הינו טיפול שגרתי אשר ניתן במרפאות השיניים עשרות ומאות פעמים בשנה. התדירות הגבוהה של מתן הטיפול הופכת בהחלט את רופאי השיניים העוסקים בתחום למקצוענים. עם זאת, ברור כי רשלנות רפואית בטיפול שורש איננה עניין נדיר לחלוטין. לא אחת, מוגשות תביעות בעניין זה לבתי המשפט. להלן דוגמא למקרה כאמור. במקרה דנן, המטופל טען כי נגרמו לו נזקים נוירולוגיים לצמיתות בעקבות טיפול שורש רשלני. השופט, מנחם קליין, קיבל את התביעה ופסק לטובתו של המטופל פיצויים בסך 115,000 שקלים. רשלנותו של הרופא במקרה דנן באה לידי ביטוי בכך שהאחרון ביצע הזרקת חומר אלחוש למיקום אנטומי שגוי.

 

כתולדה מכך, חומר ההרדמה פגע בעצב ולמטופל נגרמה פגיעה נוירולוגית בלתי פשוטה. זאת ועוד, בית המשפט מצא במקרה הנ"ל גם עילה לרשלנות מצידו של הרופא בכך שהאחרון לא הזהיר את המטופל אודות מלוא הסיכונים הכרוכים בהליך הרפואי המדובר. אי לכך, נקבע כי הטיפול ניתן גם ללא הסכמה מדעת כחוק.


לסיכום,


רשלנות רפואית בטיפולי שיניים איננה תופעה נדירה בנוף המשפטי בישראל. במידה ונפגעתם במהלך טיפול רפואי, ייתכן וקיימת לכם זכות לתבוע פיצויים בגין הנזק שנגרם לכם. בסיטואציות כגון דא, מומלץ לפנות לעורכי דין העוסקים בתחום. היות ועסקינן בסוגיות המשלבות בין המשפט והרפואה, סביר להניח שרק בחינת הנתונים לאשורם תוכל לבחון את סיכוייה של תביעה עתידית בנושא.