נישואין אזרחיים הינם סוגיה אשר נמצאת בלב המחלוקת בציבור הישראלי. מצד אחד, תומכי הנישואין האזרחיים מעלים על נס ערכים כגון חופש הדת והחירות האישית. מאידך, מתנגדיהם סבורים כי פתיחת מוסד הנישואין לאפיקים ליברליים מדי תרוקן אותו מתוכן ועלולה להביא בפועל לפגיעה מהותית בהוויה הדתית המאפיינת רבים מהאזרחים בחברה הישראלית. כעת, הדיון בעניין מגיע לכנסת. זאת במסגרת כנס אשר יזם יו"ר השדולה לשוויון אזרחי ופלורליזם, ח"כ ניצן הורביץ (מרצ).

 

יש לכם שאלה?

פורום נישואים אזרחיים | התרת נישואין


הורביץ טוען כי כ-20% מהזוגות אשר התחתנו בישראל בשנת 2012 נישאו בנישואין אזרחיים בחו"ל. לדבריו, מדובר ב"אי אמון מהדהד ברבנות" ומחאה כנגד שליטת הרבנים במוסד הנישואין בישראל. כידוע, מדינת ישראל מכירה בנישואין אזרחיים הנערכים בחו"ל, אך היא איננה מאפשרת את המהלך בגבולותיה. אי לכך, זוגות המעוניינים להתחתן בנישואים אזרחיים נאלצים לעשות זאת כיום על במדינות זרות. מיותר לציין כי עריכת נישואים בחו"ל עלולה לגרור הוצאה כספית משמעותית וויתור על טקס החופה בנוכחות קרובים ומכרים (זולת מקורבים מדרגה ראשונה בהחלט). חשוב להדגיש כי גירושין אזרחיים מתקיימים אף הם בבתי הדין הדתיים, וזאת גם כאשר הנישואין לא היו תחת חופשה וקידושין.


9,000 זוגות מדי שנה


מארגני הכנס הכינו נתונים אשר מבוססים על הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. על פי נתונים אלה, כל זוג חמישי בישראל התחתן בשנה החולפת בנישואין אזרחיים בחו"ל. מדובר בכ-9,000 זוגות אשר נישאו בקפריסין, ניו יורק, פראג ויעדים נוספים אחרים. מיותר לציין כי האפשרות להתחתן בנישואין אזרחיים בחו"ל מבטלת כמעט לחלוטין את האפשרות לערוך את הטקס המיוחד במעמד כל החברים ובני המשפחה. כמו כן, לעיתים מדובר ממש במכשול הלכתי, וזאת כאשר בני הזוג אינם רשאים להינשא לפי הדת (למשל - כהן וגרושה).


אין ספק אפוא כי נישואין אזרחיים קשורים גם ליהדותם של בני הזוג, או למצער למחלוקות בנוגע ליהדותם מול הרבנות. הנתונים שנערכו על ידי השדולה בראשותו של ח"כ הורביץ מעידים על כך שכ-40% מהחתונות האזרחיות שנרשמו בישראל בשנה החולפת היו כאשר לפחות אחד מבני הזוג הינו יוצא חבר העמים. במהלך הכנס יעידו זוגות אשר ביקשו להתחתן בנישואים דתיים בישראל, אך נאלצו להתמודד לטענתם עם "השפלות וקשיים" מצד הממסד האורתודוקסי.


"מונופול פוליטי וכוחני המבוסס על ג'ובים וכסף"


לקראת עריכת הכנס, ח"כ הורביץ אמר כי מדובר במאות אלפי אזרחים בישראל אשר מבקשים כיום לממש את זכותם הטבעית ביותר, להינשא בחתונה אזרחית, אך המדינה איננה מתירה זאת. הורביץ מתח ביקורת חריפה על הממסד הרבני וכינה אותו "מונופול פוליטי וכוחני אשר מבוסס על ג'ובים וכסף". לדבריו, אין מנוס מאימוץ שיטת הבחירה המעניקה לזוגות נשואים את האפשרות להתחתן גם ללא חותמת של הרבנות הדתית.

 

הורביץ מפנה את דבריו הן למוסד הנישואין אך גם לגבי גירושין. לטענתו, קיימת היום בכנסת אפשרות חד פעמית להעביר חוקים משמעותיים בנושא, וזאת נוכח היחלשותן היחסית של המפלגות החרדיות בבחירות האחרונות. על פי סקר אשר נערך על ידי עמותת חדו"ש, עמותה הפועלת למען קידום נישואין אזרחיים בישראל, כ-63% מהציבור היהודי בישראל תומך באפשרות של נישואין אזרחיים, ו-88% מקרב היהודים המגדירים את עצמם חילונים.