אלי דורון, עו"ד-יפעת גוטמן, משפטנית

 

בארצנו הקטנטונת מצויים לא מעט מפעלים, מוסדות ועסקים רבים המייצרים חומרים מסוכנים, המשנעים אותם ועושים בהם שימוש שלא אחת פוגע באיכות הסביבה. תקרית חומרים מסוכנים מוגדרת כהתרחשות בלתי מבוקרת או תאונה בה מעורב חומר מסוכן, המסכן או עלול לסכן את האדם, סביבתו או רכושו.

 

כולנו וודאי היינו עדים לתקרית המצערת של פיצוץ מפעל התחמושת אשר הפר את שלוותם של תושבי נצרת לפני כחודש לערך. אין כל ספק, כי מעבר לנזק הנגרם לרכוש המפעל (שבנס גדול לא גרם להרג או לפצועים) נגרם נזק כבד עוד יותר, אשר קרוב לוודאי ישפיע לאורך שנים, לאיכות הסביבה. להווי ידוע, כי חומר מסוכן הוא רעל או כימיקל מזיק וכי חומרי נפץ ותרכובות אחרות, מצויים בין היתר ברשימת הרעלים הארוכה שבחוק החומרים המסוכנים, התשנ"ג-1993.

החוק קובע, כי כל עיסוק ברעלים לרבות יצור, יבוא, אריזה, מסחר, ניפוק, העברה, אחסנה, החזקה ושימוש מחויב בהיתר רעלים. ללא היתר כזה, הניתן על ידי מי שהשר לאיכות הסביבה הסמיכו, לא ניתן יהיה לעסוק בחומרים אלו בכל דרך שהיא.

היתרי הרעלים הניתנים לעוסקים בחומרים מסוכנים, מסבירים בפירוט את התנאים בדבר אופן הטיפול בחומרים המסוכנים, אופן אחסונם, שינועם, ההיערכות לאירוע בפסולת מסוכנת, ההיערכות לאירוע בחומרים מסוכנים, הטיפול בפסולת המסוכנת הנוצרת וכיו"ב.

לשון סעיף 3 (ג) לחוק קובע, כי " היתר רעלים יינתן רק למבקש שידוע כאדם הגון ולאחר שהוכיח להנחת דעתו של נותן ההיתר שהוא יודע קרוא וכתוב ושהוא מודע היטב לתכונות המסוכנות של אותם רעלים". לכאורה נדמה, כי המחוקק דאג להציב קריטריונים וסטנדרטים למועמדים לקבלת היתר לחומרים מסוכנים. אולם לאחר בירור נמצא, כי הגדרתו של המחוקק סתומה היא, בחוק ואף בפסיקה אין כל הגדרה למי הוא אותו אדם הגון, אשר לו יעניק השר לאיכות הסביבה את הרישיון הנכסף להיתר בעיסוק רעלים.

בפס"ד תא (פ"ת) 3061/99 אדמון תעשיות אקולוגיה רפואית בע"מ נ' השר לאיכות הסביבה, נקבע כי;

" ...הדגש ששם המחוקק על כך שיש צורך כי המבקש יהיה "אדם הגון" איננו שגרתי ומבליט את הצורך המיוחד באמינות המבקש בעיסוק בחומרים מסוכנים...".


לאור חשיבות הנושא, מן הראוי יהיה לפתח מדיניות ברורה וחדה יותר אשר תפרט לעומק את הקריטריונים לקבלת היתר כזה. אף אחד מאיתנו לא היה רוצה "לפול בפח", ולפגוש אנשי קש, אשר ללא כל הבדיקות הקפדניות הנדרשות קיבלו לידיהם רישיון לחומר מסוכן כזה או אחר, היכול להפוך לפצצה מתקתקת ביום מן הימים אם לא יודעים כיצד לעשות בו שימוש נאות. [email protected] 
 


עודכן ב: 31/10/2011