סגן נשיא ביהמ"ש המחוזי בחיפה, השופט שמואל ברלינר קבל ערעורם של ראיד מנסור ואח’ כנגד ועדת הבחירות לראשות המועצה המקומית עספיא, על תוצאת הבחירות של הסיבוב הראשון לראשות המועצה , מחמת פגמים היורדים לשורשו של עניין בהליך שנערך ביום 18.8.09 , ובטל אותה וקבע כי ההליך ייערך מחדש במלוא היקפו כדי למנוע הטיית תוצאת הבחירות, וזאת במועד אותו יקבע מנהל הבחירות.

 

רק לאחר מכן, על יסוד תוצאת הבחירות המחודשות, ייערך הסיבוב השני, אם יידרש.

רקע:


לא מעט מבין המצביעים בישוב עספיא, מחזיקים בתעודת זהות ללא תמונה, אף בלא שניתנה לכך היתר מאת משרד הפנים ע"י הטבעת חותמת בתעודה במקום המיועד לתמונה.

 

המפקח הארצי על הבחירות סבר כי לא ראוי שבמצב זה לא יוכל המצביע, בין גבר, בין אשה, בין מוסלמי או דרוזי ובין אם הוא בן דת אחרת, לממש את זכותו בבחירות. לפיכך, בבוקרו של יום הבחירות הודיע מנהל הבחירות למזכירי הקלפיות כי "על פי הנחיה חדשה של המפקח הארצי על הבחירות, במקרים בהם מגיע/ה בוחר או בוחרת שברשותם תעודת זהות כשרה, ללא תמונה, שאינה כוללת חותמת ’בהיתר שר הפנים’ – יש לאפשר להצביע!".

ועדות הקלפי ומזכיריהן פעלו על פי הנחייה זו, כך שגברים ונשים בלא הבדל באשר להשתייכותם הדתית או העדתית, הורשו להזדהות בבחירות באמצעות תעודת זהות שאין בה תמונה. נראה, כי איש מן המצביעים האלה לא נדרש להזדהות ע"י תעודה אלטרנטיבית הנושאת תמונה: דרכון או רישיון נהיגה.

 

מכל מקום, לא ניתנה כל הנחיה שיש בה כדי להסיר מכשלה אל מול ההנחיה הגורפת להתיר שימוש כללי בבחירות, בתעודת זהות חסרת תמונה אף שלא בהיתר מאת שר הפנים.

הוכח בפני ביהמ"ש כי 23 קולות מקולות המצביעים היו של אנשים ששהו בעת הבחירות בחו"ל.
הפרש הקולות בין המערער למועמד שזכה במקום השני עומד על 15 קולות.

השופט ברלינר הבהיר כי אין בודקים בעבור מי ניתנו 23 הקולות האמורים, ויש לפסול אותם. כמות זאת של קולות פסולים פירושה כי הפגם שהוכח בבחירות עשוי להשפיע על תוצאת הבחירות, כך שאין לדעת, כיום, מהו הדרוג הנכון של המתמודדים בסיבוב זה, אף אם סביר להניח, שבכל מקרה, היקף הפגם לא היה בו כדי למנוע את זכייתו של כיוף, במקום הראשון.

 

 נתונים אלה, מצדיקים את פסילת הסיבוב הראשון של הבחירות, כך שהוא ייערך מחדש, תוך הקפדה נאותה לבל תישנה התקלה.

עוד ציין השופט ברלינר כי הנחיית המפקח הארצי על הבחירות לפיה הותר לבוחרים ולבוחרות להצביע אף בלא לאמת את זהותם על פי התמונה החסרה בתעודת הזהות, מנוגדת באופן מפורש להוראות תקנה 18א לתקנות הרשויות המקומיות (סדרי בחירות) ; היא ניתנה באופן גורף בלא נקיטת אמצעי זהירות נלווים, ונראה כי היא נוצלה לרעה בבחירות.

השופט הבהיר איפוא כי רצוי שההנחיה תעמוד לביקורתו של היועץ המשפטי לממשלה, עוד לפני עריכת הבחירות מחדש, על מנת שלא נמצא עצמנו נאלצים לפסול גם את הבחירות המחודשות.

 

בסיבוב הבא, ובהמשך הבחירות, מכל מקום, על מזכירי ועדות הקלפי לדאוג לכך כי לגבי כל בוחר/ת כאמור, המצביע בלא תעודה מזהה הכוללת תמונה, תירשם הערה בפנקסים המתאימים ובדו"ח וועדת הקלפי, כי בוחר פלוני הצביע על סמך תעודה חסרת תמונה, וכי הוא זוהה, כבעל התעודה, ע"י מי מחברי הוועדה המכירו אישית, וככל שתהיה מחלוקת על כך בין חברי הוועדה, יש לפרטה. הוועדה צריכה, גם כן, לנסות ולהיעזר באמצעי זיהוי נוסף הכולל תמונה, שיצטרף להצגת תעודת הזהות, כגון רישיון נהיגה.

 

ניתן לחשוב גם על טופס מתאים בו יצהיר הבוחר המזדהה שלא על פי תמונה בתעודת הזהות, כי אין ברשותו רישיון נהיגה או דרכון הכולל תמונה.