בית המשפט העליון יקיים הבוקר (יום שני, 7.3) את הדיון האחרון בפרשת התביעה האזרחית אשר הוגשה על ידי חמישה חיילי מילואים כנגד הבמאי מוחמד בכרי. מדובר בערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי, אשר קבע כי סרטו של בכרי, "ג'נין ג'נין", מהווה אמנם לשון הרע, אך אין לתובעים עילת תביעה וזאת משום שמדובר בלשון הרע כנגד ציבור ולא כנגד פרטים.


בעקבות גל טרור אשר הופנה כלפי אזרחים ישראלים בשנת 2002, פתחה מדינת ישראל במבצע למיגור הטרור תחת השם "חומת מגן". אחד הקרבות המפורסמים של מבצע זה היה הקרב בעייריה ג'נין. בקרב זה, אשר נחשב לאחד הקשים שידע צה"ל בגדה המערבית, נהרגו 23 חיילים ו-52-56 ערבים.

 

רוצים לדבר על זה? היכנסו לפורום לשון הרע


תושבי העיר ג'נין טענו כי פעולות צה"ל בג'נין עלו כדי טבח ורצח עם. טענות אלו הופרכו מאוחר יותר על ידי מערכת הביטחון הישראלית, בתי המשפט בישראל, ועדת זכויות האדם של האו"ם, ארגוני זכויות אדם בישראל ובעולם ועוד. כיום, התפיסה כי בג'נין התקיים טבח כנגד האזרחים שייכת בעיקר לערבים ולגופי שמאל רדיקליים.


מוחמד בכרי, במאי ערבי ישראלי, הפיק לאחר האירועים את סרטו השנוי במחלוקת "ג'נין ג'נין". בסרט זה, אשר הוצג כסרט דוקומנטארי, הובאו עדויות מצד תושבי העירייה אשר היו, לכאורה, עדים לטבח שבוצע במקום. בין השאר, נטען כי צה"ל ביצע בג'נין פשעי מלחמה, דרס אזרחים פצועים, ירה ללא אבחנה במבוגרים, ניפץ ראשי ילדים בקירות ועוד. לאחר הוצאת הסרט, הגישו מספר חיילי מילואים אשר שירתו בג'נין במהלך "חומת מגן", תביעה בגין לשון הרע כנגד בכרי.


הגנת אמת דיברתי


בכרי ניסה לטעון בבית המשפט כי הדברים אשר נאמרו בסרטו הינם אמת לאמיתה. מדובר בהגנה מכוח סעיף 14 לחוק איסור לשון הרע תשכ"ה 1965 – הגנת אמת דיברתי. בחקירתו בבית המשפט, כאשר נשאל בכרי האם בדק את העדויות אשר פורסמו בסרטו, ענה האחרון כי הוא "האמין לאנשים" והוא "מוכן להישבע בכל ספרי הקודש שאין בסרט ולו עדות שקרית אחת". ב"כ התובעים הקשה ושאל את בכרי מדוע האמין לאנשים והנתבע השיב – "האמנתי להם על סמך שהסתכלתי להם בעיניים". בית המשפט דחה את טענות התובע וקבע כי האחרון לא עמד בנטל הדרוש להוכיח שדבריו אמת.


הגנת תום הלב


בכרי טען טענת הגנה נוספת – הגנת תום הלב. מדובר בהגנה הבאה לידי ביטוי בסעיף 15 לחוק, ובמסגרתה זכאי נתבע בלשון הרע להגנה כאשר הוכח שהפרסום נעשה על ידו בתום לב ולא מתוך כוונה לפגוע בתובע או באחר. בית המשפט דחה טענה זו מכל וכל. השופטת אף מתחה ביקורת על בכרי בקובעה כי "הוכח חוסר תום לב מובהק".


לדוגמא, בתרגום האנגלי לסרט הופיעו המילים "רצח" ו"טבח עם", וזאת למרות שמילים אלו כלל לא נאמרו על ידי העדים בסרט. דוגמא נוספת מצאה השופטת בסצנה בה הצופה הסביר חש כי טנק ישראלי דורס אזרחים כפותים. עם זאת, בכרי עצמו העיד כי הטנק לא דרס איש מהנמצאים.


לשון הרע אך דחיית תביעה, האמנם?


ובכן, כיצד ייתכן שמצד אחד יקבע בית המשפט כי מדובר בהוצאת דיבה ולשון הרע, ומצד שני דין התביעה יהיה לדחייה? הסיבה לכך נעוצה בהגדרת קבוצת התובעים. התובעים היו חיילי מילואים אשר השתתפו בקרב בג'נין במסגרת מבצע "חומת מגן". לטענתם, קמה להם עילת תביעה כנגד בכרי, וזאת משום שאנשים אשר יצפו בסרט, וידעו כי הם שירתו בג'נין בעת הקרב, יקשרו אותם לביצוע פשעי מלחמה וטבח עם.
המטרה העומדת מאחורי חוק איסור לשון הרע היא לשמור על שמו הטוב של אדם. השמירה על שמו הטוב של האדם איננה עומדת בחלל הריק, והיא מאוזנת עם חופש הביטוי (מהזכויות החשובות ביותר במשטר הדמוקרטי). סעיף 4 לחוק איסור לשון הרע קובע כי במקום בו לשון הרע נאמרה על ציבור או על חבר בני אדם, אין עילה להגשת תובענה אזרחית. סעיף זה מעדיף למעשה את חופש הדעה וחופש הביטוי על פני שמו הטוב של אדם, וזאת כאשר נעדרת פגיעה מפורשת בפלוני.
 

בפסק הדין בבית המשפט המחוזי נקבע כי היות ומדובר בקבוצה גדולה, מאות מחיילי צה"ל אשר השתתפו במבצע בג'נין במסגרת חומת מגן, ניתן להניח כי האדם הסביר לא ייקשר בין המעשים הנטענים לבין חייל זה או אחר. כמו כן, השופטת הוסיפה כי גם הסרט איננו טוען שהמעשים אפיינו את כל חיילי צה"ל. התובעים לא הוזכרו או נראו בסרט, לא במפורש ולא במשתמע, ואין לקבל את טענתם כי ייתכן ויהיו צופים אשר יפרשו את הדברים כמתייחסים דווקא אליהם.


לסיכום,


חוק איסור לשון הרע קובע כי לשון הרע הינה פרסום דבר באופן אשר עלול לעשות אדם למטרה לשנאה, לבוז, או ללעג, מצדם של הבריות, או להשפילו בעיניהם. לשון הרע יכולה להיות גם פרסום דברים המבזים אדם בשל תכונות המיוחסות לו, התנהגותו, מעשים אשר ביצע, גזעו, מינו, הגדרתו, מקצועו ועוד. "אדם" לפי חוק איסור לשון הרע יכול להיות "יחיד או תאגיד". ישנם מקרים בהם בית המשפט יקבע כי מדובר בלשון הרע, אך תביעה נזיקית אשר תוגש בעקבות הדברים לא תתקבל.


החקיקה והפסיקה הקימו לנתבעים בתביעות לשון הרע שורה ארוכה של הגנות אשר יכולות להביא לדחיית התביעה כנגדם. לדוגמא, דחיית תביעה כנגד פרסום לשון הרע אשר הינו אמת לאמיתה ויש בו עניין ציבורי. במידה ואתם סבורים כי נפגעתם בשל הוצאת דיבה, או בגין לשון הרע, או במידה ואתם עומדים בפני תביעה כנגדכם בעניין זה, מומלץ לפנות לעורכי דין העוסקים בתחום, ויפה שעה אחת קודם.