25,578, זהו מספר החללים אשר נפלו במרוצת השנים במערכות ישראל ובפעולות האיבה. היום (14.4.2013), ערב יום הזיכרון, מדינת ישראל תתייחד עם נופליה וחלליה לאורך השנים.

 

יש לכם שאלה?

פורום נכי צה"ל
פורום אגף שיקום | קצין תגמולים

 

על פי ההערכות, כמיליון וחצי ישראלים יפקדו את קברי יקיריהם וחבריהם במהלך 24 השעות הקרובות (עד לפתיחת אירועי יום העצמאות). לצערנו, מדי שנה, מצטרפים למשפחת השכול "חברים נוספים". להלן סקירה קצרה של זכויות משפחות שכולות (הנתונים נכונים לשנת 2013).


תגמול חודשי

 

זוג הורים שכולים זכאי לתגמול חודשי של עד כ-6,000 ₪. התגמול הבסיסי עבור הורים שכולים עומד על 1,065 ₪. במידה ומדובר בהורה בודד, התגמול החודשי עבורו נקבע על כ-80% מהתגמול לו היו זכאים זוג הורים שכולים (כ-4,700 ₪). יש לציין כי התגמול החודשי להורים שכולים איננו חייב במס הכנסה. התגמול החודשי מועבר לחשבון הבנק של ההורים השכולים, וזאת מיד עם פטירת יקיריהם (ובתנאי שהאחרונים הגישו פנייה להכיר בחלל, עד שנה ממועד הפטירה).


בעבר, התגמול החודשי היה תלוי גם במבחן הכנסה. עם זאת, החל משנת 2008, מבחן ההכנסה בוטל. אי לכך, התגמול החודשי משולם להורים השכולים בהתאם למצב משפחתי (זוג/יחיד) ומספר ילדים. במידה וההורים שכלו יותר מילד אחד, התגמול החודשי ישולם בשיעור של 200%. מעבר לתגמול החודשי, ההורים השכולים זכאים לשורה של הטבות, אשר חלקן מוענקות באופן אוטומאטי וחלקן תלויות בצרכים ספציפיים.


הורים שכולים מחויבים להעביר לקצין התגמולים דיווחים שוטפים באשר לשינויים במצב המשפחתי (גירושין, נישואין, פטירה, הולדת בן וכו'). כמו כן, מוטלת עליהם החובה לדווח אודות שינויים בפרטים האישיים כגון מעבר דירה או שינוי מס' חשבון בנק.


מיהו הורה שכול הזכאי לזכויות?


על פי החוק, הורה שכול אשר זכאי לזכויות חייב להיות ראשית לכל הורה של חייל שהוגדר "חייל שנספה במערכה". סיבת המוות יכולה להיות גם תוצאה של החמרת מחלה במהלך השירות, חבלה או מחלה (ככל שקיים קשר בין החבלה/המחלה לשירות). כמו כן, החייל צריך להיות "נספה בהיותו":


1. בשירות סדיר.
2. בשירות מילואים.
3. בשירות המשטרה.
4. בשירות בתי הסוהר.
5. בשירות השב"כ או המוסד.
6. בעת פעילות במחתרות.
7. בשירות משרד החוץ (במידה ומדובר בפגיעה כתוצאה מפעולת איבה בחו"ל).
8. בשירות כיתות כוננות של המשטרה או הצבא.
9. בשירות משמר הכנסת.
10. נכי צה"ל אשר נפטרו בגין נכות מוכרת.
11. נפגעי צלילות בקישון אשר נפטרו מחמת מחלה ממארת.
12. חיילי צד"ל אשר נספו במהלך פעילות מבצעית בדרום לבנון.
13. שוחרים בפנימיות קדם צבאיות אשר נספו תוך כדי פעילותם, בעקבותיה, ובנסיבות חבלה.


ערעור


לעיתים, קצין התגמולים מסרב להכיר בזכותם של הורים שכולים לזכויות מסוימות. בסיטואציות כגון דא, ההורים השכולים יכולים להגיש ערעור על החלטתו של משרד הביטחון. הורים אשר פנייתם להכרה נדחתה על ידי קצין התגמולים יכולים לערער על כך בתוך 30 ימים מהמועד בו התקבלה ההחלטה. ערעור זה צריך להיות מוגש לועדת הערעורים שליד בית המשפט השלום באזור המגורים, וזאת בארבעה עותקים.


במידה וההורים אינם משלימים גם עם החלטתה של ועדת הערעורים, פתוחה בפניהם הדרך להגיש ערעור על כך לבית המשפט המחוזי. עם זאת, בית המשפט המחוזי מכיר בסמכותו של קצין התגמולים והוועדות הפועלות מטעמו. לא אחת, גם כאשר בית המשפט יהיה סבור כי ייתכן והיה מקום לקבל החלטה שונה, כל אימת שלא תוכח "טעות משפטית", בית המשפט לא יתערב בהחלטה.


כאשר ההורים השכולים אינם מרוצים גם מפסיקתו של בית המשפט המחוזי, הם יכולים לערער לבית המשפט העליון. ערעור לבית המשפט העליון מוגבל ב"בקשת רשות". דהיינו, ההורים צריכים לקבל את אישורו של בית המשפט העליון לדון בסוגיה ב"גלגול שלישי".


זכויות נוספות של הורים שכולים


מעבר לתגמול החודשי, הורים שכולים זכאים לשורה ארוכה של זכויות והטבות מטעם המדינה. ראשית, משרד הביטחון משתתף עמם בהליך הנצחת החייל. אגף משפחות והנצחה, אשר פועל מכוח חוק בתי קברות צבאיים, מפעיל את היחידה להנצחת החייל. יחידה זו עוסקת בטיפול בקבורתו של החלל וסיוע בהנצחת זכרו. היחידה מפעילה גם את אתר ההנצחה הלאומי ומסייעת בפעולות הנצחה ספרותיות של הנופלים.


היחידה להנצחת החייל מסייעת למשפחות בהוצאות השנתיות של טקסי האזכרה הפרטיים (לרבות השתתפות בהוצאות רכישת חלקת קבר עבור ההורים, הסעות לבתי קברות, מענק לטובת הנצחה פרטית ועוד). החוק מעניק להורים השכולים זכויות נוספות בהיבטים שונים כגון דיור, רכב, בריאות, כלכלה, בתי אבות ואמצעי תקשורת. כמו כן, זכויותיהם כוללות גם מענק חד פעמי לילד אשר נולד להורים לאחר נפילת בנם/בתם.


פנו לעורך דין


במידה ואתם הורים שכולים אשר מתקשים לקבל את זכויותיכם, מומלץ שלא להתנהל מול קצין התגמולים ומשרד הביטחון ללא קבלת ייעוץ משפטי. חשוב לזכור כי גם משרד הביטחון מפעיל עורכי דין מטעמו ומטרתו למנוע מצבים בהם הורים שאינם זכאים לזכויות הורים שכולים ייהנו מהטבות החוק. אי לכך, אם אתם נאלצים "להיאבק" על זכויותיכם, כדאי בהחלט לעשות זאת בחוכמה ובזהירות תוך כדי קבלת ייעוץ משפטי.