ת.א. 14447/03 בית המשפט השלום תל אביב.

בתביעות בסדר דין מקוצר, אין לנתבע הזכות להעלות טענות חדשות אשר לא נטענו במסגרת בקשת רשות להתגונן מטעמו.

הלכה פסוקה היא, כי בתביעה על פי סעיף 7 (א) לחוק הבנקאות חייב להתקיים מתאם, יחס הדדי בין שני השירותים. הלקוח הוא הנושא בנטל השכנוע לקיום היסודות של ההתניה ועל בית המשפט למצוא נסיבות אובייקטיביות בתמיכה לטענת הלקוח. בנוסף, בסוגית התניית שירות די ביצירת אווירה של לחץ סמוי המופעל על הלקוח וכמו כן, אפשר כי תחושתו של הלקוח שהופעל עליו לחץ לנטילת שירות כגון, פתיחת תכנית חיסכון נוצרת בדיעבד לאחר בדיקה חוזרת של הכדאיות הכלכלית שמתבצעת לאחר הרעה ביחסים בין הבנק לבין הלקוח. עניין הכדאיות הכלכלית של השירות האחר, אינו אלא רכיב אחד אם כי מרכזי בהוכחת הטענה (ר’ ע"א 6505/97 בוני התיכון בע"מ נגד בנק הפועלים בע"מ, פ"ד נג (1), 577).

כאשר אין הלימה בין מועדי פתיחת תכניות החיסכון למועדי הקצאת האשראי ו/או מועדי מתן ההלוואות, הרי שלא מתקיימת עילת התניית שירות בשירות.

יש לבחון כל מקרה ומקרה לגופו בכדי להכריע האם היתה קיימת כפיה או לחץ מצד הבנק על הלקוח להפקיד כספים בתוכניות חיסכון כתנאי לקבלת אשראי.

לנתבע/לקוח האפשרות לטעון כי לאחר התרחשות האירועים בזמן אמת ולאחר שניתח את המצב בראיה לאחור, הוא הבין כי אולץ על ידי פקידי בנק לפתוח תכניות חיסכון בתמורה לקבלת אשראי, שכן ייתכנו מצבים בהם אפשר שתחושתו של לקוח שהופעל עליו לחץ לנטילת שירות נוצרת בדיעבד, לאחר בדיקה חוזרת של הכדאיות הכלכלית (ר’ פ"ד בוני התיכון). עם זאת, יש לבחון כל מקרה לגופו לפי נסיבותיו והעובדות המהוות יסוד לו, וכי נטל השכנוע רובץ במקרה זה על הלקוח.

מטרת סעיף 7 לחוק הבנקאות להגן על הלקוח ולהגנה זו היבט פטרנליסטי מאחר והיא מתערבת ביחסים החוזיים בין הצדדים. עם זאת, בית המשפט לא היה סבור שיש ללמוד מהוראה זו שעל הבנק לכפות על הלקוח להתנהל אך ורק לפי שיקולים כלכליים בלבד.

 

ללקוח שיקולים שונים לפתיחת תכניות חיסכון ו/או הוראות קבע ו/או הפרשות לקופ"ג ו/או קרן השתלמות וכיו"ב ועל הבנק להציג בפני הלקוח את הכדאיות הכלכלית של ההשקעות, אולם ההחלטה היא בידי הלקוח. כמובן, שחל על הבנק איסור להתנות שירות בשירות אך בנסיבות העניין הנדון, בית המשפט לא היה סבור שהנתבעים עמדו בנטל השכנוע להוכיח כי הבנק התובע אילץ אותם לפתוח תכניות חיסכון בתמורה לקבלת אשראים שונים.