פעמים רבות נקלע אדם, לאו דווקא באשמתו, למצב שבו חייב כספים רבים לנושים שונים אשר אין באפשרותו להשיב ובעקבות כך נפתחים כנגדו תיקים רבים בלשכת ההוצאה לפועל, אשר במסגרתם מטילה לשכת ההוצאה לפועל על החייב הגבלות שונות, כגון עיקולים על חשבונות הבנק, על רישיון הנהיגה, עיכוב יציאה מהארץ והליכים מכל הצבעים אשר בוודאי יהפכו את חייו של החייב לגיהינום.


בפני החייב כמה דרכי פעולה שבהן יוכל לנקוט כדי לעצור את ההליכים כנגדו בהוצאה לפועל, ולהשיב את החובות לנושים תוך פריסתם לתשלומים חודשיים.


אלו שלוש האפשרויות העומדות בפני החייב


האפשרות הראשונה היא הגשת בקשה לאיחוד תיקים בלשכת ההוצאה לפועל, או בקשה לצו תשלומים אם מדובר בתיק אחד. אפשרות זו כמובן תלויה במספר תנאים אשר יהוו בסיס לפתיחת האיחוד.


אם רשם ההוצאה לפועל מאשר את האיחוד, משלם החייב מדי חודש סכום מסוים המתחלק בין הנושים. הליך זה אמנם מקל על החייב אשר משלם את כל חובותיו בפריסה חודשית אשר בה יכול לעמוד בהתחשב במצבו הכלכלי, אולם הואיל וההצמדות והריביות ממשיכות להצטבר גם לאחר איחוד התיקים, החייב צפוי לשלם את התשלומים החודשיים לנושים כל ימי חייו, אלא אם נופלת בחלקו של החייב הזדמנות לקבל סכום כסף נכבד במהלך האיחוד שאותו ישלם לסגירת כל החובות.


האפשרות השנייה היא הליך של פשיטת רגל. תחילתו של הליך זה הוא באמצעות הגשת בקשה לצו כינוס, צו הכינוס מאפשר לחייב לשלם סכום מסוים מדי חודש לקופת הכונס כפי יכולתו הכלכלית, בדומה להליך של איחוד תיקים.


לאחר שהכונס הרשמי מאשר את צו הכינוס, יש להגיש את הצו גם לאישורו של בית המשפט. מיום מתן צו הכינוס לנושים שישה חודשים בלבד להגשת תביעות חוב כנגד החייב. לאחר תקופה שבה החייב עומד בצו הכינוס ובתשלומים החודשיים לקופת הכונס, באפשרותו של החייב לפנות לבית המשפט בבקשה לקבלת צו הפטר הפוטר אותו מכל חובותיו באופן שבו הוא לא נדרש להמשיך ולהעביר תשלומים חודשיים לקופת הכונס.


יוזכר כי בקשה זו כמובן מגיעה לאחר שלחייב קיימת הצעה כספית כלשהיא המתווספת לסכום שהצטבר בקופת הכונס. מחד גיסא, הליך זה אינו מתאים לכל אחד שכן בהליך הזה אין באפשרותו של החייב להחזיק בנכסים, וכמו כן החייב נתון במעקב שוטף שכן עליו להגיש דו"ח הוצאות והכנסות מדי 60 יום.


מאידך גיסא קיימים מספר יתרונות להליך זה. ראשית, בשונה מהליך של איחוד תיקים, הריביות וההצמדות מפסיקות לעלות עם מתן צו הכינוס, בעוד התשלומים החודשיים נשמרים ומצטברים בקופת הכונס ולא מתחלקים בין הנושים מדי חודש. שנית, במהלך הליך הכינוס החובות שלהם טוענים הנושים השונים עוברים ביקורת של הנאמן, אשר מתמנה על ידי בית המשפט, ופעמים רבות מוצא הנאמן כי החובות קטנים מכפי שהוצגו על ידי הנושים בלשכת ההוצאה לפועל.


אפשרות שלישית מתאפשרת עקב תיקון חדש בחוק ההוצאה לפועל משנת 2015. מדובר בהליך המוביל לקבלת הפטר בלשכת ההוצאה לפועל עצמה, וזאת רק אם החייב עומד בתנאים מסוימים. יוזכר כי תוצאת הליך זה בדומה להפטר בבית המשפט כאמור לעיל דומה, שכן צו ההפטר פוטר את החייב מכל חובותיו, פרט לחוב אשר אינו בר הפטר.


לאור האמור לעיל ומאחר שלכל הליך היתרונות והחסרונות שלו, יש לבחון כל מקרה לגופו ולפי מכלול הנסיבות ומצבו הכלכלי של החייב, ולהתאים לחייב את ההליך שהכי נכון עבורו באופן אישי, ועל כן מומלץ לחייב לפנות לעורך דין המתמחה בתחומים אלה של הוצאה לפועל ופשיטת רגל כדי שידריך וילווה אותו באופן מקצועי ובמסירות עד לסיום כל חובותיו.


משרד עורכי דין שחר & שחר בעל ניסיון רב בתחום ההוצאה לפועל. המשרד מציע ליווי משפטי וטיפול בחייבים כמו גם בזוכים בלשכת ההוצאה לפועל ומתחייב לשירות מקצועי ואמין ובאווירה טובה ומשפחתית.