אנשים רבים נקלעים לחובות שלא מרצונם ולא באשמתם, אם על ידי בן הזוג אשר עשה שימוש בשמם במסגרת מערכת היחסים הקרובה אם על ידי צדדי ג' כאלה ואחרים אשר עשו שימוש בשמם במרמה או שלא במרמה ואם באמצעות מצב המשק בישראל ו/או גורמים חיצוניים אחרים אשר אינם בשליטתו של החייב.


במקרה שלפנינו מדובר בבחור בשם משה (שם בדוי) אשר אביו ודודו בקשו לפתוח עסק, אולם לאור מספר תיקים הפתוחים כנגדם בהוצאה לפועל, היו מוגבלים בחשבונות הבנק ולא יכלו לרשום את העסק על שמם. משכך פנו אל משה וביקשו ממנו לרשום את העסק על שמו, משה כמובן הסכים לבקשתם וזאת לאור היות המבקשים אביו ודודו אשר עליהם סמך בעיניים עצומות. אשר על כן, דודו ואביו של משה פתחו עסק על שמו. בכל חשבונות הבנק של העסק, ובעבודה מול הספקים היה מופיע שמו של משה בעוד שבפועל לא היה לו כל קשר אקטיבי לניהול ופעילות בעסק.


אי עמידה בצו כינוס ובקשה לצו כינוס חדש


לימים, לאחר כשנתיים בלבד קרס העסק תוך שנותר חייב כספים רבים לגורמים שונים ביניהם בנקים, ספקים, חברות סלולר ועוד, חובות בסך כולל של קרוב למיליון וחצי שקלים, ומאחר שהעסק היה רשום על שמו של משה, נפתחו כנגדו תיקים רבים בלשכת ההוצאה לפועל בגין החובות כאמור לעיל.


משה היה בזמנו נשוי טרי בתחילת דרכו המבקש להקים בית ומשפחה משלו כאשר לפתע וכרעם ביום בהיר חרב עליו עולמו כאשר מצא את עצמו במציאות חיים שמעולם לא דמיין ונאלץ "לאכול דייסה שאנשים אחרים בישלו" בנוסף לכל הצרות נפטר אביו של משה.


משה קיבל צו כינוס המאפשר לו להעביר תשלומים חודשיים מידי חודש בגין סך כל החובות, כספים המצטברים בקופת הכונס אולם הואיל ומשה לא קיבל ליווי משפטי נכון, לא עמד בהתחייבויותיו לפי צו הכינוס ובשל כך צו הכינוס בוטל ועקב כך החלו להתחדש הליכים והגבלות שונות כנגד משה.


לאחר שצו הכינוס בוטל פנה משה אל משרד עו"ד שחר לקבלת ליווי וייצוג משפטי מול הכונס הרשמי ובית המשפט המחוזי בירושלים. משרד עו"ד שחר פעל רבות לתיקון את בר התיקון על ידי הגשת בקשות רבות כאלה ואחרות ודאג שמשה יקבל צו כינוס מחודש בתשלומים חודשיים בהם יוכל לעמוד תוך שעצר את כל ההליכים כנגדו. משרד עו"ד שחר בחן כל חוב לגופו ועל ידי משא ומתן מול הנושים השונים הצליח להוריד את הסך הכולל של החוב באופן משמעותי ביותר.


לאחר 11 חודשים בלבד ממועד מתן צו הכינוס ולאחר שהוסיף סכום מסוים לכספים שהצטברו בקופת הכונס קיבל משה את צו ההפטר הנחשף מבית המשפט המחוזי בירושלים אשר פתר אותו באופן סופי מכל החובות אליהם נקלע על לא עוול בכפו וכך פתח דף חדש ונקי בחייו.


ממקרה זה ניתן ללמוד כי אף שחרב חדה מונחת על צווארו של אדם אל יתייאש מן הרחמים, כלומר, גם אם הנך מצוי במצב דברים שבו הכול נראה שחור, אל ייאוש! באמצעות טיפול משפטי נכון ניתן לצאת גם ממצב סבוך המצטייר כבלתי הפיך.