הגשת תביעת גירושין, הנה אחת האלטרנטיבות הקיימות למי מבני הזוג, אשר מעוניין לפנות להליך של גירושין, תוך שהוא מודע לעובדה לפיה בן הזוג השני לא מעוניין לפנות להליך של גירושין וכפועל יוצא בוודאי לא יהיה מוכן לחתום על הסכם גירושין.

 

תביעת גירושין, יש להגיש בבית הדין הרבני, אשר נמצא במחוז שבו בני הזוג גרים, ואשר לו קיימת סמכות שיפוט ייחודית לדון בגירושין של אותם בני זוג.

 

כמו כן, יכול מאוד להיווצר מצב דברים בו, מצד אחד, מי מהצדדים יגיש תביעת גירושין בבית הדין הרבני ויכרוך אליה את כלל הנושאים הקשורים מעצם טיבם וטבעם בהליך של גירושין לרבות נושא מזונות (מזונות אישה), נושא של חלוקת רכוש, נושא של משמורת, נושא של הסדרי ראיה וכד'.

 

מצד שני, יכול מאוד להיווצר מצב דברים בו, מי מהצדדים יגיש אך ורק תביעת גירושין בבית הדין הרבני, ואת שאר התביעות בעניינים הקשורים בהליך של גירושין כאמור, יגיש בבית משפט לענייני משפחה.

 

שכן, לבית המשפט לענייני משפחה ולבית הדין הרבני, סמכות שיפוט מקבילה כמעט בכלל הנושאים הקשורים מעצם טיבם וטבעם בהליך של גירושין, לרבות מזונות אישה, חלוקת רכוש, הסדרי ראיה, משמורת וכד'.

 

היינו, לבית הדין הרבני סמכות שיפוט ייחודית בכל הקשור לאותו הליך גירושין של הצדדים ואילו לבית המשפט לענייני משפחה, סמכות שיפוט ייחודית בכל הקשור להגשת תביעה בדבר מזונות ילדים (אלא אם כן קיימת הסכמה כי הנושא של מזונות ילדים יידון בבית הדין הרבני).

 

בנוסף יצוין כי, במסגרת הגשת תביעת שלום בית בבית הדין הרבני, קיימת לו סמכות שיפוט ייחודית בדבר הוצאת צו למדור ספציפי במגורי הצדדים.

 

עניין חשוב לא פחות הנו כי, בטרם הגשת תביעת גירושין, על מי מהצדדים אשר מעוניין לפתוח באותו הליך גירושין, לוודא כי, אכן קיימות באמתחתו עילות גירושין מוכרות בדין העברי.

 

שכן, על תביעת גירושין להכיל בתוכה טענות בדבר עילות גירושין מוכרות בדין, שאם לא כן, קיים סיכוי סביר כי אותה תביעת גירושין, תידחה על ידי בית הדין הרבני.

 

בנוסף, ניתן להגיש יחד עם תביעות גירושין, בקשות בדבר סעדים כאלה או אחרים, כגון צווי עיקול זמניים וכד', זאת כמובן במידה וקיים יסוד סביר להניח כי הצד ממנו הנכם מעוניינים להתגרש, ינסה להעלים את הרכוש המשותף אשר צברתם במהלך החיים המשותפים.

 

דוגמא נוספת לבקשת סעד זמני במסגרת הגשת תביעת גירושין, הנה בקשת צו עיכוב יציאה מן הארץ במקום בו קיים חשש כי בן הזוג אשר ממנו הנכם מעוניינים להתגרש ינסה לברוח מן הארץ ולסכל את ניסיונותיכם להתגרש ממנו.

 

לסיכום, לפני שתגישו בבית הדין הרבני תביעת גירושין, חשוב מאוד כי, תתייעצו עם עורך דין הבקיא בתחום של דיני גירושין, על מנת שהוא יוכל להעריך את סיכויי תביעתכם, להנחות אתכם ובמידת הצורך אף לסייע לכם לכל הפחות לנסח את אותה תביעת גירושין.

 

***המידע במאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, ואינו מהווה המלצה לנקיטת אי אילו הליכים או לאי נקיטתם של אי אילו הליכים. הסתמכות על האמור במאמר זה הנה על אחריות הקורא בלבד וכפועל יוצא, האחריות לכל תוצאה, ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור במאמר זה, תחול על הקורא בלבד.