בטרם תפנו להליך של גירושין, לאחר שבחנתם את כל האפשרויות בדבר שיקום התא המשפחתי, ולאחר שהתייעצתם עם לפחות שני עורכי דין הבקיאים בתחום של דיני משפחה, אשר הסבירו לכם את ההשלכות של הליך גירושין על חייכם (לרבות הסברים על כלל העניינים הקשורים מעצם טבעם בהליך של גירושין, כגון : מזונות, חלוקת רכוש המשותף, משמורת הילדים המשותפים, הסדרי ראיה להורה הלא משמורן וכד'), חשוב כי תדעו שיש דבר נוסף אשר עליכם לשים עליו את הדעת, והנו, החשיבות הקיימת בעריכת צוואה, כאשר הנכם מצויים בתקופה בה הנכם מנהלים הליך של גירושין.

 

כלומר, ישנם לא מעט מקרים בהם זוגות לא היו מודעים להשלכותיו של חוק הירושה, אשר לפיו, עולה כי, כל עוד בני זוג נחשבים לנשואים על פי דין, הם נחשבים ליורשים על פי דין אחד של השני.

 

משום כך, היו לא מעט מצבים בהם בני זוג היו מצויים בהליך של גירושין, ואחד הצדדים נפטר בטרם הצדדים הספיקו להתגרש, ובן הזוג שנותר בחיים ירש את בן הזוג שנפטר, חרף העובדה שהם היו מצויים בהליך של גירושין במועד הפטירה.

 

יתרה מזו, המגמה בפסיקה קובעת כי, גם אם לבני זוג היה קבוע מועד לסידור גט, ואחד הצדדים נפטר אפילו יום לפני הגט, הרי שבן הזוג שנותר בחיים נחשב ליורש על פי דין של בן הזוג שנפטר, ולו רק בשל הסיבה לפיה קיים סיכוי קטן שהצדדים לא היו מתגרשים לבסוף.

 

מכל האמור עד כה, אנו למדים כי, מרבית הזוגות אשר מצויים בעיצומו של הליך גירושין, לא מודעים כלל לאפשרות לפיה במידה וחס וחלילה ילכו לעולמם, אותו בן זוג שמולו הם מנהלים מלחמת חורמה, יירש אותם על פי דין, ולו רק בשל העובדה שלא ערכו צוואה מבעוד מועד.

 

על כן, במידה והנכם מצויים בעיצומו של הליך גירושין או לחילופין במידה ופניכם מועדות להליך של גירושין ואינכם מעוניינים כי בן הזוג שממנו הנכם עתידים להתגרש, יירש אתכם על פי דין (בהתאם לחוק הירושה), הרי שקיימת חשיבות רבה מאוד לעריכתה של צוואה המסדירה בהוראותיה את כל אותם האנשים או היורשים הפוטנציאליים אשר הנכם מעוניינים כי יירשו אתכם במידה ותלכו לעולמכם, חס וחלילה, עוד בטרם הספקתם להתגרש.

 

פיתרון זה של עריכת צוואה, במסגרת ניהולו של הליך גירושין, הנו הפיתרון השכיח ביותר, אשר באמצעותו ניתן לנשל את בן הזוג אשר מולו הנכם מנהלים הליך של גירושין. כך שלבסוף ייווצר מצב שבו, בן הזוג שלכם לא יירש אתכם, במידה ותלכו לעולמכם בטרם מועד סידור הגט.

יובהר כי, החשיבות בעריכתה של צוואה הנה בטרם מועד סידור הגט, שכן, לאחר מועד סידור הגט, מרגע שהנכם נחשבים לגרושים על פי דין, בן הזוג שלכם, או יותר נכון, הגרוש שלכם, כבר לא ייחשב ליורש שלכם על פי דין.

 

בניגוד לכל האמור לעיל, חשוב גם לציין כי, קיימים אומנם מעט חידושים ומגמות בפסיקה, אשר לפיהם ניתן להיווכח כי, למרות שבני זוג היו מצויים בהליך של גירושין אשר טרם הסתיים, בן הזוג שנותר בחיים, לא ירש את בן הזוג שהלך לעולמו, למרות שמועד סידור הגט טרם הגיע.

 

(לעניין זה ניתן לעיין בפסק הדין אשר ניתן על ידי כבוד השופט בן ציון ברגר, בת"ע 12601-03-09 ובת"ע 12713-03-09, שם נפסק כי, בת הזוג לא תירש את בעלה, חרף העובדה שהיתה נשואה למוריש בזמן הפטירה. זאת מכיוון, שבת הזוג עזבה את בעלה, שנים ארוכות לפני שהוא נפטר ומשום כך פסק כבוד השופט כי אין לראות בבת הזוג כמי שהיתה נשואה למנוח למרות שהם לא עברו הליך פורמאלי של גירושין).

 

חרף האמור, יובהר כי, חידושים אלו, טרם יושמו על ידי הערכאות השיפוטיות העוסקות בתחום של דיני משפחה וירושה.

 

לפיכך, ניתן להסיק כי, עד שהחידושים האמורים לא יהפכו למגמה מקובלת בחוק ובפסיקה, קיימת חשיבות רבה בעריכתה של צוואה תוך פנייה להליך של גירושין או ניהולו של הליך גירושין. זאת כמובן, במידה והנכם מעוניינים לנשל מחלקכם ברכוש, את בן הזוג אשר מולו הנכם מנהלים הליך גירושין ואשר כל עוד לא התגרשתם ממנו, נחשב ליורש שלכם על פי דין.

 

כאמור, ניהול הליך של גירושין, הנו הליך אשר לעיתים עלול להיות מורכב עד מאוד, ארוך ואף מייגע. על כן, קיימת חשיבות רבה לכך, שתחתמו על צוואה ערוכה ומנוסחת כדין, על כל מקרה שלא יבוא חס וחלילה, כך שתוכלו להיות בטוחים שבמידה ותלכו לעולמכם בטרם מועד הגירושין, חס וחלילה, יירשו אתכם כל אותם אלה אשר הנכם מעוניינים כי יירשו אתכם. שאם לא כן, כלל רכושכם, יתחלק בהתאם להוראותיו של חוק הירושה.

 

לסיכום, במידה וכבר החלטתם לפנות להליך של גירושין, ואינכם מעוניינים כי בן הזוג שממנו הנכם מעוניינים להתגרש יירש אתכם, הרי שבמידה ופניתם לעו"ד המומחה בתחום של דינהי משפחה, אשר ייצג אתכם באותו הליך של גירושין, תוכלו בקלות לבקש ממנו כי יסייע לכם לערוך גם צוואה בהתאם להוראות והדרישות הצורניות של חוק הירושה.

 

 

מאת: שלומית סטרוגנו, עורכת דין

 

***המידע במאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, ואינו מהווה המלצה לנקיטת אי אילו הליכים או לאי נקיטתם של אי אילו הליכים. הסתמכות על האמור במאמר זה הנה על אחריות הקורא בלבד וכפועל יוצא, האחריות לכל תוצאה, ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור במאמר זה, תחול על הקורא בלבד.