הליכי הוצאה לפועל והליכי פשיטת רגל, הינם הליכים משפטיים שנועדו לאכוף ולהסדיר את ענייני חובו של אדם המוכרז כחייב על פי פסק דין. בשורות הבאות נציג בפניכם את ההבדלים העיקריים בין הליך פשי טות הרגל לבין הליך הוצאה לפועל, על פי קריטריונים שונים.


יזום התהליך והאחריות המשפטית - במסגרת הליך הוצאה לפועל יוזם התהליך הוא בכל המקרים הזוכה בתיק ההוצאה לפועל. במסגרת הליכי פשיטת רגל התהליך יכול להיות יזום על ידי החייב עצמו, או לחילופין, על ידי נושיו. במסגרת תיקי ההוצאה לפועל ה אחריות המשפטית היא של לשכות ההוצאה לפועל ברחבי הארץ, ובמסגרת הליכי פשיטת רגל האחריות המשפטית היא של בתי המשפט המחוזיים המהווים את הסמכות המשפטית הבלעדית לטיפול בענייני פשיטת רגל.


מגבלות ועיקולים – במסגרת הליכי הוצאה לפועל קיימים אמצעי אכיפה מגוונים העומדי ם כנגד החייב, לרבות, עיקול מטלטלין, עיקול כספים וחשבונות בנק ועוד. לעומת זאת, בהליך פשיטת רגל, קיימות אומנם מגבלות רבות על החייב, אך מוענקת לו האפשרות לעיכוב הליכי עיקולים והוצאה לפועל. בשני המקרים, ניתן לבצע הליכי מאסר כנגד חייב, וזאת בהתאם להג בלות שנקבעו בחוק.


במסגרת הליכי הוצאה לפועל, הוצאת צו עיכוב יציאה מן הארץ ניתן על פי בקשת הזוכה בתיק בלבד, בעוד במסגרת הליכי פשיטת רגל, צו עיצוב היציאה מן הארץ מוטל באופן אוטומטי על פושט הרגל.


חלוקת כספים מעוקלים בין הנושים – במסגרת הליכי הוצאה לפועל, כל הכספים המעוקלים או הכספים המשולמים על ידי החייב מגיעים לידי הזוכה היחיד בתיק (תיקי הוצאה לפועל נפתחים בגין כל חוב באופן נפרד, דבר המוביל בחלק מהמקרים לבקשת איחוד תיקים של החייב). במסגרת הליכי פשיטת רגל, כספים מעוקלים או תשלומים המגיעים מידי החייב ניתנים לנ ושים על פי סדרי עדיפויות שנקבעו מראש על ידי מערכת בתי המשפט.


במידה וגם נגדכם נפתח תיק בלשכות ההוצאה לפועל, ובמידה וגם אתם מוצאים את עצמכם עומדים בפתחו של הליך פשיטת רגל, זה הזמן להיוועץ עם עורך דין מקצועי, מנוסה ומיומן, המתמחה בדיני ההוצאה לפועל ובליווי הליכי פשיטת רגל.


*לאחרונה הועבר בכנסת חוק בקריאה שלישית לפיה אושר מניעת מאסר חייבים בהוצל"פ. 


עודכן ב: 08/08/2013