במקרים רבים אנו מתמודדים עם נזקי נזילה אשר גורמים נזק רב למבנה והנם בעלי השלכות בריאותיות, שכן קורוזיה ועובש אינן דבר של מה בכך.


נשאלת השאלה כיצד ניתן להתמודד עם נזקי נזילה המסבים לנו נזק רב כאשר כל פניותינו לשכן אשר ממנו נובעת הנזילה נענית בשלילה? כמו כן פניה לוועד הבית נתקלת בחומה בצורה שכן ועד הבית מתנער מאחריותו וכתוצאה מכך הבעיה נותרת בעינה.


במקרה אשר טופל על ידי משרדי סבלו בעל הדירה מנזק מתמשך במשך ארבע שנים של נזילות חוזרות ונשנות אשר התפשטו בכל התקרות וקירות הדירה בבית המשותף.


כל פניותיהם לשכנים עלו בתוהו שכן, נטענה הטענה כי הרטיבות נובעת מחוסר אוורור או חוסר טיפול נאות בקירות הדירה.


הדיירים החליטו להביא חוות דעת מקצועית של מומחה אשר קבע כי הנזילה נובעת משני מוקדים: האחד מהדירה למעלה והשני מצינור הבית המשותף. אולם כאמור כל פניות הדיירים לתקן את הנזילה נענו בשלילה.


מי אחראי לשלם את עלות התיקון?


חשוב לדעת כי העיגון החוקי לדרישת התיקון הנו התקנון המצוי אשר מחייב הן את בעלי הדירה למעלה והן את ועד הבית, במידה ומדובר ברכוש משותף, לשאת בעלות התיקון לאלתר הואיל ואי תיקון הנזק מוריד הלכה למעשה את שווי ערך הדירה.


בצר להם פנו הדיירים למפקחת על המקרקעין אשר הנה בעלת הסמכות הבלעדית לדון בסכסוכי שכנים כגון אלו. המפקח על הבתים המשותפים הינו בעל הסמכות לכפות את המסגרת המשפטית על פי סעיף 3 (א) שעיקרו הינו שבעל דירה רשאי לדרוש תיקון מבעל דירה אחרת כל אימת שאי ביצועו עלול לפגוע בדירת הראשון.


המפקחת מינתה מומחה מטעם בית המשפט על מנת לאמוד מיהו גורם הנזק וכיצד ניתן להשיב את המצב לקדמותו.


בחוות דעת מנומקת קבע מומחה בית המשפט כי אכן קיימים שני מוקדים לגורם הנזק ומשכך הורתה המפקחת בפסק דינה המנומק כי על השכנים וועד הבית לשאת בעלויות הנזקים.


בנוסף פסקה המפקחת כי חובת תיקון הנזק הינה אבסולוטית כך שהחבות לתיקונו חלה על גורם הנזק ללא עוררין. לא זו אף זו פסקה המפקחת הוצאות ושכ"ט עו"ד כמבוקש.


עו"ד דרורית מלינרסקי גורסת: "כאשר מתגלה מקרה של נזילה בדירה אשר בבית המשותף חשוב לטפל בכך ללא דחוי. הסיבה לכך נעוצה בכך שככל שהזמן חולף ללא טיפול מקצועי, נזקי הנזילה גוברים. במקרים כגון אלו על סמך ניסיון, ניתן ואפשרי ליתן פתרון אופרטיבי לבעיה כאשר הינה בתחילתה. מכך כל המתנה הינה בבחינת דחיה זמנית אשר בסופה הנזקים נותרים בעינם ואף במקרם רבים מחמירים".


"על כן מומלץ ראשית לפנות לגורם המזיק ולוועד הבית על מנת להביא את הבעיה אל פתרונה. אולם ככל שישנה סחבת ודחיה חוזרת ונשנית מומלץ לטפל בכך על ידי פניה לערכאות המתאימות על מנת למנוע הסלמת המצב הקיים ויצירת נזקי לוואי נוספים אשר כרוכים בנזק כספי ניכר ועוגמת הנפש."