על אישה הרה לא מוטלת החובה לגלות את עובדת הריונה במו"מ לקראת קבלתה לעבודה אלא אם ההיריון הוא עובדה רלוונטית למשרה כגון משרה פיזית, קבלה לעבודה לתקופה מוגבלת או מוגדרת בה העובדת צפויה לצאת לחופשת לידה.


החוק קובע כי אישה חייבת לדווח על הריונה עד השבוע ה-18. הדרך המומלצת להודיע על ההיריון הנה להגיש בפני המעביד מכתב מאושר ע"י הרופא.


עובדת רשאית להיעדר לשם בדיקות ופיקוח רפואי במהלך הריונה

 
לגבי אישה עובדת שבוע עבודה מלא מעל 4 שעות יומיות- עד 40 שעות.


לגבי אישה עובדת שבוע עבודה מלא מתחת ל4 שעות יומיות- עד 200 שעות.


החוק אוסר על מעסיק להעסיק עובדת מן החודש החמישי להריונה בשעות נוספות ובימי המנוחה השבועית. חריג לכך אם העובדת הסכימה לכך בכתב ומסרה אישור רפואי כי אין מניעה להעסיקה בשעות נוספות.


על מעביד חל איסור לפגוע בהיקף המשרה או בהכנסה של עובדת בהריון אלא בהיתר ממשרד הכלכלה.


על מעביד חל איסור לפטר עובדת בהריון ובלבד שיש לה וותק של 6 חודשים לפחות. פיטורי אישה הרה מחייבים היתר ממשרד הכלכלה.
בעניין זה יש לשים לב- אף עובדת עם וותק הקטן מ-66 חודשים זכאית להגנה מפני פיטורים מחמת הריונה שכן אלו מהווים אפליה אסורה עפ"י חוק שוויון הזדמנויות בעבודה ומנוגדים לעקרון השוויון.


המלצה אישית- לכם נשים יקרות- תעדו את מעמד ההודעה על הריונכם, אם הודעתם בכתב שלחו על כך מייל , אם הודעתם בע"פ הקליטו את מעמד השיחה שכן ראיות אלו הינן אקוטיות לניהול הליך בשל פגיעה בכן.


משרדנו מלווה ומייצג נשים הרות בהליכי בקשת היתר לפיטוריהם בפני משרד הכלכלה ומגיש תביעות לפיצוי בגין פיטורי נשים הרות שלא כדין בניגוד לחוק עבודת נשים ולחוק שוויון הזדמנויות בעבודה.


עו"ד ארביב רלי 

 


עודכן ב: 15/05/2017