להלן ריכוז עיקרי זכויות העובדת בתקופת ההריון ולאחריה.יש במאמר כדי לתת רקע כללי על זכויות העובדת בהריון, אך אין בו התייחסות לחריגים ו/או לנסיבות מיוחדות, ועל כן יש לבחון כל מקרה לגופו.

 

 

זכות להעדר מהעבודה

 

עובדת זכאית להעדר בתקופת ההיריון, אם אישר רופא בכתבכי מצבה הרפואי של העובדת מחייב זאת.במידה ואישר: דין היעדרות הינה כדין היעדרות מפאת מחלה, אלא אם כן זכאית העובדת לגמלה לשמירת הריון מכח חוק הביטוח הלאומי.

 

 

עובדת זכאית להיעדר בתקופת ההיריון, אם אישר רופא בכתב, כי סוג העבודה, מקום ביצוע העבודה או אופן ביצוע העבודה מסכנים את העובדת בשל היותה בהריון או את עוברה, ייראו בהיעדרות העובדת כחופשה ללא תשלום.

 

 

עובדת זכאית להיעדר מעבודתה, מתום חופשת הלידה, ועד תום שישה חודשים מיום הלידה, אם אישר רופא בכתב, כי מצב העובדת עקב הלידה מחייב זאת .במידה וניתן אישור, דין היעדרות זאת, כדין היעדרות מפאת מחלה.

 

 

מתום חופשת הלידה עד תום ארבעה חודשים – מותר לעובדת להיעדר לשעה אחת ביום לצורך הנקת התינוק (וזאת בנוסף להפסקות המגיעות לעובדת על פי חוק שעות עבודה ומנוחה).

 

 

עובדת רשאית להיעדר לצורך טיפולי פוריות, ובלבד שהודיעה על כך למעביד מראש.

 

 

עובדת שעבדה עד תחילת חופשת הלידה אצל אותו מעביד או באותו מקום עבודה לפחות שנים עשר חודשים רצופים, רשאית להיעדר מעבודתה, מתום חופשת הלידה, כרבע ממספר החדשים בהם עבדה, אך לא יותר משנים עשר חודשים מיום הלידה. היעדרותה כאמור, תיחשב כחופשה ללא תשלום.

 

 

עובדת רשאית להיעדר מעבודתה בתקופת ההיריון, ללא ניכוי משכר עבודתה, לשם פיקוח רפואי ובדיקות רפואיות שגרתיות. אישה העובדת במשרה מלאה,כנהוג במקום עבודתה ויותר מארבע שעות ביום- 40 שעות במשך חודשי הריונה. אישה העובדת עד ארבע שעות ביום- 20 שעות במשך חודשי הריונה.

 

 

קופת גמל

 

 

עובדת הזכאית לדמי לידה ו/או לגמלת שמירת היריון,והמעביד נהג לשלם לה תשלומים לקופת גמל, המעביד ימשיך לשלם לקופת גמל, בתקופת חופשת הלידה ו/או תקופת שמירת ההיריון.

 

 

חופשת לידה

 

 

עובדת זכאית לחופשת לידה בת 14 שבועות.

 

עובדת שילדה יותר מילד אחד, זכאית להאריך את תקופתחופשת הלידה בשלושה שבועות נוספים, עבור כל ילד.

 

 

איסור פיטורים

 

 

המעביד לא יפטר עובדת שהיא בהריון, אלא בהיתר מאת שר העבודה והרווחה, ובתנאי שהעובדת עבדה אצל אותו מעביד או באתו מקום עבודה שישה חודשים לפחות.

 

יצויין כי, חל איסור על המעביד לפטר עובדת בקשר להריונה, שתקופת עבודתה פחותה מחצי שנה, וזאת לנוכח חוק איסור שוויון הזדמנויות בעבודה, האוסר פיטורי אישה מחמת הריונה.

 

 

המעביד לא יפטר עובדת בזמן חופשת הלידה ו/או בתקופה של60 יום מתום חופשת הלידה או לאחר תום ימי ההיעדרות, אלא בהיתר של שר העבודה והרווחה.

 

 

במידה והמעביד פיטר את העובדת בניגוד לאיסור הנ"ל,בית הדין יפסוק פיצוי שסכומו לא יפחת מ- 150% מהשכר שהיה מגיע לעובדת במהלך התקופה המזכה (תקופה שתחילתה ביום הפיטורים או ביום שבו המעביד ידע או היה עליו לדעת על קיומה של העילה להגבלת הפיטורים, לפי המאוחר).

 

 

"פיטורים" - לרבות אי-חידוש חוזה עבודה לתקופה קצובה שהוא אחד מאלה:

 

(1) חוזהעבודה לתקופה קצובה של שנים עשר חודשים או יותר;

 

(2) חוזהעבודה לתקופה קצובה הפחותה משנים עשר חודשים, שהאריך או שחידש העסקה קודמת שהיתהסמוך לפני תחילת תוקפו של החוזה.

 

 

 

איסור פגיעה בהיקף משרה או בהכנסה

 

 

על פי חוק עבודת נשים, חל איסור על המעביד , לפגוע בהיקף משרתה ו/או בהכנסתה של עובדת שחל ה הגבלה על פיטוריה לפי סעיף 9 לחוק עבודת נשים, דהיינו, בין היתר, אישה בהריון, אישה בחופשת לידה ואישה העובדת בתקופת ה- 60 ימים שלאחר תום תקופת חופשת הלידה, אלא בהיתר מאת שר התעשיה המסחר והתעסוקה, ולא יתיר השר פגיעה כאמור אם היא לדעתו בקשר לעילה שבשלה חלה אותה הגבלה.

 

 

"פגיעה" לעניין זה, משמעותה:

 

 

(1) פגיעה בהכנסה החלה במקום העבודה מכוח דין או הסכם קיבוצי;

 

(2) פגיעה ברכיב השכר המשולם לעובדת או לעובד בהתאם לתפוקת עבודתם ובלבד שהפגיעה בתפוקתם של העובדת או העובד לא נגרמה מסיבות התלויות במעביד.

 

 

 

עבודה בשעות נוספות ובמנוחה השבועית ועבודת לילה

 

 

עובדת בחודש החמישי להריונה, תודיע על כך למעבידה, ומשעשתה כן, לא יעבידנה בשעות נוספות ובמנוחה השבועית. הוא הדין לגבי עבודת לילה.

 

 

מעביד לא יעביד עובדת בעבודת לילה או במנוחה השבועית, במשך ארבעה חודשים מתום חופשת הלידה אלא אם הסכימה לכך העובדת בכתב.

 


*כל הזכויות שמורות לעו"ד יערה פיקר


 


עודכן ב: 25/07/2013