מקרים בהם נשללת זכותו של העובד לפיצויי פיטורים ולפיצויי הודעה מוקדמת

 

 

סעיף 16-17 לחוק פיצויי פיטורים, מסייג את הזכאות לפיצויי פיטורים בנסיבות מסויימות.

 

 

סעיף 10(2) לחוק הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות, קובעכי במקרים בהם נשללת הזכות לפיצויי פיטורים של העובד לפי סעיפים 16-17 לחוק פיצויי פיטורים, תישלל זכותו של העובד, במקרים מסויימים, לפיצויי הודעה מוקדמת.

 

 

השיקולים אותם בוחן בית הדין בבואו לפסוק פיצויי פיטורים והודעה מוקדמת, כדלקמן:

 

 

"השיקולים לחומרה - חומרת המעשים בגינם פוטרה עובד; הנזק שנגרם למעביד או שעלול היה להיגרם לו עקב כך, היקפו והשלכותיו; משך הזמן ומספר הפעמים שביצע העובד את מעשיו החמורים; תקופת עבודתו של העובד, מעמדו ותפקידו ומידת האמון הנובעת הימנו; הפרת האמון - המוּעצמת כשמדובר ביחסי עבודה ממושכים, בתפקיד בכיר, או בתפקיד אמון; השפעת התנהגותו של העובד והמעשים בגינם פוטר, על עובדים אחרים ועל יחסי העבודה במקום העבודה והיקף ההרתעה בנסיבות המקרה;

 

 

השיקולים לקולא - אופן ביצוע העבודה במהלך תקופת עבודתו של העובד ותרומתו למעביד; משך תקופת העבודה, וכפועל יוצא הימנה - עוצמת הפגיעההצפויה בעובד ובמשפחתו, כתוצאה משלילת פיצויי הפיטורים, במלואם או בחלקם, בשים לב לסכום שיוותר בידיו למחייה; נסיבותיו האישיות של העובד, לרבות גילו, מצבו המשפחתי, מצב בריאותו ויכולת ההשתכרות העתידית שלו". ע"ע (ארצי) 214/06אלוניאל בע"מ - אלכסנדר צ'רניאקוב, תק-אר 2007(2), 309 (2007)

 

 

להלן דוגמאות למקרים, בהם בית הדין שלל ו/או הפחית את הזכות לפיצויי פיטורים ולהודעה מוקדמת:

 

 

פגיעה באמון

 

במקרה בו העובד העביר אימונים אישיים למנויי הנתבעת (חדר כושר) באופן פרטי ובתעריף נמוך ללא ידיעתה של הנתבעת- שלילת פיצויי הודעה מוקדמת והפחת שיעור פיצויי הפיטורים ב- 30%. (עב' (אזורי ת"א) 9040/08 ליאורנגרני - הולמס פלייס אינטרנשיונל בע"מ, תק-עב 2010(2), 340 )

 

 

היעדרות בלתי מאושרת

 

היעדרות בלתי מאושרת מן העבודה מהווה הפרת משמעת. אףנפסק, שהיעדרות בלתי מאושרת עשויה להוות הפרת משמעת "חמורה", שבעטיהמוסמך בית הדין להורות על הפחתתם או שלילתם של פיצויי פיטורים (דב"ע לה/3-45נטשה מוחמד נ. "יזרום" חברה למוצרי חשמל בע"מ, פד"ע ז 64(להלן: "עניין נטשה"), דב"ע לח/98-3 שרה שנטל - וינטראוב מהנדסיםבע"מ, פד"ע י 136)

 

 

עבירת משמעת בניגוד לנהלים

 

בית הדין שלל את פיצויי הפיטורים של העובדת, אע"פ שלטענת העובדת, המעשים שעשתה היו מקובלים בקרב עובדי השגרירות, וכי כולם ביצעו אותם. עב' (אזורי ת"א) 4106/05 אירנה שייקביץ - ממשלת ארצות הברית, תק-עב2010(1), 1622

 

 

התנהגות עובד בניגוד עניינים

 

מאחר שהתובע פעל בזמן שעות העבודה והיפנה לקוחות לחברו,ללא ידיעת החברה ואישורה, תוך שיזם פגישה בין חברו ובין לקוח החברה לשם מסירתעבודה שהיה באפשרות החברה לבצע, הגם שהעסקה לא יצאה אל הפועל, נשללו פיצוייהפיטורים המגיעים לתובע. ע"ע (ארצי) 659/08 טוליפ תעשיות הנדסה בע"מ -אלכסנדר פסחוביץ, תק-אר 2009(4), 497

 

 

החתמת כרטיס נוכחות על ידי עובד אחר

 

שלילת 20% מהזכות לפיצויים. תב"ע (אזורי ב"ש)נג/3-389 רחל אבני - מ.כ.ת. אוטו רנט בע"מ, תק-עב 96(2), 1499

 

יש לשים לב, כיהפסיקות הנ"ל, נפסקו על סמך נסיבות מסויימות. לבחינת זכאותכם לקבלת פיצויי פיטורים ו/או פיצויי הודעה מוקדמת, על כן מומלץ להיוועץ עם עו"ד המומחה בתחום.

 

 

כל הזכויות שמורות לעו"ד יערה פיקר.

אין לראות באמור לעיל כתחליף לייעוץ משפטי.
 


עודכן ב: 09/07/2015