אין זה סוד כי משקי בית רבים, אם זה עצמאיים ואם זה משקי בית פרטיים, קורסים תחת נטל המחיה.


החוק מעמיד לאותם אזרחים (גם עצמאיים וגם אנשים פרטיים ושכירים) מספק הגנות ודרכי פעולה על מנת לעצור את כדור השלג ולהתחיל לשקם את חייהם הכלכליים.


המסלולים העומדים בפני החייבים תלויה בכמה גורמים, נסיבות, היקף החובות גיל החייב, נכסי החייב, ירושות עתידיות של החייב ועוד מספר גורמים.


עורך דין שעוסק בתחום יודע לשאול את השאלות הנכונות על מנת להמליץ לאותו אדם את דרך הפעולה העדיפה בעינינו תוך שהוא שוקל את כל נסיבות החייב ומשפחתו.


חשוב להבהיר לא חייב שיפתחו כנגד אותו אדם הליכי הוצאה לפועל וניתן לעצור את כדור השלג עוד בטרם נקיטת הליכים משפטיים, באופן כזה שיקטין את מצבת החובות!


הרבה טועים ופונים לעורכי הדין אך ורק לאחר שהוגשו נגדם תביעות או לאחר נקיטת הליכי הוצאה לפועל, כאשר קיימת חשיבות רבה להתייעץ עם עורך דין אף בטרם נקיטת אלה כאמור.


ההליך הראשון שמעמיד החוק הינו הליך פשיטת הרגל


אם בעבר לא השתמשו בהליך זה אלא בנסיבות מסיומות, כיום העמיד המחוקק אפשרות לחייבים לשקם את חייהם באמצעות פקודת פשיטת הרגל, תוך שבסופו של תהליך זוכה החייב להפטר ומחיקת חובו.


להליך זה יתרון ברור על פני יתר ההליכים כאשר יתרון זה הוא זכייה בהפטר להבדיל מניהול של הליכי איחוד תיקים ו/או כל הליך אחר בהוצאה לפועל.


במסגרת ההליך זוכים החייבים לנהל אורח חיים רגיל, אם זה ניהול חשבון בנק ללא מסגרת, כרטיס אשראי לחיוב מיידי, הסרה מידית של ההגבלות ובעיקר הגבלת רישיון הנהיגה.


כמובן שלא הכל ורוד וכי על אותם חייבים לשתף פעולה עם ההליך אם זה משלוח דוחות חודשיים, מוטלת עליהם הגבלה על יציאה מהארץ (אשר ניתנת לביטול) וכן הם מנועים מיצירת חובות חדשים לאורך כל ניהול ההליך.


בשורה התחתונה בסופו של יום החייב משקם את חייו, עובר שיקום כלכלי ופותח דף חדש.


הליכים בהוצאה לפועל


איחוד תיקים וחייב מוגבל באמצעים, הליכים אלה יותר מוכרים לאזרחים, במסגרת הליכים אלה ולאחר פתיחת תיקי ההוצאה לפועל החייבים עותרים בבקשה לאיחוד התיקים או הכרזה כחייב מוגבל באמצעים כאשר רשם ההוצאה לפועל קובע צו תשלומים עיתי לכלל התיקים. כל עוד יעמוד החייב בתשלומים יעוכבו ההליכים כנגדו.


יש לזכור כי בהליכים אלה לא זוכה החייב בסופו של יום למחיקת חובו וכי ממילא מוטלות על החייב הגבלות.


הסדר נושים באמצעות הליכי פשיטת רגל (על פי סעיף 19 לחוק) חייב אשר אינו מעוניין להיות מוכרז כחייב שפושט רגל, יכול באמצעות פקודת פשיטת הרגל לעתור בבקשה להצעת הסדר ולהציע סך שלא יפחת מ-30% מגובה חובותיו. על החייב להגיש בקשה לבית המשפט המוסמך כאשר ממונה נאמן לביצוע ההסדר ושיקול הדעת באם לאשר את ההצעה עובר לנושיו.


כאמור מדובר בסקירה על קצה המזלג, רבים טועים וטומנים את ראשם בחול ולא מטפלים בחובותיהם ולכן מומלץ להתייעץ עם עורך דין אשר עיסוקו בתחומים אלה.