מאת: עו"ד אורי דלאל

 

אדם אשר נפגע בתאונת עבודה עשוי להיות זכאי להטבות וזכויות בביטוח לאומי, כאשר זכאותו נקבעת על ידי אחוזי הנכות שייקבעו לו בביטוח לאומי (כשלעניין זה תאונת עבודה כוללת אירוע גלוי וחיצוני, אך גם "אירועים פנימיים" כגון: התקף לב או אירוע מוחי שהוכר כפגיעה בעבודה, וכן מחלות מקצוע, ופגיעות שהוכרו כתאונת עבודה על דרך מיקוטראומה ועוד.

 

קביעת הנכות הרפואית של נפגע בעבודה נעשית על ידי הוועדה הרפואית מטעם הביטוח הלאומי אשר קובעת את דרגת הנכות של הנפגע לפי רשימת ליקויים רפואיים שמוגדרת תקנות הביטוח הלאומי (קביעת דרגת נכות לנפגעי עבודה), תשט"ז-1956.

 

בתקנות אלה, מופיע לצד כל ליקוי רפואי אחוז נכות מוגדר , ובמידה ולנפגע נגרמו מספר ליקויים תיקבע לו נכות משוקללת.

 

כאשר לנפגע נכות רפואית לצמיתות, ייתכן והוא יהיה זכאי להגדלה של הנכות הרפואית שנקבעה לו אם הנכות שנגרמה לו מהפגיעה בעבודה משפיעה על היכולת שלו לחזור לעבודה שעבד בה לפני הפגיעה, ובנוסף לכך אם הנכות גרמה לירידה ניכרת וקבועה בהכנסותיו. במקרים אלה ניתן להגדיל את הנכות הרפואית עד מחצית מדרגת הנכות שנקבעה על ידי הוועדה הרפואית, והקצבה (או המענק) שתשולם תקבע לפי אחוזי הנכות הרפואית המוגדלים.

 

כך לדוגמא אם לנפגע בעבודה נקבעו 40% נכות רפואית לצמיתות, הוועדה הרפואית יכולה להגדיל את נכותו עד ל-60%, והקצבה החודשית שתשולם לו תיקבע לפי 60% נכות רפואית !

 

בהתאם לתקנה 15 הוועדה הרפואית רשאית לקבוע דרגת נכות יציבה גדולה עד מחצית מזו שנקבעה לצד המבחנים בשים לב למקצועו ולגילו של הנפגע, ובלבד שדרגת הנכות היציבה כתוצאה משינוי זה לא תעלה על 19% אם דרגת הנכות פחותה מ-20%, ובכל מקרה אחר לא תעלה על 100%.

 

כלומר נפגע בעבודה שנקבעו לו לדוגמא 15% נכות לא יוכל לקבל יותר מ-19%, וכן נפגע בעבודה שנקבעו לו 80% נכות לא יוכל לקבל יותר מ-100% נכות רפואית.

 

בהתאם לתקנה 15(ב) הועדה תתחשב במקצועו של הנפגע כאשר לדעתה הוא אינו מסוגל לחזור לעבודתו או לעיסוקו והנכות הביאה לירידה ניכרת ולא לזמן מוגבל בהכנסותיו.

 

ההחלטה על הגדלת דרגת נכות על פי תקנה 15 היא בסמכות הוועדה הרפואית אשר פנה לעיתים לקבלת חוות דעת של "ועדת רשות", שכוללת פקיד תביעות, עובד שיקום ורופא. כמו כן, לעיתים מתבקשים השלמת פרטים מהנפגע לצורך החלטה בסוגייה זו.

 

זכרו: להחלטה בדב הגדלת הנכות הרפואית מכוח תקנה 15 עשוייה להיות השפעה גדולה מאוד על זכויותיכם בביטוח לאומי והיא עשוייה להגדיל בצורה משמעותית מאוד את הקצבה לה אתם זכאים או את גודל המענק, ועל כן יש לבחון זכויותיכם בתשומת לב מרובה.

 

עו"ד אורי דלאל בעל ניסיון רב בייצוג נפגעים בתביעות למימוש זכויות רפואיות.