העליון ביטל את החלטת המחוזי: אחרי שישה עשורים, ניצולי השואה ששהו בעוצר יוכלו סוף סוף לקבל פיצויים

 

עו"ד יעקובוביץ' המייצג את ניצולי השואה : "טוב שבית המשפט העליון  עצר את ניסיון משרד האוצר לעכב את התשלומים בעוד שנים, בעוד ניצולי השואה מתים"

 

ביהמ"ש העליון ביטל את החלטת ביהמ"ש המחוזי וקבע כי ניצולי שואה ששהו בתנאי עוצר יוכלו לקבל פיצויים מבלי לעמוד בקריטריונים החדשים שיזם משרד האוצר. כ-5000 ניצולי שואה, רובם מבולגריה ורומניה, יהיו זכאים מעתה לתבוע פיצויים.

 

היום פסק בית המשפט העליון באחד  הנושאים הבעייתיים והכואבים של ניצולי השואה-הפיצויים לניצולים ששהו בתנאי העוצר. ניצולי העוצר נאבקים כבר שנים ארוכות על הכרה ופיצויים, ולאחרונה שמחו כאשר סוף סוף התקבלה תביעתו התקדימית של עו"ד אילן יעקובוביץ', ממשרד עו"ד ובר יעקובוביץ' פדר, בשם חיים הרשקו, ניצול שואה בן 85 שביקש לקבל פיצויים כחוק על הסבל שעבר בגטאות ובמחנות המעצר.

 

אך לאחר מתן הפסיקה שמזכה את הניצולים בפיצויים, דרש משרד האוצר כי יעמדו בקריטריון נוסף, ויוכיחו, כל מבקש פיצויים לחוד, הוכחות היסטוריות לפיהן בזמן שהותו בעוצר הוטלו הגבלות על חירות התנועה של הניצול גם מעבר לשעות העוצר.

 

כך למעשה, במדינת ישראל של שנת 2009, 64 שנה לאחר תום מלחמת העולם השנייה, הוטל על ניצולי השואה ועורכי דינם לחפש ולהמציא הוכחות כאלו.

 

אך למזלם של ניצולי השואה שעדיין בחיים והיו עלולים להתעכב עוד שנים באיסוף ההוכחות, ערער עו"ד אילן יעקובוביץ' על ההחלטה החדשה לבית המשפט העליון. הרכב השופטים שכלל את המשנה לנשיאת ביהמ"ש העליון א' ריבלין יחד עם השופטים ארבל ומלצר, פסק היום פה אחד כי הקריטריון "החדש" יבוטל באופן מיידי והפיצויים ישולמו לניצולי העוצר ללא צורך בהוכחות חדשות.

 

"זהו ניצחון כביר לניצולי השואה באשר הם" אומר עו"ד אילן יעקובוביץ' שהנהיג את המאבק.


"ישנם כ-5000 ניצולי שואה הזכאים כיום לפיצויים בשל שהייה בתנאי עוצר בתקופת המלחמה, רובם שהו בבולגריה וברומניה. ככל שהחוק מעמיס תנאים וקשיים על ניצולי השואה, כך התביעות אורכות יותר זמן. בניגוד לאוצר, זמן הוא מצרך שאין לניצולי השואה".

 


עודכן ב: 12/07/2015