חשיבות עריכת הסכם ממון

 

 

בוקר חורפי בירושלים מידפק על דלת משרדי איש עסקים, בן 51, טרוד, עצבני ורוטן ואומר לי "ראית את החצופה (אמר תוך שמתכוון לאשתו בת ה-35, לה נשוי מזה למעלה מ-10 שנים)... היא דורשת ממני 50 אחוז מהמניות שלי בעסק המשפחתי אותו הקמתי עם אבי ואחיי, יתרה מכך, תפסתי את הגברת בוגדת בי ועתה היא זו שתובעת אותי בבית המשפט לענייני משפחה בתביעה לפירוק שיתוף במסגרתה היא מבקשת לקבל חמישים אחוז מהכספים והמניות שצברתי עוד בטרם הכרנו...". שאלתי את הלקוח האם בינו ובין אשתו נערך הסכם ממון המסדיר את אופן חלוקת הנכסים בעת פירוק השיתוף, ונעניתי בשלילה...

 

 

במאמר זה נבקש להסביר שלושה עניינים, חשיבות ויתרונות עריכת הסכם ממון, אופן חלוקת נכסי בני זוג בפקיעת הנישואין ואופן חלוקתו בהיעדר הסכם ממון.

 

מושגים שנבקש להבהיר כבר עתה:

 

הלכת השיתוף: הלכת השיתוף הינה הדרך המשפטית הידועה לחלוקת רכוש בהליך גירושין של בני זוג אשר נישאו לפני 1.1.1974 ( לפני החלת חוק יחסי ממון בין בני זוג( הלכה זו קובעת כי כל אימת שאנו עוסקים בחלוקת רכוש שנרכש במהלך שנות הנישואין, יש לחלקו באופן שווה בין הצדדים, מבלי לייחס חשיבות לבעלות הרשומה עליו.

 

חוק יחסי ממון: קובע את הזכות, הדרך והמועד לחלוקת הרכוש שנצבר על ידי בני הזוג, החוק מחיל עצמו על זוגות שנישאו החל ממועד 1.1.1974 וקובע את הדרך לאיזון משאבים במקרה של פקיעת נישואין במידה ולא השכילו הצדדים לערוך הסכם ממון.

 

הסכם ממון: חוזה שנערך בכתב בין בני זוג ואושר על פי דין (מקבל תוקף של פס"ד), החוזה מסדיר את אופן חלוקת נכסי בני הזוג במסגרת כל שלב משלבי חייהם המשותפים ובעיקר מסדיר את אופן חלוקת הרכוש בעת פירוק השיתוף ביניהם.

 

איזון משאבים: ככלל, על פי חוק יחסי ממון זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית שווים של כלל נכסי בני הזוג (למעט נכסים שהיו ערב הנישואין, גמלת ביטוח לאומי ו/או פיצוי בגין נזק גוף או מוות ונכסים שהסכימו בכתב ששווים לא יאוזן כל עוד לא ) בעת פירוק השיתוף כל עוד נכסים אלו לא נתמעו בנכסיהם המשותפים של בני הזוג (לכלל המקור).

 

 

חשיבות ויתרונות בעריכת הסכם ממון:

 

1. הסכם ממון עשוי למנוע הליכים משפטיים קשים וארוכים במקרה של גירושין.

 

2. הסכם ממון יוצר יציבות ובטחון במערכת היחסים בין בני הזוג. כל צד מכיר את מקומו ועשוי לכלכל צעדיו תוך דילוג על שלב חוסר היציבות הארוך והקשה המלווה על פי רוב את הליך הגירושין.

 

3. בהסכם ממון ניתן גם לייצר עוגנים שיבטיחו את הצד החלש אשר מגיע לנישואין ללא רכוש ומעוניין להבטיח את עתידו ואת עתיד ילדיו במקרה של פרידה ו/או גירושין, ההסכם מתאים לקשרים מסוגים שונים כגון נישואים כדמו"י, נישואין אזרחיים, ידועים בציבור או בין בני זוג מאותו המין.

4. הסכם ממון מגן על ילדים מנישואים ראשונים ועשוי למתן ולמנוע מתיחות בינהם ובין בניה"ז החדשים של הוריהם.

5. במידה וישנו הסכם ממון, ניתן לאכוף את ההסכם ולכפות את ביצוע תנאיו הממוניים. הסכם ממון מגן מפני דרישות בלתי הגיוניות וסחיטה של בן הזוג אשר אינו חפץ בגירושין.

 

6. הסכם ממון יוצר הגנה מפני נושים ויכול למנוע אפשרות כי נושים יקדימו את זכויות בן הזוג.

 

7. הסכם ממון קובע חלוקת רכוש מייד עם פירוד הצדדים ומאפשר חלוקת הרכוש מיידית במקרה של פרידה.

 

8. הסכם ממון מונע סחבת, בירוקרטיה והוצאות מיותרות.

 

9. הסכם ממון מונע חלוקת הרכוש בהתאם לברירת המחדל המוכתבת על פי החוק.

 

 

 

חסרונות בעריכת הסכם ממון

 

 

1. הסכם ממון עשוי לפגוע ברומנטיקה.

 

2. רוב הזוגות הצעירים נישאים מתוך אהבה אמיתית וכנה ולא מתוך שיקולים כלכליים או שיקולי בצע כסף, הסכם ממון עשוי לגרום לתחושה קשה, לפגיעה ביושר ולעלבון אצל בן הזוג השני.

 

3. הסכם ממון מעלה מחשבות לאפשרות של כשלון חיי הנישואין, וזאת עוד בטרם החלו.

 

4. הידיעה על הסכם הממון עלולה להוביל את אחד מבני הזוג לרצות בגירושין כפיתרון קל ולא לעשות כל שלאל ידוע על מנת לפתור משברים בחיי הנישואין.

 

 

 

אופן חלוקת נכסי בני זוג בפקיעת הנישואין בעת שישנו הסכם ממון:

 

חוק יחסי ממון הנו חוק דיספוזיטיבי , כלומר חוק שניתן להתנות עליו במסגרת הסכם ממון ולקבוע הסדרים השונים מברירת המחדל אותה ביקש המחוקק ליצור, לפיכך, במידה והשכילו הצדדים וערכו הסכם ממון יפורק השיתוף בנכסיהם בהתאם להסכם.

 

 

אופן חלוקת נכסי בני זוג בהיעדר הסכם ממון:

 

במידה ולא נערך הסכם ממון, בני הזוג כפופים לתניות חוק יחסי ממון:

 

"יחסי ממון בין בני זוג אינם מהווים עניין של מעמד אישי. יחסי ממון בין בני זוג נידונים איפה על פי המשפט האזרחי, ולא על פי הדין האישי" (ראה בג"צ 1000/92, בבלי נ' ביה"ד הרבני הגדול).

 

בהתאם לחוק יחסי ממון (ראה חוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל"ג-1973). זוגות שנשאו לאחר ה-1.1.74 ולא ערכו בינהם הסכם ממון כי אז "עם פקיעת הנישואין עקב גירושין או עקב מותו של בן זוג (להלן – פקיעת נישואין), זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית שווים של כלל נכסי בני הזוג" (ס' 5(א)), למעט נכסים שהיו להם ערב הנישואין או שהתקבלו במתנה או בירושה בתקופת הנישואין ושלא איבדו את כלל המקור.

גימלה לה זכאי אחד מבני הזוג מביטוח לאומי, גימלה או פיצוי בשל נזקי גוף שנגרמו לאחד מבני הזוג. וכן נכסים עליהם הסכימו הצדדים בכתב ששווים לא יאוזן ביניהם.

 

לצד השיתוף בנכסים חל השיתוף גם על חובות שנצברו על ידי בני הזוג במהלך נישואיהם, למעט במקרים בהם יוכח בביהמ"ש כי החובות שנוצרו ע"י אחד מבני הזוג הנם חובות בעלי אופי מובהק של אחד מבני הזוג ושלא נועדו להטיב או לשפר את מעמדו של התא המשפחתי המשותף. (ע"א 7442/97)

 

בפירוק השיתוף ואיזון המשאבים בעת גירושין נכללים גם כספים אלו: דירת מגורי בני הזוג במהלך נישואיהם, מענק שיחרור, זכויות פנסיוניות, הפרשות לקופות גמל ופיצויי פיטורין ועוד.

 

רישום נכס ע"ש אחד מבני הזוג ועל שמו בלבד אינו מספיק כדי לסתור את חזקת השיתוף בו !!! (ראה רע"א 964/94)

חזקת השיתוף חלה גם על נכסים עסקיים (ראה בג"צ 1000/92)

 

נכס שנרכש לפני הנישואין ע"י אחד מבני הזוג לא יוצא אוטומטית ממסגרת השיתוף. ושוויו יכול להיות מאוזן בין בני הזוג בהתאם למבחנים שנקבעו בפסיקה (ראה: ע"א 806/93, ע"א 4151/99 ועוד).

 

חזקת השיתוף יכולה לחול גם על כספים שהתקבלו בירושה במידה וניתן יהיה ללמוד על כוונת מקבל הירושה להפוך אותו לחלק מהרכוש המשותף (ראה: בג"צ 2222/99)

בית הדין הרבני מחוייב להכריע בענייני רכוש בהתאם לחוק יחסי ממון ולהלכת השיתוף (ראה בג"צ 1000/92)

 

לסיכום:

 

אשוב ואדגיש כי בני זוג רשאים לערוך בינהם הסכם ממון שיסדיר את יחסי הממון שבינהם במהלך הנישואין ובמקרה של גירושין. את ההסכם יש לערוך בכתב ולאשרו בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הדתי וניתן גם לאשר את ההסכם בפני רשם נישואין או נוטריון.

גם בני זוג שנשאו בחו"ל או ידועים בציבור רשאים להגיש הסכם ממון לאישורו של בית המשפט לענייני משפחה.

הסכם ממון שלא אושר הוא חסר תוקף משפטי ואינו ניתן לאכיפה.

 

 

לעניין הסיפור עימו פתחתנו, לצערי אותו איש עסקים לא השכיל לערוך הסכם ממון ואף שיתף את אשתו שתחיה במהלך נישואיהם בכל הנכסים אותם צבר גם טרם נישואיהם, בין ממודעות ובין שלא. בכל אופן, הרכוש שנצבר נחלק בינו ובין גרושתו, וכך מעבר לתשלום דמי המזונות בהם הוא חב, הוא נאלץ להיפרד מסכום של למעלה משלושה מליון ₪ וכפועל יוצא התערערה יציבותו העסקית.

 

בשבוע האחרון שב ונקש אותו לקוח על דלת משרדי, הפעם כאשר הוא חובק חברה חדשה, לאחר חילופי מילות נימוסין והיכרות קצרה עם בת זוגו. הודיעו הצדדים כי בכוונתם להינשא אך בטרם יתפנו לחגיגות הנישואין הם מעוניינים להסדיר את מערכותיהם הכלכליות במסגרת הסכם ממון.

 

אין לי אלא להצר על "שכר הלימוד" היקר בו חב אותו לקוח, אשר ממנו יכול היה להימנע.

* אין באמור לעיל משום ייעוץ משפטי מחייב

נכתב על ידי עו"ד גלעד בן עמי