אלו מבינכם המחזיקים במספר נכסים או דירות המושכרים למטרת מגורים או אלו השוכרים דירות או נכסים יאלצו לבצע שינויים בהסכמי השכירות כבר בתקופה הקרובה בכדי להתאים את הוראות הסכם השכירות להוראות החוק השכירות והשאילה הידוע גם כחוק שכירות הוגנת, שנחקק בימים אלו ויכנס לתוקפו תוך 60 יום מיום פרסומו.

בשנים האחרונות נראו לא מעט הסכמי שכירות לא הוגנים, כאלו שמנצלים את הביקוש הרב וקובעים בהסכמי השכירות תנאים בלתי סבירים. קיימות מספר גישות בנושא, כאשר אחת מהן היא שאם הצדדים הסכימו על התנאים המסחריים כנראה שידעו על מה הסכימו, מאידך קיימת גישה שהכתבת התנאים כפופה לשינויים בביקוש וככל שהביקוש עולה תנאי השכירות הופכים ליותר ויותר בלתי סבירים.

מכאן הגיע לעולם התיקון לחוק השכירות והשאילה – נקרא לו החוק או חוק שכירות הוגנת.

אז מה השתנה?

ראשית, החוק קובע שהסכם שכירות בגין נכס או דירה המיועדת למגורים יעשה בכתב. כלומר החוק מחייב לערוך הסכם שכירות ולא ניתן להסתמך על הסכמות בעל פה ואף מחייב אתכם לכלול בהסכם השכירות פרטים אודות הנכס או הדירה ופרטים מלאים של הצדדים להסכם, וככל וקיימת הסכמה על האפשרות לביטולו או הפסקתו של הסכם בכל שלב יש חובה לציינה בהסכם ובהתאם להוראות החוק, דמי השכירות ואופן התשלום, תשלומים נוספים ופגמים או ליקויים.

שנית, החוק קובע מהי דירה הראוייה למגורים – דירה שיש בה מערכת ביוב, מים, חשמל, בעלת חלונות ואוורור, שירותים וסעיף סל – שלא תהווה סיכון בטיחותי או בריאותי.

דבר נוסף שהתשתנה זה סכומי הבטחונות שניתן לגבות מכם השוכרים והתנאים שניתן לממש את הערבויות.

כמו כן החוק קובע שביטוח המבנה יחול על המשכיר.

החוק לא חל על כל נכס או דירה ויש לבחון האם הנכס המושכר נכנס תחת הוראות חוק שכירות הוגנת ובהתאם לערוך את הסכם השכירות.
התיקון לחוק השכירות נועד לאזן בין זכויות המשכיר והשוכר.


המלצה שלנו היא לבחון האם הסכם השכירות הקיים אצלכם עומד בתנאי החוק שעיקרם הובאו כאן. דבר נוסף אנו ממליצים לערוך את הסכמי השכירות באמצעות עורך דין – עדיף לשלם מעט לעורך דין מאשר שבמקרה הצורך להתנהל שנים בבתי המשפט ולשלם עלויות עצומות. 

 

יוסי רובין, עו"ד

 


עודכן ב: 02/08/2017