משנתגלע סכסוך בחיי הנישואין בין בני זוג אשר כתוצאה ממנו נגזר עליהם להפריד את חיי השיתוף שנהגו קודם לכן, יש להסדיר, בין היתר, את ענייני הרכוש שנצבר לזכותם – פירוק השיתוף.

יש ונכסים מסויימים אשר נצטברו במהלך תקופת הנישואין רשומים על שמו של אחד מבנה"ז בלבד.


כך, זכויות סוציאליות ופנסיוניות אשר נצטברו אצל מי מבנה"ז רשומים על שם אותו בן זוג, ואולם, לעיתים מדובר גם בנכסי מקרקעין אשר מסיבה כלשהי נרשמו על שמו של אחד מבנה"ז, הגם שהוא נרכש במאמץ משותף ולעיתים גם מכספים ששני בנה"ז חסכו במהלך נישואיהם.

עד לחקיקת חוק יחסי ממון, התשל"ג – 1973 נהגה הלכת השיתוף אשר החילה את חזקת השיתוף בנכסים גם במהלך חיי הנישואין.

לפיכך, בני - זוג אשר חוק יחסי ממון אינו חל עליהם יכול היה לתבוע את פירוק השיתוף בכל הנכסים אשר נצטברו להם במהלך החיים המשותפים גם בטרם הנישואין.

ואולם, חוק יחסי ממון, החל על בני – זוג אשר נישאו לאחר 1.1.74, אימץ הסדר רכושי שונה לחלוטין:

על ההסדר הקבוע בחוק יחסי ממון, שיתוף בנכסים נדחה למועד "פקיעת הנישואין", היינו, רק במקרה של גירושין או מוות של אחד מבנה"ז.

רוצה לומר, על פי ההסדר שהיה קבוע בחוק יחסי ממון, בן זוג אשר ביקש לזכות בנכסים אשר נצטברו/נרשמו על שמו של בן זוגו בלבד נדרש היה להביא תחילה לפקיעת הנישואין, היינו, לגירושין.

משכך, על פי הסדר זה, בן זוג אשר נצטברו על שמו בלבד נכסים אשר נרכשו במהלך הנישואין ניסה למנוע את הגירושין בבית הדין הרבני, בטענות מטענות שונות, זאת רק על מנת לנסות ולמנוע מבן זוגו לזכות בנכסים הרשומים על שמו.

כך לדוג’, בן זוג אשר נצטברו על שמו זכויות סוציאליות בסכומים גבוהים מהסכומים שנצטברו על שמו של בן זוגו, העלה בבית הדין הרבני טענות לשלום בית (גם אם הוא לא התכוון לכך באמת), זאת על מנת למנוע מבן זוגו ליהנות מהזכויות הסוציאליות שנצטברו על שמו ובכך להשיג יתרונות במאבק המשפטי בין הצדדים.

בסוף שנת 2008 תוקן (סוף סוף) חוק יחסי ממון באופן אשר אפשר לבית המשפט, במקרים מסויימים, להקדים את מועד פירוק השיתוף ואיזון המשאבים גם בטרם "פקיעת הנישואין", היינו, בטרם הגירושין.

המחוקק אף הלך צעד נוסף ואפשר לבית המשפט להתנות את איזון המשאבים בהפקדת כתב הסכמה לסידור הגט ו/או לעכב את איזון המשאבים עד לאחר סידור הגט.

לפיכך, לא מן הנמנע כי במקרה ואיזה מבני הזוג ימנע את סידור הגט מבן זוגו, כי אז בית המשפט יהיה רשאי לאזן את הנכסים הרשומים על שמו של סרבן הגט לטובת בן הזוג מבקש הגט בעוד שהוא יתנה/יעכב מבן הזוג הסרבן לזכות בנכסים הרשומים על שמו של בן הזוג מבקש הגט, עד לאחר שסרבן הגט יתרצה לסדר את הגט.

יאיר סלע, משרד עו"ד ונוטריון

בעל תואר שני במנהל עסקים