ככלל, הליכים פליליים נשמעים בפומבי וניתנים לפרסום. הדיון הפומבי ואפשרות פרסומו באים להגן על ערכים שונים, ביניהם, שקיפות ופיקוח על ההליכים המשפטיים המתנהלים.

 

כך, בית המשפט בעניינים פליליים, למעט חריגים, בהם דיונים בבית המשפט לנוער וכן דיונים בבקשות למתן צווים שונים, דן בדלתיים פתוחות. משמעו, כי כל אדם יכול להיכנס ולשמוע הדיונים.

 

קיימים חריגים בחוק, שבהתקיימם, יכול בית המשפט להחליט, כי הדיון יתקיים בדלתיים סגורות.

 

בין היתר ניתן להורות על דיון בדלתיים סגורות בשל צורך בהגנה על בטחון המדינה, הגנה על עניינו של קטין, או אדם עם מוגבלות, הגנה על המוסר, הגנה על מתלונן או נאשם בעבירת מין ואף כאשר הדיון הפומבי עלול להרתיע עד מלהעיד.

 

אף אם מתקיים הדיון בדלתיים סגורות, יכול בית המשפט להתיר נוכחות של מי שיקבע בדיון.ההחלטה על קיום הדיון בדלתיים סגורות, יכולה להיות ביוזמת בית המשפט, או עפ"י בקשת מי מהצדדים.

 

כאשר דיון מתנהל בדלתיים סגורות, באופן מיידי מקים הדבר עפ"י חוק, אף איסור פרסום, אלא אם יתן בית המשפט רשות לכך.

 

גם כאשר הדיון פומבי, יכול להורות בית המשפט על איסור פרסום בהתאם למצבים ולקריטריונים שבחוק. כך, באם הפרסום עלול לפגוע בביטחונו של אדם כלשהו, יכול בית המשפט להורות על איסור פרסום, או אף לשם מניעת פגיעה חמורה בפרטיות.

 

עוד רשאי בית המשפט, לאסור פרסום שמו של חשוד, או פרט אחר מן החקירה, אם יהיה בכך כדי לפגוע בחקירה.

 

כן יכול בית המשפט, לאסור פרסום שמו של חשוד או פרט מן החקירה, כאשר לחשוד צפוי להיגרם בכך נזק, ובית המשפט סובר כי יש להעדיף מניעת הנזק, על פני האינטרס הציבורי שבפרסום.

 

כאן יש לזכור, כי פעמים רבות מספור, אדם חשוד בביצועה של עבירה, ואף נעצר במסגרת חקירת אותו חשד, אולם בסופו של דבר, בתום החקירה, לא מוגש כלל כתב אישום באותו עניין. כך, פרסום בשלב כה מוקדם, של חשדות בביצוע עבירות פליליות שונות, שיש עימו פוטנציאל של גרימת נזק רבה ביותר לחשוד, שיתכן כלל לא ביצע את העבירה, הוא בעייתי ביותר.

 

נושא זה הביא לתיקון חדש בחוק, מהשנה, לפיו אין לפרסם שמו של עצור משך 48 שעות הראשונות מתחילת החקירה, או עד סיום הדיון הראשון בו הובא בפני שופט – המוקדם מביניהם. כמו כן, חלה חובה על הרשות החוקרת ליידע חשוד שאינו מיוצג, בדבר זכותו לבקש איסור פרסום מבית המשפט.

 

מידע זה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ושימוש בו ו/או יישומו לגבי מקרה ספציפי הינו באחריות הקורא בלבד.