בתקופה הזו בה יוקר המחייה מקשה עלינו לקנות תרופות, לדאוג לילדים ולנכדים ואף לעצמנו, אנו חולמים יותר מתמיד שלא לשלם מס. מסתבר שקיימת אפשרות שכזו ועם עזרה בבירוקרטיה, הבנת המושגים השונים, ניתן להגדיל את ההכנסה הפנויה, על ידי קבלת פטור מתשלום המס.

מי עשוי להיות זכאי לפטור ממס?

הזכות לקבלת פטור ממס היא זכות שלא מנוצלת כהלכה על ידי רבים. למעשה גם אנשים עובדים, אנשים החיים חיים מלאים עשויים להיות זכאים לקבל פטור ממס.

כל אדם הסובל מסכרת, קלה כקשה, יתכן וזכאי לקבלת פטור ממס, אנשים הסובלים מבעיות רפואיות רבות, אנשים המרותקים לכיסא גלגלים, אלו שעברו אירוע מוחי או סובלים מקוצר נשימה או מבעיות לבביות ועוד בעיות רבות נוספות, כדאי שיבררו האם הם זכאים לקבל פטור ממס.

אחוזי הנכות המעניקים פטור ממס ואופן חישובם

המשמעות של פטור עבור אדם עובד הינה אדירה מבחינה פיננסית. הזכאות לפטור מוענקת "ללא ויכוח" למי שסובל מעיוורון, או מנכות של 100% הנובעת מבעיה רפואית משמעותית אחת.

כשמדובר במספר בעיות החישוב הופך הרבה יותר מורכב ומקשה על קבלת הזכאות. אמנם הסף שנקבע במקרה הזה הוא 90% נכות משוקללת ולא 100%, אך הדרך לקבלת אישור לאחוז נכות שכזה מורכבת. החישוב משקלל את האחוזים שנקבעו עבור הבעיות השונות מהן האדם סובל, ולא מחבר אותן יחדיו – מה שזכה לכינוי "חישוב מיוחד".

במילים פשוטות – בביטוח הלאומי 60%+30% אחוזי נכות אינם מגיעים כדי 90% אחוזי נכות ואינם מעניקים פטור ממס. על כן כיצד מחושבת הנכות? אם כן, ראשית ניקח את הליקוי בגינו נקבעו לאדם אחוזי הנכות הגבוהים ביותר, לדוגמא 60%. אחוזי הליקוי השני, לדוגמא 30% אינם מתווספים ל-60%, אלא מחושבים באופן יחסי מתוך סך אחוזי ה"בריאות" שנותרו לחולה. כלומר 30% מתוך 40% (=100%-60%) שהם 12% משוקלל – כך שבסופו של דבר יקבעו לאותו אדם נכות משוקללת בשיעור 72%, והרי שהמרחק לקבלת נכות המזכה בפטור, גדול.

כיצד מגישים בקשה לפטור ומי קובע את הנכויות בגין הליקויים?

שיטת החישוב המיוחדת מקשה על קבלת אישור הזכאות לפטור, דבר ההופך כל בעיה רפואית, קטנה כגדולה, שניתן לדרוש בגינה אחוזי נכות כנחוצה בתהליך לקבלת הפטור – ארגון המסמכים הרפואיים, דרישה להיבדק בוועדות הרפואיות במספר תחומים מן הרפואה והצגה נכונה של הליקויים בפני הועדה הרפואית, עשויים להשפיע לטובה על אחוזי הנכות הסופיים שיקבעו ובהתאם יגדילו את הסיכוי לקבלת הפטור ממס ההכנסה.

ההחלטה על אחוזי הנכות נתונה בידי וועדה רפואית של הביטוח הלאומי –לאחר מילוי טפסים ("בקשה לפטור ממס", "אישור מסירת מידע" ו"קביעת אחוזי נכות לצרכי מס הכנסה") ותשלום אגרה, פקיד השומה במס הכנסה הוא הגורם שמספק למגיש הבקשה הפנייה לוועדות בביטוח הלאומי.

שלב ההופעה בפני הוועדה הרפואית, הוא למעשה השלב הקריטי. הדרכה נכונה בנוגע לבדיקות רפואיות מקדימות ורלוונטיות, כמו גם הגשה מדויקת של הטפסים באופן שמייצג נאמנה את המציאות והגעה לוועדות עם איש מקצוע, מגדילים את הסיכוי לאישור אחוז הנכות האמיתי ובהמשך לקבלת הפטור.

יש לציין שגם מי שהותאמה לו נכות, המזכה בפטור על פי חוק אחר, זכאי לפטור אוטומטי ממס. כך למשל בעלי נכות רפואית משוקללת בשיעור 90% או נכות רפואית בשיעור 100%, בנפגעי עבודה, נכות כללית, נפגעי הנאצים, נפגעי איבה, נפגעי הנאצים, נכי צה"ל, זכאים לקבל פטור אוטומטי ממס הכנסה, ללא דרישה לעבור שוב ועדות רפואיות.

חשיבות תקופת הנכות ותחולת הנכות


בנוסף לעיסוק באחוזים, יש לקחת בחשבון פרמטרים נוספים והם תקופת הנכות (זמניות), תחולת הנכות, ופרק הזמן המינימלי המעניק פטור. 

תקופת הנכות (זמניות): הנכויות הרפואיות יכולות להיקבע לצמיתות או לתקופה זמנית. במידה ונקבעה נכות בשיעור המעניק פטור ממס, לתקופה זמנית, בתום התקופה יפקע הפטור ויהיה צורך לעבור שוב ועדות רפואיות על מנת להאריך הפטור.

תחולת הנכות (רטרואקטיביות): נוסף לקביעת אחוזי הנכות בגין הליקויים השונים, הועדה הרפואית אף קובעת את מועד הופעת הליקויים (תחולת הליקויים). למועד התחולה חשיבות רבה, שכן ככל שהמועד בגינו נקבעה נכות המזכה בפטור יהיה רחוק יותר, כך ניתן יהיה לקבל החזר מס רטרואקטיבי גדול יותר (עד שש שנים אחורה).

קבלת החזר המס הרטרואקטיבי, מבוצע על ידי הגשת טופס בקשה להחזר מס לגבי כל אחת מהשנים. רק מילוי נכון ודקדקני של הבקשה תבטיח החזר מס מקסימאלי, ויש להעניק לכך את תשומת הלב המלאה.

פרק הזמן המינימלי המעניק פטור: פטור ממס מוענק רק למי שנכותו המזכה בפטור נקבעה למעל 184 יום (כחצי שנה).

הליכי ערעור על החלטת הוועדה הרפואית

לאחר קבלת החלטת הוועדה הרפואית, קיימת זכות להגיש ערר על החלטת הוועדה תוך 45 ימים. סיבות נפוצות להגשת ערר הן כאשר אחוזי הנכות שהותאמו אינם מזכים בפטור ממס, כאשר תחולת הנכות אינה תואמת את המועד האמיתי בו החלו הליקויים, התעלמות הועדה הרפואית מבעיות רפואיות וממסמכים רפואית, טעויות קולמוס, קבלת החלטה המנוגדת לפסיקת בית הדין לעבודה וכיוב'.

על מנת לאתר טעויות עליהן ניתן להגיש ערר, כדאי להתייעץ עם עו"ד ולהגיש מכתב ערר מנומק תוך הפניה לאישורים רפואיים והעלאת טענות רפואיות ומשפטיות.


החלטת הועדה הרפואית לעררים היא סופית בכל הקשור לעניינים שברפואה. עם זאת, ניתן יהיה להגיש ערעור לבית הדין האזורי לעבודה בשאלות משפטיות.

מה הפטור ממס נותן בסופו של דבר?

במידה והזכאות לפטור המיוחל אושרה, חשוב להבין מהי תקרת הזכאות – כלומר, גובה ההכנסה השנתית שתהיה פטורה ממס. נכון לשנת 2014 תקרת ההכנסה מיגיעה אישית המזכה בפטור ממס עומדת על 614,400 ₪ לבעלי נכות לתקופה העולה על שנה. עם זאת, שיעור הפטור משתנה בהתאם לתקופת הנכות, אופי ההכנסה וכיוב'. גם כאן, בעת הגשת הבקשה להחזר המס, מומלץ להתייעץ עם עו"ד על מנת שלא לפספס זכויות ובכדי לנצל הפטור עד תומו.

 


עודכן ב: 18/06/2015