לאחר תאונה, בין אם מדובר בתאונת עבודה או תאונת דרכים, עליכם לעבור ועדה רפואית בדרך אל מימוש תביעתכם בביטוח לאומי. כך גם במקרה בו חליתם, חלילה, או נפצעתם בתאונת אופנוע מצערת. כל הדרכים מובילות אל הועדה, השאלה היא מה עושים כשמגיעים לשם, וכיצד מתמודדים מול צוות רופאים שנד בראשו לשלילה למשמע בקשתכם.


לפניכם מדריך יעיל לפונה הצעיר (והמבוגר) לועדה רפואית מכל סיבה שהיא, בתקווה כי הליכה ישרה בכל שלבי ההליך, יובילו אתכם בבטחה אל מימוש זכויותיכם הרפואיות.


שלב ראשון: מה נקבע בועדה הרפואית?


מטרתה של הועדה הרפואית היא לקבוע, לאחר בחינה מדוקדקת של המסמכים הרפואיים ולאחר בדיקה פיזית של המבקש במידת הצורך, האם הינו זכאי לאחוזי נכות בגין פגיעתו, ואם כן, מה יהא גובהם.


לא רק המוסד לביטוח לאומי נוקט בשיטה זו, כמעט כל גוף ציבורי מזמן את מבקש הזכויות לועדה לקביעת זכויותיו. כך למשל נוהג קצין התגמולים בצבא, במסגרת בקשת הכרה בנכות אשר נגרמה במהלך השירות הצבאי, וכך למשל נוהגות חברות הביטוח השונות בעת בקשה למימוש פוליסה בעקבות תאונה. מטבע הדברים, כל גוף שנאלץ לפצות מבוטח בעקבות פציעה, רוצה לוודא שהמבקש אכן פצוע כפי שהוא טוען, ואכן זכאי לפיצוי בגינה.


מי מוסמך לשבת בועדה רפואית?


הועדה במוסד לביטוח לאומי מורכבת מרופא, אחד או יותר, המומחה בתחום הפגיעה של המבקש, כאשר לידו נמצא מזכיר מטעם המוסד אשר ממונה על רישום דו"ח הועדה. הרופא, או במקרים מסוימים צוות הרופאים, יעיין במסמכים הרפואיים שהוגשו, ישמע את טיעוניו של המבקש, ורק אז יגיע להחלטה האם נדרשת גם בדיקה פיסית על מנת להגיע להכרעה, או שמא ניתן לקבל החלטה על סמך המסמכים בלבד.


איך מתכוננים לועדה הרפואית?


ראשית, מאחר ומדובר בועדה אשר קובעת את אחוזי הנכות העתידיים, ומכאן את גובה הפיצויים או הקצבה שיינתנו בגינם, על המבקש להיות רגוע, סבלני, ולהגיע מוכן. התהליך כולו אורך, בדרך כלל, כמה דקות. אם לא תגיעו מוכנים ומאורגנים, בידיעה ברורה מה ברצונכם להשיג ומהי מטרתכם בועדה, הזמן יעבור ביעף, ואתם לא תספיקו לומר את שעל לבכם. הכינו מראש את הטיעונים, את המסמכים, והגיעו מאורגנים.


שלב שני: הטיעונים בפני הועדה


כפי שנאמר, ההליך כולו אורך כמה דקות, והרופאים צריכים להספיק לעיין במסמכים ולשמוע את טיעוני המבקש. הזמן הקצר מאלץ את הרופאים להתרכז רק בדברים החשובים והרלוונטיים. לכן, עליכם להשמיע טיעונכם בבהירות, ולהתמקד בטענות החשובות והרלוונטיות לתביעתכם.


אילו מסמכים דרושים לועדה?


כל מסמך רפואי רלוונטי לפציעתם, למחלתכם ולמצבכם יתקבל בברכה. כל מה שאינו רלוונטי אין בו צורך והוא עלול רק להפריע לתהליך. סדרו את המסמכים החשובים בקלסר מאורגן, לפי סדר חשיבות, על מנת שהרופאים לא יפספסו חלילה צילום קריטי או בדיקה חשובה, שעשויה להגביר את סיכוייכם לקבל את מבוקשכם.


האם ניתן להגיע עם ליווי לועדה?


הזמן הקצר והמעמד המלחיץ לא פועלים לטובתכם, ואתם עלולים להתרגש, להתבלבל ואף לשכוח את הטענות החשובות מכל. לכן, חשוב מאוד שתגיעו עם אדם נוסף לועדה, עליו אתם סומכים, על מנת שיוכל לסייע לכם במקרה הצורך, ויזכיר לכם פרטים חשובים. כמו כן, הנכם רשאים לבקש מאותו אדם לייצג אתכם ולדבר עבורכם, גם אם אינו עורך דין, כאשר אתם חשים כי הנכם נרגשים מידי, ועשויים לחבל במו ידיכם בסיכויי התביעה.


כדי להיות בטוחים שעשיתם את הטוב ביותר, מומלץ להגיע בליווי עורך דין, או להתייעץ עמו טרם הועדה לגבי הטענות שהנכם עומדים להשמיע. המוסד לביטוח לאומי מאשר הבאת מלווה אשר יכול להיות בן משפחה, חבר קרוב, או עורך דין לפי בחירתך.


שלב שלישי: מה קורה אם קיבלת סירוב לבקשה?


במידה וקיבלת סירוב לבקשתך לאחוזי נכות, או שהרופאים קבעו לך אחוז נכות נמוך בהרבה מזה שציפית לו, תוכל להגיש ערר בתוך 60 יום מיום ההחלטה. בניגוד לועדה הרפואית הראשונה, במקרה זה חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין המתמחה במקרים אלו, שכן לעתים בקשת ערר על החלטה עלולה להחמיר את המצב ולהסתיים בתוצאה בלתי רצויה בעליל, כמו הקטנת אחוזי הנכות וכדומה.


כך למשל, עלול להיווצר מצב בו אתה מתלונן על כך שקיבלת רק 25% בגין נכות בעקבות תאונה קשה שעברת, ולאחר בדיקה מחודשת בערר שהגשת, הועדה מחליטה כי הם אכן שגו בפעם הראשונה, והנך זכאי ללא יותר מ-15% בלבד. לכן, חשוב מאוד בעת הגשת ערר, להתייעץ עם גורמים מקצועיים, ולוודא כי הכל נעשה כחוק, והטענה הובהרה כראוי.


למי מגישים ערעור?


במידה וגמלתם בלבכם להגיש ערר על ההחלטה של המוסד לביטוח לאומי, הערר יוגש לבית הדין לעבודה. חשוב לדעת כי הערעור לא יתקבל ללא הסבר הולם, ולא יוכל לסוב סביב מורת רוחכם מההחלטה. יהיה עליכם להוכיח כי נפל פגם ממשי בהחלטת הרופאים, אם בגין התעלמות ממסמך רפואי מסוים ואם בגין פעולה מסוימת שנעשתה בניגוד לנהלים. מאחר והערר מוגש בבית המשפט, על כל המשתמע מכך, כדאי להיעזר בשירותי עורך דין המתמחה בתביעות מסוג זה.


ולסיום, כמה טיפים נוספים אשר יסייעו לך לעבור את ההליך בשלום:


• חשוב להגיע בזמן לועדה. תמיד עדיף להמתין מעט לתורך מאשר להגיע מאוחר, עם הלשון בחוץ, ולהיתקל בפרצופים הלא מרוצים של מי שעתיד לתת החלטה לגביך תוך זמן קצר.


• הקפד להגיע עם כל המסמכים, כפי כשכבר נאמר, וכן עם תעודת זהות או רישיון נהיגה. ללא תעודה מזהה לא תוכל להיכנס לועדה ותיאלץ לקבוע מועד חלופי.


• אם ברצונך להשאיר מסמכים אצל הועדה הרפואית, דאג לצלם אותם לפני כניסתך לועדה, על מנת שלא תצטרך לעכב את הרופאים ולבזבז את זמנם.


• במידה והעברת זה מכבר מסמך רפואי לביטוח, אין צורך להציגו שוב, וקרוב לוודאי שהוא יימצא בתיק האישי שלך.


• מבקשים אשר מתקשים עקב בעיה רפואית או אחרת, להתלבש לבד או להגיע בכוחות עצמם למקום הועדה, מתבקשים להגיע עם מלווה מתאים אשר יסייע להם בכך.

 

יש לך שאלה?

פורום ועדה רפואית


זהו, הנכם מוכנים להגיע לועדה הרפואית בביטוח הלאומי, ולבקש את המגיע לכם. זכרו, חשוב מאוד להיות מדויקים, מתומצתים במידת האפשר ומגובים במסמכים רפואיים רלוונטיים. כמו כן, תמיד תוכלו לערער על ההחלטה בתוך 60 יום, ותמיד תוכלו להיעזר בעורכי דין אשר ידריכו אתכם בבטחה בסבך ההליך המשפטי. בהצלחה!