אנשים שעבודתם הופסקה, זכאים לקבל פיצויי פיטורין, על מנת שיוכלו לחפש עבודה חדשה בראש שקט ולקחת חופשה לפני שהם פותחים דף חדש בחייהם.


הפיצויים לא ניתנים לכל עובד באופן אוטומטי, אלא ישנם מספר פרמטרים לקבלתם. על פי החוק, כל אדם שעבד שנה אחת ברציפות באותו מקום עבודה, או בכפוף למעסיק אחד ופוטר זכאי לקבל פיצויים. בנוגע להתפטרות, התנאים משתנים בהתאם לנסיבות.


מהי הרעת תנאים?


עובד שהתפטר בשל הרעה מהותית ומוחשית בתנאים זכאי לפיצויי פיטורין. הרעה בתנאים יכולה להיות קיצוץ בשעות העבודה, פיגור בתשלום השכר, אי תשלום עבור שעות נוספות, הפחתה במשכורת, שינוי מהותי בהסכם בין העובד למעסיק, העתקת כתובת מקום העבודה, ועוד.


תחלופת מעסיקים


כאשר בעסק מתחלפים המעסיקים, כתוצאה משינוי במבנה הארגוני, או מכל סיבה אחרת, והמעסיק החדש מפטר את העובד, או העובד מחליט להתפטר בעקבות השינויים והדרישות של הבוס החדש, העובד זכאי לקבל פיצויי פיטורין.


יחס משפיל של הבוס


אדם שהחליט לעזוב את מקום עבודתו, בשל יחס פוגעני ומעליב מצד המעסיק, או שנדרש לבצע מטלות נוספות מעבר לתפקידו שאינן מכבדות אותו, זכאי לקבל פיצויים.


אי חידוש הסכם עבודה


אי חידוש חוזה העבודה, או הצעה להסכם חדש בתנאים אחרים ושונים שאינם מתאימים לעובד, אשר בגינן החליט העובד להתפטר, מזכים אותו בפיצויים.


מה קורה במצב שהעסק פשט את הרגל?


כאשר העסק פשט את הרגל והתאגיד פורק או נמחק, או במקרה והמעסיק נפטר, העובד זכאי לתשלום פיצויים, כאילו פוטר מעבודתו.


התפטרות בעקבות לידה או מחלה


אשה שהחליטה להישאר בבית לאחר הלידה, מעבר לימי החופשה שמגיעים לה על פי החוק, מתוך כוונה לא לשוב עוד למקום העבודה, זכאית לקבל פיצויים. גם בן זוגה שהתפטר על מנת לטפל בתינוק זכאי לפיצויי פיטורין. כמו כן, גם התפטרות בשל מחלה, מאפשרת לקבל פיצויים.


כיצד מוכיחים שחלה הרעה בתנאים?


על מנת לקבל את הפיצויים העובד נדרש להוכיח כי השינויים פגעו בו בצורה משמעותית, באופן שהוא לא היה יכול להמשיך בתפקידו ולעבוד בתנאים החדשים. העובד צריך קודם כל לפנות אל המעסיק ולבקש לשנות את התנאים החדשים, אם בקשתו לא נענתה, הוא רשאי להגיש תביעה לבית הדין לעבודה.


מהו גובה הפיצויים


על כל שנת עבודה מגיע תשלום בגובה של משכורת חודשית אחת. במידה והיו במהלך שנות העבודה שינויים בגובה השכר, גובה הפיצויים ייחשב לפי המשכורת האחרונה.


בתוך חישוב הפיצויים לא נכללות תוספות מיוחדות כמו: דמי הבראה, דמי נסיעות, שעות נוספות, אחזקת רכב וכדומה.


מתי משולמים את הפיצויים?

 

את הפיצויים מקבלים ביום האחרון לעבודה מהמעסיק. העובד זכאי לקבל את מלוא הסכום, אלא אם הוא נדרש לעמוד בתנאים מסוימים, כמו סיום פרויקטים, ביצוע חפיפה או החזרת ציוד. אם המעסיק לא משלם את הפיצויים במועד זה, הוא נדרש לשלם ריביות על החוק והעובד זכאי לתשלום בגין הלנת פיצויי פיטורין.


האם כספי הביטוח מגיעים לעובד שהתפטר?


חברת הביטוח של העסק או החברה, אינה רשאית להחזיר למעסיק את כספי הפיצויים, אלא כל הכספים שהצטברו במהלך שנות העבודה, הן בביטוח המנהלים והן בקרנות הפנסיה, שייכים לעובד בלבד והם יישארו על שמו, גם בתום עבודתו בין אם פוטר ובין אם התפטר. בעבר חברת הביטוח נהגה להשיב את כספי הפיצויים למעסיק, אך השבת הכספים מנוגדת לחוק פיצויי פיטורין.


כיצד מקבלים את הכספים מחברת הביטוח?


עובדים שהתפטרו ולא קיבלו את כספי הביטוח שמגיעים להם יכולים לתבוע את חברת הביטוח ואת המעסיק באופן אישי או להגיש תביעה ייצוגית.

 

יש לך שאלה?

פורום הרעת תנאים והתעמרות בעבודה
פורום התפטרות, התפטרות עקב מצב בריאותי
פורום יחסי עובד מעביד ( מעסיק )


לא כל עובד שמתפטר זכאי לקבל פיצויי פיטורין. לפני שהחלטתם להתפטר בעקבות הרעה בתנאים, נסו לפנות אל המעסיק ולבדוק האם אתם יכולים לחזור לעבוד בתנאים הקודמים. במקרים אחרים שאינם בשליטתכם מומלץ להתייעץ קודם עם איש מקצוע. בהצלחה.