בית משפט השלום בכפר סבא, קיבל לאחרונה תביעתם של שני אזרחים שביקשו לקבור את יקיריהם בקבורה אזרחית - חילונית, אולם כאשר הגיע הרגע, התברר כי הביטוח הלאומי אינו מממן את הקבורה מאחר והם אינם תושבי המקום. בית המשפט קבע כי מדובר במחדל של המדינה אשר נתבעה על ידי שני התובעים, וחייב אותה בתשלום פיצויים.


לפי כתב התביעה, התובע ואשתו הביעו רצונם זו בפני זה להיקבר בבוא העת בקבורה חילונית ולא בבית העלמין הדתי כנהוג. לאחר שהשניים ערכו בירור בעניין, גילו כי באפשרותם להירשם בעמותה הנקראת "מנוחה נכונה" העוסקת בקבורה אזרחית, ותיאמו את קבורתם העתידים בבית עלמין אזרחי בכפר סבא.


אולם, עם פטירתה המצערת של אשתו, כאשר הגיע התובע להסדיר את קבורתה כפי שנקבע בבית העלמין האזרחי, נמסר לו כי אין ביכולתו לקבל מימון מביטוח לאומי כפי שהובטח לו, מאחר והוא אינו תושב העיר. על כן, נאלץ האלמן לשלם מכיסו סך של 18 אלף שקלים כדי להוציא לפועל את רצונה של אשתו להיקבר במקום.


סיפור דומה נשמע אף מהתובעת השניה, אשר בעלה ביקש לפני לכתו להיקבר בקבורה חילונית אזרחית בסמוך למקום מגוריהם של השניים. גם כאן, בדומה למקרה הקודם, כאשר ביקשה האישה לבצע את בקשתו האחרונה של בעלה, נתקלה באותו הסבר בדיוק - כי היא אינה זכאית למימון מאחר ואינה תושבת העיר, ונאלצה לשלם 15 אלף שקלים עבור הקבורה.


שני התובעים טענו טענות דומות כלפי המדינה. שניהם סברו, כי עם הצטרפותם לעמותה "מנוחה נכונה" הינם זכאים להיקבר בקבורה חילונית במימון הביטוח הלאומי כפי שנאמר להם. אף אחד מהם לא צפה כי מקום מגוריהם יהווה עבורם מכשול, שכן לא נאמר להם דבר לגבי העניין, וכן הם לא נתקלו בכל פרסום או אזהרה המורה אחרת.


כמו כן, מדובר בקבורה שלא רבים מעוניינים בה, ולכן מטבע הדברים, לא בכל עיר יהיה ניתן למצוא בית עלמין שכזה. לפיכך, אך הגיוני כי לא רק תושבי העיר יהיו זכאים לקבורה כזו, וכי תושבי היישובים הסמוכים יוכלו להיקבר שם לפי רצונם.


התובעים: המדינה פעלה ברשלנות ולא פרסמה את ההגבלות


יתרה מכך, טען התובע כי בחר בבית העלמין בכפר סבא לאחר שראה כי לעמותה ישנו הסכם עם המשרד לשירותי דת וכן עם ביטוח לאומי, והניח כי בעת הצורך יקבל את כל הדרוש לו מהגורמים הללו.


השניים לא הגישו תביעה נגד העמותה, משום שטענו כי לא נמסר להם מידע שגוי על ידם, והתשלום נבע מכך שהמדינה לא טרחה לפרסם את ההגבלות בציבור הרחב. מחקירתו של מנהל אגף הקבורה במשרד לשירותי דת עלה כי למרות שישנה חלוקה ברורה לאזורים אשר נקבעו על ידי המדינה, חלוקה זו לא פורסמה ולא הוזכרה בפני התובעים בשום שלב.


השניים טענו כי המדינה צריכה לפצותם בגין התשלום ובגין עוגמת הנפש שנגרמה להם ברגעים הקשים של חייהם, כאשר היא הפרה בגלוי את חוק הזכות לקבורה אזרחית, לא השכילה להכריז על בתי העלמין אשר רלוונטיים לאזורים המסוימים שנקבעו, ואף יצרה מצג שווא כי בית העלמין נשוא התביעה פתוח בפני כל תושבי האזור.


מנגד, טענה המדינה כי לו היו פונים אליה התובעים טרם פטירת בני הזוג, או אף בזמן אמת, היא היתה יכולה לדאוג לקבורה חלופית אזרחית מתאימה, אולם הם לא עשו כן, ושילמו מיד את הכסף שנדרש מהם לצורך קבורת יקיריהם. על כן, לפיה, עליהם להלין על עצמם בלבד, ואין המדינה אחראית לנזקיהם.


בית המשפט: המדינה לא עשתה מספיק כדי ליידע את הציבור


לאחר שמיעת טענות הצדדים, קבע השופט כי הצדק עם התובעים וקיבל את תביעתם. בנימוקיו להחלטתו, קבע השופט כי לאחר עיון במפת החלוקה לאזורים שנערכה על ידי משרד הדתות, וברשימת בתי העלמין האזרחיים, לא ניתן בשום מקרה לדעת באילו מבתי העלמין ניתן לקבל מימון עבור הקבורה, ומהם הקריטריונים לקבלת מימון זה. למעשה, הדרך היחידה לקבל מידע בעניין היא לפנות באופן ישיר למשרד הדתות ולהציג בפניהם שאלות ספציפיות בנושא.


כמו כן, טענותיהם של עדי המדינה, כי ישנם בתי עלמין מסוימים המקבלים נפטרים מכל רחבי הארץ ללא תשלום, לא גובו כלל על ידי פרסומים בעניין, רשמיים או אחרים.


לפיכך, קבע השופט כי המדינה לא עשתה מספיק על מנת להבהיר את האפשרויות השונות לכלל הציבור, לא חילקה עלונים בעניין בבתי חולים למשפחות הנפטרים, לא פרסמה את מפות החלוקה ואת משמעותן, וכלל לא טרחה ליידע את הציבור על אפשרות לקבורה אחרת.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית


לבסוף, קבע השופט כי המדינה התרשלה כלפי התובעים וכלפי הציבור בכלל בעניין זה, וכי השניים זכאים לפיצוי בגין התרשלות זו. לפי כל אלה, חויבה המדינה בהחזר התשלום ששילם התובע בסך 18 אלף שקלים, בהחזר הוצאות התשלום של התובעת בסך 15 אלף שקלים, וכן בהוצאות משפט של שניהם בכך כולל של 6,000 שקלים.


בנוסף, חויבה המדינה לשלם שכר טרחת עורך דין לשניים בסך כולל של 5,000 שקלים.


תא"מ 29187-05-12
תא"מ 29907-02-12