חברות מקבוצת סוני תבעו תושב שפרעם על הפרת זכויות יוצרים בטענה שמכר בחנותו דיסקים מזויפים של משחקי פלייסטיישן, ואילו הנתבע טען להגנתו שלא ידע כי מדובר בזיופים. לפני שבוע (יום א') קיבל בית המשפט את התביעה, וחייב את הנתבע לשלם לסוני פיצוי בסכום של 25 אלף שקלים, וכן הוצאות משפטיות בסכום של 7,500 שקלים.


על פי כתב התביעה, הנתבע מכר בחנותו העוסקת במכירת מכשירים סלולריים ובהתקנתם, משחקי פלייסטיישן מזויפים במחירים נמוכים. חברת סוני היא בעלת זכויות היוצרים על קונסולת פלייסטיישן ובעלת הסימן המסחרי של פלייסטיישן המוגן בכל העולם. לטענתה היא מנהלת מאבק תמידי בתופעת הזיופים של משחקיה, ומשקיעה סכומי עתק בפרסום המוצרים. על גבי המשחקים המקוריים מופיעה הודעה בולטת וברורה לגבי זכויות היוצרים שלה על התוכנות.


החוקר הפרטי תיעד רכישת ארבעה משחקים מזויפים במצלמה נסתרת


לחברה הגיע מידע כי הנתבע מוכר בחנותו משחקים מזויפים, והיא שלחה למקום חוקר פרטי שיברר האם הוא מפר את זכויות היוצרים שלה. החוקר רכש בעסק ארבעה משחקים מזויפים לקונסולת פלייסטיישן 2, אשר הוצגו על המדף לצד כמות גדולה של כ-100 משחקים מזויפים נוספים. החוקר תיעד את הרכישה במצלמה נסתרת שהוצגה כראיה נוספת למשחקים עצמם.


בדיקה של הדיסקים העלתה שמדובר באופן חד משמעי במשחקים מזויפים, מאחר שהעטיפה אינה מקורית, לא צורפו למשחקים חוברות הדרכה וכן לא הוטבעו עליהם סימני הזיהוי המקוריים. בעקבות גילוי המשחקים המזויפים שלחה החברה מכתב התראה לבעל העסק, ובו דרשה שיעביר לידיה את כל העותקים המזויפים ויפצה אותה על העותקים שכבר נמכרו. הצדדים לא הצליחו להגיע להסכמה לגבי הפיצוי, ולכן הגישה סוני את התביעה.


הנתבע טען להגנתו כי הוא בסך הכול מפעיל עסק זעיר לתיקון מכשירים סלולריים, ובין היתר מוכר מעט דיסקים של משחקים ושירים בערבית. הוא הכחיש מכל וכל שזייף את המשחקים בעצמו, וטען כי רכש אותם מסוכן מכירות של חברה. לטענתו הוא כלל לא יודע מה זה משחק פלייסטיישן מאחר שזה לא תחום עיסוקו, ולא היה לו מושג שרכש עותקים מזויפים של המשחק אשר מפרים את זכויותיה של החברה.


המחלוקת בין הצדדים נעה סביב השאלה האם הנתבע ידע שהוא מוכר עותקים מזויפים או לא, ובאיזה היקף נמכרו הזיופים.


סוני לא הצליחה להוכיח את טענתה כי הנתבע צרב את הדיסקים המזויפים בעצמו. עדותו של החוקר הפרטי העלתה שבעסק נמכרו המשחקים המזויפים, אך לא הוצגה כל ראיה לביצוע ההעתקות עצמן. משכך דחה בית המשפט את הטענה הזו.


בית המשפט: לא ייתכן שהנתבע חשב שמחירו של משחק מתוצרת סוני הוא כמחיר שלגון


עם זאת, בית המשפט קבע שהנתבע ביצע הפרת זכויות יוצרים עקיפה מאחר שמכר בחנותו את המשחקים המזויפים, ולא קיבל את טענתו שלא ידע כי אינם מקוריים, טענה שנשמעה לבית המשפט מופרכת ותמוהה, בייחוד בשל העובדה שהמשחקים נמכרו במחיר נמוך של 15 שקלים בלבד.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני אינטרנט | זכויות יוצרים באינטרנט
פורום זכויות יוצרים במוזיקה ואמנות


בית המשפט הוסיף כי התבוננות בעותקים מספיקה כדי לעורר חשד שהם מזויפים, היות שהם ארוזים בפלסטיק זול ושם המשחק נרשם עליהם בטוש שחור. משכך דחה בית המשפט את גרסתו של הנתבע כי לא ידע שמדובר בעותקים מזויפים והפר את זכויות היוצרים של סוני. מסיבות אלה התביעה התקבלה, והנתבע חויב לפצות את סוני בסכום של 25 אלף שקלים ולשלם את הוצאות המשפט בסכום של 7,500 שקלים. נוסף על כך הוצא לנתבע צו מניעה האוסר עליו להפר את זכויות היוצרים של סוני בכל דרך שהיא.

 

ת"א 2400-03-14