ביומו הראשון בעבודה במפעל לייצור תבניות פלסטיק, בהיותו בן 18, נפצע צעיר ממכונה וקצה אצבעו נקטע. הוא תבע את המפעל לפיצויים, אך המפעל עצמו ניסה לייחס לו אשם תורם של 50%. מכיוון שהתובע הוכיח כי לא קיבל הדרכה לפני שהחל לעבוד עם המכונה, התביעה התקבלה לאחרונה במלואה בבית משפט השלום בעכו, וסכום הפיצויים נקבע על סך של 167 אלף שקלים. נוסף על כך ישלם המפעל את הוצאות המשפט בסך של כ-33 אלף שקלים.


התובע הגיע ליום עבודתו הראשון במפעל ארבעה ימים לפני יום הולדתו ה-18. על פי תיאורו, הוא התחיל לעבוד בניקיון ובמיון, ורק כעבור שעה הציבו אותו האחראים לעבודה עם מכונת הכרסום. הוא הרים את הבוכנה שעליה הותקן הכרסום כדי להחליף חלק, כאשר לפתע ירדה הבוכנה והכרסום פגע באצבעו וקטע אותה. הוא הובהל לבית החולים ונאלץ להיות תחת מעקב רפואי במשך תקופה ארוכה.


אירוע התאונה נחקר על ידי מפקח משרד העבודה, אשר קבע כי המפעל לא דאג לתקינות המכונה ועשה זאת רק אחרי שהתובע נפצע. אילו היה דואג לכך לפני כן, סביר להניח שהתאונה הייתה נמנעת.


התובע קיבל רק הדרכה כללית ולא מספקת


בין הצדדים הייתה מחלוקת באשר לטיב ההדרכה שקיבל התובע לפני שהחל לעבוד עם המכונה. לטענתו הוא קיבל תיאור כללי בלבד ולא מספק, בייחוד לאור העובדה שזה היה היום הראשון לעבודתו והיותו קטין. המפעל טען לעומתו כי אחד מהעובדים הוותיקים עבד בצמוד לתובע במשך 40 דקות על המכונה, ווידא כי הבין היטב איך היא פועלת.


השופט התרשם מהעדויות כי העובד לא קיבל הדרכה מקצועית מספקת, וציין כי הסברים כלליים וליווי במשך זמן קצר אינם מספיקים כדי לטעון שסופקו לו אמצעים סבירים על ידי המעסיק למניעת פגיעה בגופו. בנסיבות העניין הוא לא ייחס לתובע אשם תורם, מאחר שלא הוכח בפניו כי תרם בדרך כלשהיא לקרות התאונה.


לגבי מידת הנזק שנגרמה לו, מינה בית המשפט מומחה בתחום האורתופדיה אשר קבע לו נכות צמיתה של 10% בגין הקטיעה באצבעו, וציין כי הגדם החלים היטב. גם הנכות התפקודית שלו נקבעה על 10%.


מאז פציעתו ועד היום הוא לא הצליח ללמוד מקצוע אחר, לטענתו עקב פגיעה קשה בתפקודו ובשל פגיעה נפשית, והוא ביקש לקבוע את הפיצויים המגיעים לו על בסיס השכר הממוצע במשק בסכום של 9,100 שקלים. ואולם, השופט קיבל בספק את הסיבות שנתן לכישלונו ברכישת מקצוע חדש, וקבע כי הפיצויים שיקבל עבור הפסדי השתכרות ייקבעו לפי בסיס של 7,000 שקלים.

 

יש לך שאלה?

פורום מימוש זכויות רפואיות כספיות
פורום תאונת עבודה


נוסף על הפסדי השכר, הפיצויים נקבעו עבור נזק לא ממוני ועזרת צד ג' שנדרש התובע לקבל, וכן נוכו מהם התקבולים שקיבל מהמוסד לביטוח לאומי במרוצת השנים. כך נקבע שהמפעל יפצה את העובד בסכום של 167 אלף שקלים, ויישא בהוצאות המשפטיות שלו שהסתכמו בכ-33 אלף שקלים.


ת"א 15677-12-10