סדרן עבודה בחברת האוטובוסים דן הועמד לדין בהליך משמעתי, בשל חשד כי מכר כרטיס חופשי חודשי מזויף לנוסעת. בעקבות ההליך הסדרן הפסיד ימי עבודה רבים ומצבו הבריאותי התדרדר. בית משפט השלום בתל אביב - יפו קבע בשבוע שעבר (יום א') כי נפלו פגמים מהותיים בהליך המשמעתי, לכן חייב את דן לפצות את התובע בסך של 491,200 שקלים.

 

בשנת 1984, התובע, יליד 1962, החל לעבוד בחברת דן ושימש סדרן עבודה במסוף החברה. בתחילת שנת 2007, הואשם בביצוע עבירות והפרת תקנון, בכך שזייף ומכר כרטיס נסיעה "חופשי חודשי" משומש בסך של 192 שקלים, והועמד לדין ב"משפט חברים".

 

במסגרת ההליך המשמעתי התובע הורשע והומלץ לפטרו משורות החברה, וכן הוחלט כי הוא יישא בהוצאות המשפט בשיעור שכר של 120 שעות עבודה, ישלם קנס בגובה של שש משכורת ויפצה את המתלוננת בעלות הכרטיס הגנוב. התובע ערער על ההחלטה שהתקבלה ב"משפט חברים" והערעור נדחה, אך הוחלט לבטל את ההמלצה לפיטורין ולהעבירו לתפקיד אחר. עקב כך פנה התובע לבית דין האזורי לעבודה בתל אביב, שם הערעור התקבל ונקבע כי כל פסקי הדין בערכאות הקודמות בטלים.

 

התובע הכחיש את העבירות שיוחסו לו, וטען כי הועמד לדין משמעתי בשל תלונה חסרת שחר של נוסעת שהתלוננה כי איבדה את כרטיס הנסיעה החודשי, וכשביקשה לרכוש כרטיס חדש, נמכר לה כרטיסה המשומש בנסיבות שאינן ידועות, כך שלמעשה הנוסעת חויבה פעמיים. 

 

דן שללה מן התובע את זכותו החוקתית להיות מיוצג על ידי עורך דין

 

לטענת התובע לא היה מקום לנהל נגדו הליכים משמעתיים, ובהליך נפלו פגמים מהותיים, מאחר שהוא לא הורשה להיות מיוצג על ידי עורך דין, לא הוצגו ראיות מהותיות נגדו ולא ניתנה לו האפשרות לזמן עדים.

 

בעקבות הרשעתו נפגע כבודו ושמו הטוב, הוא נאלץ לקחת חופשות ארוכות ונעדר מהעבודה במשך שבעה חודשים. ואף חלה התדרדרות קשה במצבו הבריאותי והנפשי והיקף עבודתו צומצם לחצי משרה בהמלצת רופא תעסוקתי. לכן לטענת התובע, דן הפרה את חובת הזהירות שלה כלפיו וגרמה לנזקים חמורים.

 

מנגד טענה דן כי בעקבות תלונה מבוססת ומוצדקת של נוסעת אודות זיוף ומכירת כרטיס משומש, נפתח הליך משמעתי נגד התובע, והוא נמצא אשם בביצוע המעשים החמורים שיוחסו לו, אולם בשל פגמים טכניים בוטלו ההחלטות שנקבעו בהליך על ידי בית דין לעבודה.

 

לטענת הנתבעת, אין כל קשר בין ההליכים המשמעתיים לבין החמרת מחלתו של התובע, מאחר שמצבו הנפשי התדרדר עקב חשיפת מעשיו, ומצבו הבריאותי החמיר עקב מתח נפשי ומחלת הסוכרת שממנה סבל טרם העמדתו לדין.

 

לאחר שמיעת טיעוני הצדדים, השתכנע בית המשפט כי התובע הצליח להוכיח שהחברה הפרה כלפיו את חובת הזהירות בניהול ההליך המשפטי נגדו, על ידי שלילת זכותו לייצוג על ידי עורך דין. כתוצאה מכך נפגעו הסיכויים להביא לזיכוי התובע מן ההאשמות החמורות שהוטחו בו, וגם לאחר ביטול פסק דינו התובע הועבר מתפקידו כסדרן לתפקיד אחר בשכר ומעמד נמוכים יותר.

 

יש לך שאלה?

פורום בית דין לעבודה והתפטרות בדין מפוטר
פורום שוויון הזדמנויות, אפליה ושימוע לפני פיטורין

 

בנסיבות אלו קיבל בית המשפט את התביעה וחייב את הנתבעת לשלם לתובע פיצויים בגין הפסדי הכנסה ונזק לא ממוני בסך כולל של 491,200 שקלים, בתוספת הוצאות המשפט ושכר טרחת עורך דין בסך 115,000 שקלים.

 

ת"א 24189-09-10