לעתים עובדים שכירים המועסקים בארגונים פרטיים או ציבוריים נקלעים למצבים שבהם עתידם התעסוקתי במקום העבודה נמצא בסיכון. גם אם צברו שנות ותק לא מעטות במקום העבודה, מצבים כגון הפרת אמונו של המעסיק, איחורים מרובים, הפרת הנחיות הממונים ועוד, עלולים להסתיים בסנקציות שונות כמו נזיפה, השעיה ממקום העבודה ללא תשלום לפרק זמן מסוים ואף פיטורין.


מהן ההשלכות ומהם העונשים במסגרת דין משמעתי?


במהלך דין משמעתי המתנהל בתוך מקום העבודה, תיקבע אשמתו של עובד אשר נחשד בהפרת תקנות הארגון. דין משמעתי עלול להשליך בצורה משמעותית על המשך העסקתו של העובד ואף מעבר לכך.


הסנקציות אשר מוטלות על עובד שהורשע בהפרת דין משמעתי רבות ומגוונות, כאשר במצבים חמורים במיוחד העובד יפוטר ואף יישללו ממנו פיצויי הפיטורין. עם זאת, במרבית המקרים מדובר בעונשים חמורים פחות, למשל העברת תפקיד, נזיפה, סנקציה כספית, התראה ועוד. עובד במגזר הציבורי עלול להיפגע גם מבחינת זכויותיו בפנסיה ומניעת המשך עבודתו בשירות המדינה, לתקופה מסוימת או ללא הגבלת זמן.


מתי עובד יועמד לדין משמעתי ומהן זכויותיו במסגרת ההליך?


באופן עקרוני, עובד שאינו פועל לפי הנהלים או הכללים במקום העבודה, נוהג באופן שעלול להזיק למעסיק או לפגוע בשמו הטוב או מפר את סדרי העבודה, צפוי לעמוד לדין משמעתי. כך גם אם ביצע מעשים פליליים מחוץ למקום עבודתו.


חשוב לדעת כי ישנם מקומות עבודה שבהם ניתן לעבור הליך שימוע לפני ההעמדה לדין משמעתי. כמו כן, זכותו של העובד להיערך מראש לדיון בעניינו במסגרת פרק זמן סביר, לעיין בכל החומרים שנצברו כנגדו כדי לזכות בהגנה מבוססת ולהבין במה הוא מואשם ומהן הראיות העומדות נגדו. העובד אף רשאי להיות מיוצג על ידי עורך דין העוסק בדיני עבודה.


קיימת אפשרות אף להגיש פנייה לבית הדין לעבודה לצורך בחינה מחודשת של ההליך המשמעתי אשר התקיים במקום העבודה.


האם ניתן להדיח עובד ששיקר בעבודה אף על פי שהושעה כעונש משמעתי?


לאחרונה נדון בבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע סיפורו של עובד במגזר הפרטי, אשר בעקבות הליך משמעתי הושעה מהעבודה ואף הודח מתפקידו והועבר לתפקיד זוטר. העובד, אשר הועסק כמנהל מתקן ייצור במפעל, הוזעק לביתו באמצע יום עבודה על ידי הוריו, עקב דרמה משפחתית חריגה שאירעה.


העובד אשר מיהר לצאת מהעבודה שכח להחתים כרטיס, ונעדר במשך מספר שעות מהמפעל. בשלב מסוים התקשר אליו מנהלו ושאל אותו מהי הסיבה שבגינה עזב בבהילות. העובד אשר לא רצה לחשוף בפני המנהל את הסיבה האמיתית, שיקר לו והשיב לו באמצעות הודעת טקסט כי הוא נמצא ליד אביו אשר אושפז. למחרת התוודה העובד וסיפר למנהלו את האמת.


בעקבות המקרה נפתח כנגדו הליך משמעתי שהובילה הנהלת המפעל בעילה של הפרת התקנון. תחילה דרשה ההנהלה לפטרו, אולם בסוף ההליך הוחלט להשעות אותו ללא תשלום לפרק זמן של שבועיים. בד בבד עם ההשעיה, הוחלט להדיחו מתפקידו כמנהל ולהעבירו לתפקיד אחר וזוטר יותר.


ואולם, בית הדין קבע כי לא ניתן להעניש את העובד פעמיים, ומאחר שכבר נענש בהליך המשמעתי והושעה מהעבודה, לא ניתן היה להדיחו מהתפקיד בהליך מקביל, וזאת מבלי לקבל את אישורו של ועד העובדים.

 

יש לך שאלה?

פורום יחסי עובד מעביד ( מעסיק )


עובדים רבים אינם מודעים לזכויותיהם במסגרת הליך משמעתי, ואינן מודעים לכך שמדובר בהליך משפטי אשר עלול להשליך משמעותית על תפקידם, המשך העסקתם, להטיל עליהם עיצומים כספיים ועוד. על כן במקרה של הליך משמעתי, כדאי להיוועץ עם עורך דין העוסק בדין משמעתי.