חמש שנים עבדה התובעת בביתם של הנתבעים בהיקף של יום עבודה של חמש שעות מדי שבוע. כך טענה בפני בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בתביעתה לפיצויי פיטורין וכספים אחרים שמגיעים לה, היות שלטעמה התפטרה בדין מפוטרת. בשבוע שעבר (יום א') קיבל בית הדין את התביעה במלואה, וחייב את בני הזוג שהעסיקו את התובעת בביתם לשלם לה פיצויי פיטורין, דמי הבראה, פדיון חופשה והפרשות לפנסיה בסך כולל של כעשרת אלפים שקלים, בתוספת הוצאות המשפט בסך של 3,000 שקלים.


בניגוד לטענות העובדת על היקף העסקתה, בני הזוג טענו שהעסיקו אותה באופן לא קבוע ולא מחייב, בממוצע פעם בחודש, וגם זאת במשך תקופה של שנה וחצי ולא יותר מכך.


בית הדין: אם העובד לא קיבל זכויות סוציאליות אלמנטריות כגון פנסיה במשך תקופה העבודה, הוא זכאי להתפטר בדין מפוטר גם ללא מכתב על הרעת התנאים


לגבי נסיבות סיום ההעסקה, גם כאן הצדדים היו חלוקים. התובעת טענה שיום אחד הודיעה לה הנתבעת כי הם רוצים שתגיע לנקות את הבית פעם בחודש במקום פעם בשבוע. היא סירבה משום שלא רצתה כי שכרה ייפגע ואמרה לנתבעת שהיא רוצה להמשיך לעבוד באותה מתכונת.


מספר ימים חלפו. הנתבעת לא ענתה לטלפונים שלה, ולכן נאלצה לפנות לבתם של בני הזוג כדי שתבקש מהוריה לשלם לה. מאחר שהיקף המשרה הופחת באופן חד צדדי, טענה, התפטרותה היא בדין מפוטרת והיא זכאית לקבל פיצויי פיטורין וזכויות סוציאליות נוספות שלא שולמו לה במהלך תקופת העבודה.


בני הזוג מצדם טענו כי העובדת הודיעה להם כרעם ביום בהיר שיותר לא תגיע לעבודה בביתם משום שאוליגרכים הציעו לה עבודה מעניינת יותר. הם הכחישו את גרסתה על ההרעה בתנאים.


בפני בית הדין העידו הנתבע והבת, ואילו הנתבעת לא התייצבה לדיון. בעלה העיד כי היא זו שקיבלה לעבודה את העוזרת ונכחה בבית בזמן שעבדה. למעשה, הוא העיד כי מאחר שהוא תמיד יוצא לעבודה מוקדם מביתו, הוא כלל אינו יודע את המועד המדויק שבו התחילה העובדת לעבוד בביתם.


גרסתה של התובעת נמצאה אמינה, הגיונית וסדורה. היא הודתה כי לא שלחה למעסיקיה מכתב על הרעת התנאים, אך הדגישה שניסתה להתקשר לנתבעת מספר פעמים וזו לא ענתה לה. די בעובדה שלא קיבלה את זכויותיה הבסיסיות, טענה, כדי שתקום לה הזכות להתפטר בדין מפוטרת אף ללא הגשת מכתב על הרעת תנאים.


בתחילת דבריו התייחס השופט בביקורת לאי הגעתה של הנתבעת להעיד, אף שמדובר באדם היחיד אשר יכול היה לשפוך אור על הנסיבות והעובדות ואף לסתור את דברי העובדת. היא לא הגיעה להעיד מבלי שנתנה לכך כל הסבר או קיבלה רשות מבית הדין, אף שהיא זו שהעסיקה את התובעת בפועל. עדויות בעלה ובתה אינן מספיקות משום שלמעשה הם הכחישו את טענות התובעת לגבי אירוע שכלל לא נכחו בו.

 

יש לך שאלה?

פורום התפטרות, התפטרות עקב מצב בריאותי
פורום הרעת תנאים והתעמרות בעבודה


תביעתה של העובדת התקבלה במלואה, והשופט הורה לנתבעים לשלם לה כעשרת אלפים שקלים עבור פיצויי פיטורין, דמי הבראה, הפרשות לפנסיה זכויות נוספות שלא שולמו לה, וכן חייב אותם בהוצאות המשפט בסך של 3,000 שקלים.


ד"מ 55957-11-13