טכנולוג העוסק בפיתוח ובניית מטוסים ללא טייס רכב בדרך לעבודה על אופניים בכביש מהיר ונפל עקב אבנים שהיו מפוזרים על הכביש. לטענת הטכנולוג, התאורה במקום לא היתה תקינה ועל הכביש היה מפגע, לכן הגיש תביעה לפיצויים בגין נזקי גוף נגד מע"צ - החברה הלאומית לדרכים בישראל. בית משפט השלום בחיפה קיבל בשבוע שעבר (יום ה') את התביעה וחייב את הנתבעת בסך של 95,000 שקלים. 

 

על פי עובדות התביעה, בחודש מאי 2004, כאשר התובע היה כבן 40, הוא רכב בדרך לעבודה על אופניו בכביש 5 באזור פארק סיביל מערב. במהלך הרכיבה נתקל באבנים שהיו בנתיב נסיעתו על הכביש, ועקב כך נפל מאופניו. כתוצאה מהתאונה התובע נפגע בראש ואיבד את ההכרה, הוא אושפז למשך שבוע ימים בבית חולים וסבל משברים בכתף, בעצם הבריח ובצלעות.

 

מכיוון שהתאונה אירעה בדרך לעבודתו של התובע, הכיר בה המוסד לביטוח לאומי כתאונת עבודה. התובע שהה באי כושר מלא במשך חודשיים וחצי ונקבע כי נותרה לו נכות צמיתה בשיעור של 9.75%. בחלוף שבעה חודשים ממועד התאונה, הוא שב לעבודה מלאה.

 

התובע טען כי הנפילה נגרמה עקב האבנים שהיו על הכביש, שבהן לא הבחין בשל הבדלי תאורה וכי באותה עת התאורה לא היתה תקינה. לפיכך הגיש תביעת פיצויים בגין הנזק שנגרם לו נגד מע"צ אשר הכביש נמצא באחריותה. יחד עם זאת הצהיר התובע כי לא היו עדים לנפילה, ומפאת פגיעת הראש הוא לא זכר בדיוק מה אירע.

 

הנתבעת לא הכחישה את נסיבות האירוע, אולם טענה כי המקום שבו נפל התובע אינו בתחום אחריותה. עוד ציינה כי כביש 5 מואר לכל אורכו, והיא דואגת לסריקת הכביש שלוש פעמים ביום, בידי שלושה אנשים שונים.

 

לאחר שמיעת טיעוני הצדדים, קיבל בית המשפט את גרסת התובע והשתכנע כי הוא נפגע בכביש שמצוי בתחום אחריותה של הנתבעת, והפגיעה נבעה משילוב של אבנים פזורות על הכביש בצורה מסוכנת ותאורה בעייתית במקום.

 

בנוסף קבע בית המשפט כי יש לייחס לתובע אשם תורם בשיעור גבוה יחסית של 25%, מכיוון שהוא רכב בשעות החשיכה על אופניים בכביש מהיר והיה מודע להבדלי התאורה, וחשף את עצמו לסיכון הכרוך ברכיבה על כביש סואן ומרכזי שמכוניות נוסעות בו במהירות גבוהה של 100 קמ"ש.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות דרכים | פיצויים לנפגעי תאונות דרכים
פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד

 

בסופו של דבר נקבע כי התובע זכאי לפיצויים בסך של 130,000 שקלים, בגין הפסד השתכרותו בעבר, גריעה מכושר השתכרותו בעתיד, הוצאות שונות ופיצוי לא ממוני בגין כאב וסבל. לאחר הפחתת אשם תורם וניכוי תגמולים שהתקבלו מביטוח לאומי, חויבה מע"צ לפצות את התובע בסך של 95,000 שקלים, זאת בצירוף הוצאות משפט בסך של 10,000 שקלים ושכר טרחת עורך דין בסך של 15,000 שקלים.

 

ת"א 21858-01-11